اخلاق پیامبر (ص) به منزله سپاهی عظیم در جامعه آن زمان است

حجت الاسلام نوایی گفت: اخلاق پبامبر صرف نظر از سیمای جذاب و نورانی و محتوای رسالت ایشان، به منزله یک سپاه نیرومند و عظیم عمل کرد و بسیاری به وسیله اخلاق پیامبر (ص) جذب اسلام شدند.

خبرگزاری شبستان- خراسان رضوی- مرضیه وحدت؛ یکی از الزامات اخلاق نبوی در جامعه اسلامی آشنا کردن مردم با سیمای نورانی پیامبر، معرفت به فرهنگ اهل بیت، نشر واقعیت های اخلاق به وسیله عدالت و رسیدگی به فقرا و مستمندان، عفو  و گذشت می باشد. به مناسبت رحلت پیامبر گرامی اسلامی حجت الاسلام نوایی استاد سطح عالی حوزه و مسئول قرارگاه سیاست و جامعه حوزه علمیه خراسان با این خبرگزاری گفتگویی داشته که در ادامه تقدیم خوانندگان می شود:

 

در خصوص نقش اخلاق و رفتار پیامبر (ص) در ترویج دین اسلام توضیح بفرمایید؟

قرآن مجید در سوره آل عمران آیه 159 می فرماید: " فبما رحمه للعالمین ... ای پیامبر خداوند به دلیل اینکه به تو لطف و رحمت داشت تو با مردم مهربان شدی، قلب پاکی به تو داد و اگر تو فرد درشت خو و بداخلاق بودی مردم از دور تو پراکنده می شدند. این آیه و آیات دیگری چون آیه «انک علی خلق عظیم؛ تو بر خلق عظیم هستی و هم ظاهر تو جذاب است و هم باطن تو پر از مهر، رحمت، عفو،  گذشت و مهربانی است. نشان می دهد نقش اخلاق پیامبر در ابلاغ رسالت او در حکم یک سپاه عظیم بود. در طول تاریخ بسیاری از پادشاهان و کشورگشایان با اسلحه وکشت و کشتار توانستند بر مردم حکومت کنند اما پیامبر با اخلاق بسیار خوب خود که اگر این اخلاق نبود موفقیت ها برای پیامبر حاصل نمی شد، توانست علاوه بر امت اسلامی بر قلب ها حکومت کند.

 بنابراین می توانیم بگوییم اخلاق پبامبر صرف نظر از سیمای جذاب و نورانی و محتوای رسالت ایشان، به منزله یک سپاه نیرومند و عظیم عمل کرد. بسیاری به وسیله اخلاق جذب اسلام شدند، فردی برای کشتن پیامبر آمده بود در حالی که پیامبر زیر سایه درختی خواب بودند، شمشیر را برای کشتن پبامبر بالا برد سنگی زیرپای او آمد و بر زمین خوردو  شمشیر از دست او افتاد پیامبر شمشمیر را برداشتند و با مهربانی و تبسم فرمودند: حالا چه کسی می تواند تو را از دست من نجابت دهد و او به سیما و روش برخورد پیامبر که نگاه کرد گفت: خدای پیامبر . او برای کشتن پیامبر آمده بود اما مسلمان برگشت . و این نشان دهنده نقش بزرگ اخلاق در ترویج شریعت می باشد.

امروز سردمداران و عالمان دین باید از این الگو درس بگیرند «لکم اسوه حسنه ؛ برای ما در زندگی پیامبر سرمشق نیکویی است» فردی هر روز خاکروبه بر سر پیامبر می ریخت، چند روزی نبود حضرت سراغ او را گرفتند؛ گفتند بیمار شده است، حضرت به عیادت او رفتند و این نشان از اخلاق همراه با عفو و گذشت پیامبردارد که باید برای همه الگو باشد.

 

اگر بخواهیم بین جامعه خود و اخلاق پیامبر اسلام مقایسه ای کنیم جامعه ما چه چیزهایی کم دارد؟

امکان مقایسه فراهم نیست. چون ما از نقشی که پیامبر (ص) با اخلاق در ترویج شریعت داشت بسیار فاصله داریم، متاسفانه اکنون هر کسی به روش خود عمل می کند و در زندگی یک الگو تعیین نکرده ایم، باید اخلاق پیامبر در جامعه ما نهادینه شود.

یکی از الزامات اخلاق نبوی در جامعه اسلامی آشنا کردن مردم با سیمای نورانی پیامبر، معرفت به فرهنگ اهل بیت، نشر واقعیت های اخلاق به وسیله عدالت و رسیدگی به فقرا و مستمندان، عفو  و گذشت می باشد، در خصوص عفو و گذشت این شیوه باید در جای خود استفاده شود، پیامبر اکرم به قدری اهل رحمت بود که خدا می فرماید:« با منافقین باید با غلظت برخورد کند» و امروز که عده ای اوباش و غافل های جامعه نسخه های دست انگلیس و موساد شدند، عفو و گذشت آنها را جری می کند لذا با اینها باید سخت برخورد کرد.

همچنین برای گسترش اخلاق پیامبر در جامعه، باید مسئولین رده بالای کشور اخلاق را در زندگی خود نهادینه کنند، با این اتفاق ارزشهای اخلاقی از بالای هرم جامعه به پایین سرازیر می شود، اخلاق اشرافی و فرصت طلبانه نمی تواند انسان ساز باشد. مانند رهبر معظم انقلاب که بسیار ساده زندگی می کنند. از اینرو مسئولین و مدیران جامعه باید راستگویی، امانت داری و...  در عمل پباده کنند و اگر این گونه باشد اخلاق پیامبر به درون جامعه سرایت می کند.

 

خدا در قرآن پیامبر را به عنوان پیامبر رحمت معرفی می نماید در این خصوص توضیح بفرمایید؟

در سوره انبیا آیه 107 خدا می فرماید: « و ما ارسلناک .. الا رحمه للعالمین؛ یعنی وجود پیامبر برای همه دنیا مایه رحمت است» قدرت های استکباری مانع این هستند که رحمت بودن پیامبر برای مردم دنیا تعریف شود و در سوره نحل آیه 77 می فرماید:« .. قرانی که به پیامیر داده شده رحمت است». قدرت های استکباری مانع این هستند که رحمت بودن پیامبر برای مردم دنیا تعریف شود.

رحمت یعنی فیض، هدایت و فلسفه نجات فراگیر دارد آن هم نجات همه بشریت، لذا در همین راستا پیامبر می خواهد امت تشکیل دهد. منظور از امت یعنی جامعه ای در یک کشور و با در کره خاکی هدف و مقصد را شناخته و پیامبر و امام را الگو قرار دادند. پیامبر در راستای تشکیل امت حرکت کردند البته دشمنان جهانی ما برای جلوگیری از تشکبل این امت راههایی  چون تفرقه بین شیعه و  سنی در پیش گرفته اند.

 

 

کد خبر 1218547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha