عدم توجه کافی به وقف قرآنی/ثبت سند موقوفات در دستور کار قرار گیرد

حجت الاسلام بخشی پور گفت: موقوفات یکی از موضوعاتی هستند که به آن بسیار ظلم شده است و امیدواریم دولتمردان در زمینه اخذ سند موقوفات کمک کنند تا از تعرض ها در امان بمانند چرا که بسیاری از موقوفات به خاطر نداشتن سند شناخته شده نیستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حجت الاسلام پرویز بخشی پور ظهر امروز (۲ مهر) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: وقت جایگاه شرع دارد و با توجه به نیازهای روزمره در قدیم خیرین برای جبران کردن خلاءها از اموال خود می گذشتند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در ادامه گفت: انسان وقتی از دنیا می رود اختیاری بر اموال خود ندارد اما با وقف کردن اموال خود دفتر حساب و کتابی باقی می گذارد که می تواند بعد از مرگ هم از آن استفاده کند.

 

وی با بیان اینکه وقف جبران اعمال خطای انسان است، ادامه داد: موقوفات نماد نهادهای اصلی است و واقفین با وقف اموال خود فرهنگ دینی را زنده نگه داشته اند.

 

*لزوم توجه به بحث تنظیم سند موقوفات

حجت الاسلام بخشی پور در خصوص بحث سند موقوفات بیان کرد: بسیاری از موقوفات به خاطر نداشتن سند شناخته شده نیستند و در بحث تعرض متاسفانه معارض ها ورود پیدا کرده اند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: موقوفات یکی از موضوعاتی هستند که به آن ظلم بسیاری شده است و امیدواریم دولتمردان در زمینه اخذ سند موقوفات کمک کنند تا از تعرض ها در امان بمانند.

 

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲ هزار و ۳۴۰ زمین در استان برداشته شد، افزود: اکنون ۵۰ هزار قطعه زمین داریم اما آمار سندها یک پنجم این تعداد است و برخی موقوفات درآمدی هم ندارند که سند آن را تامین کنیم.

 

حجت الاسلام بخشی پور در ادامه گفت: اخذ سند برای موقوفات به کاهش طرح دعوا بسیار کمک می کند و با اخذ اسناد به دنبال تکمیل آنان خواهیم رفت.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۵۰ سند اجاره امسال در استان تنظیم شده است، ادامه داد: نسبت به سال گذشته ۳۷۵ درصد رشد یافته است.

 

وی بیان کرد: در زمینه اخذ سند مالکیت امسال ۶۲۰ سند در استان اخذ شده است و اخذ ۶۴۰ نقشه حدنگار طی این مدت در استان نیز در دستور کار بوده است.

 

حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه ۱۵۲ دعوا در استان امسال داشتیم، گفت: اکنون نیز  ۹۴ دعوا در دادگاه های استان در حال رسیدگی است.

 

*ثبت ۲۹ وقف جدید در خراسان جنوبی از ابتدای سال جاری تاکنون

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی به طرح آرامش بهاری اشاره کرد و افزود: این طرح در ۴۵ بقعه متبرکه با حضور برگزار شده است.

 

وی با اشاره به طرح ولایت علوی و اکمال دین نبوی عنوان کرد: برگزاری این طرح با حضور ۴۰ مبلغ بومی و غیربومی در ۵۲ بقعه متبرکه استان در دستور کار بوده است.

 

حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه در راستای اجرای طرح بصیرت عاشورایی ۶۵۰ برنامه در بقاع اجرا شده است، افزود: نمایشگاه شمیم حسینی، کمک به هیئات مذهبی، احلی من العسل، شیرخوارگان حسینی و ... از جمله این برنامه ها بوده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به موقوفات جدید عنوان کرد: ۲۹ وقف جدید از ابتدای سال تاکنون در استان با نیات کمک به آموزشگاه ها، احداث مسجد و حسینیه، عزاداری دهه فاطمیه، اطعام، امور خیریه، امور فرهنگی و ... به ثبت رسیده است و در حال ۱۰ هزار و ۲۱۰ موقوفه در استان وجد دارد.

 

وی گفت: ۲۶۵ مبلغ بومی و غیربومی از ابتدای سال جاری تاکنون در زمینه اجرای طرح های مختلف در خراسان جنوبی فعالیت داشته اند که در راستای اجرای این طرح ها ۲۶۸ هزار و ۵۵۰ پرس غذای گرم و یک هزار و ۶۵۲ بسته معیشتی از محل نیات موقوفات در استان توزیع شده است.

 

*فعالیت ۳۴۴ قرآن آموز در مرکز حفظ مجازی قرآن کریم

حجت الاسلام بخشی پور با اشاره به حسینیه امام رضا(ع) بیرجند عنوان داشت: ۱۳۲ حافظ قرآن کریم خروجی این مدرسه شبانه روزی حسینیه امام رضا(ع) بوده است. 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در خصوص مرکز حفظ مجازی گفت: این مرکز تاکنون متعلق به خواهران بوده است و اکنون خواهران به امامزادگان باقریه بیرجند منتقل شده است و اقدام به راه اندازی مرکز حفظ مجازی برادران در استان کردیم.

 

وی ادامه داد: ۳۴۴ قرآن آموز در مرکز حفظ مجازی قرآن کریم تحت پوشش مراکز مجازی هستند که از محل نیات موقوفات اجرا می شود.

 

حجت الاسلام بخشی پور به طرح تربیت مربیان قرآن کریم اشاره کرد و افزود: اگر بتوانیم در بحث موقوفات قرآنی تامین شویم می توانیم به بحث تربیت نیروهای قرآنی کمک کنیم اما موقوفات کمی در زمینه قرآن وجود دارد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیان کرد: مجمع قاریان قرآن امروز مکانی برای فعالیت ندارند و اگر به میدان بیایند و به صورت مشارکتی کمک کنند می توانیم مکان آن را تکمیل کنیم و تحویل دهیم.

 

وی در پایان گفت: قرآن کریم کتاب حکمت، شریعت و اخلاق است؛ اگر به آن عمل کنیم همه مشکلات حل خواهد شد اما متاسفانه قرآن کریم امروز مظلوم واقع شده است.

 

 

کد خبر 1218457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha