دبیرخانه آستان مقدس حضرت عباس(ع) از تکمیل ضریح جدید حرم حضرت زینب(ع) و انتقال آن به سوریه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الکفیل، دبیرخانه آستان مطهر حضرت عباس(ع) از همه محبان و دوستداران اهل بیت(ع) خواست تا در مراسم جشن تکمیل ضریح جدید حرم حضرت زینب(ع) که  کارکنان و خادمان این آستان قبل از انتقال آن به حرم مطهر در سوریه تکمیل کردند، شرکت کنند.

این مراسم در صحن مشرف به باب قبله حرم مقدس حضرت عباس(ع) پس انتقال پنجره و ضریح در ساعت 17:00 روز سه شنبه پنجم مهر 1401 مطابق با 27 سپتامبر 2022 میلادی خواهد بود.

 

این ضریح شامل کتیبه های قرآنی و شعری و حاشیه تزئینی است. کتیبه قرآنی از نوارفلزی مسی است که روی آن سوره کامل انسان «هل أتی علی الانسان حین من الدهر لم یکن شیئا مذکور» نوشته شده است و همه این خطوط با طلا رنگ شده است و با میناکاری پوشانده شده است. همچنین قطعات حاشیه تزئینی که بین دو کتیبه قرآنی و شعری در بالای پنجره قرار دارد، و به شکل «s  » و منقوش به نقش و نگارهای نباتی است، به طور کامل مطلاکاری می شود.

کتیبه شعری مربوط به قصیده صفار الکربلایی ، شاعر عراقی باعنوان «هی زینب» است که مطلع آن «هی زینب بنت الهدی ... بحر المکارم و الندی؛ بنت النبی المصطفی... روحی لمقدمها فدی» نوشته شده است. این کتیبه نیز به طور کامل آب کاری طلا شده است.

 

نیروهای آستان مقدس حضرت عباس(علیه السلام) در زمینه ساخت ضریح از مهارت بالایی برخوردارند. اولین تجربه آنها پروژه ساخت ضریح حضرت اباالفضل العباس (ع) بود. طراحی و ساخت آن به دست مهندسان و طراحان عراقی انجام گرفت. این آستان مقدس پس از این موفقیت، به ساخت ضریح حضرت قاسم(علیه السلام)، درهای مرقد سید محمد – سبع الدجیل، پنجره های مقام صافی الصفا، شیخ مفید، خواجه طوسی و بخش فوقانی پنجره ضریح امامین الجوادین (علیهما السلام) اقدام کردند.

کد خبر 1218425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha