پیامبر رحمت (ص)؛ گوهرِ اخلاق

پیامبر رحمت، خاتم الانبیاء حضرت محمد(ص) گوهر اخلاق و انسانیت است که امروز جهان اسلام و عالم افلاک برای سعادتمندی به آن نیازمند است.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: سمیه محمدی؛ خاتم الانبیاء حضرت محمد بن عبدالله پس از ۱۰ سال تبلیغ و تبیین احکام نورانی اسلام و تشکیل نخستین حکومت اسلامی در سن 63 سالگی در روز دوشنبه 28 صفر سال یازدهم هجری به ندای حق لبیک گفت و چشم از جهان فانی فرو بست.

 

ایشان در ۴۰ سالگی از طرف خداوند متعال به پیامبری برگزیده شد. حدود ۱۳ سال در مکه به صورت پنهان و نیمه پنهان به تبلیغ دین اسلام پرداخت. سپس در نتیجه فشارهای روزافزون کفار و مشرکان به مدینه هجرت کرد. مرقد مطهرش در مدینه منوره در کنار مسجدالنبی قرار گرفته است و همه ساله سیل عاشقان نبوت، به ویژه در ایام پیش و پس از مراسم حج، از سراسر عالم به زیارتش می شتابند.

 

پیامبر جامع‌ترین خصوصیات اخلاقی و انسانی را داشت

آیه «اِنَّکَ لَعَلی خُلْقٍ عَظیمٍ» برای پی بردن به فضایل اخلاقی رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم کافی است تا بگوییم ایشان جامع ترین خصوصیات اخلاقی را داراست.

 

مصادیق فراوانی در رشد و رسیدن به اهداف پیغمبر(صلی الله علیه و آله)، وجود دارد که یکی از آنها، خلق نیک و رفتار خوب بود که خداوند عالم خطاب به آن بزرگوار خطاب می کند که ای پیامبر چون اخلاق نیکو داشتی، مردم شما را دوست دارند.

 

مردی از علی علیه السلام خواست که اخلاق پسندیده پیامبر را توصیف کند. آن حضرت فرمود: «تو نعمت های دنیا را بشمار تا من نیز خصوصیات اخلاقی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را برای تو بشمارم». آن مرد گفت: چگونه نعمت های خدا را می توان به شماره آورد، در حالی که خداوند خود می فرماید: «اگر بخواهید نعمت های خدا را بشمارید نمی توانید آنها را به پایان ببرید». علی علیه السلام به آن مرد فرمود: «خداوند در قرآن می فرماید: قُل: مَتاعُ الدُّنیا قَلیلٌ؛ متاع و نعمت های دنیا اندک است؛ اما در توصیف اخلاق پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: تو صاحب خوی بسیار بزرگی هستی. وقتی تو از شمارش چیز اندک ناتوانی، من چگونه امر عظیمی چون ویژگی های اخلاقی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم را بشمارم؟ ولی با این همه بدان که مکارم اخلاق به وسیله پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم به کمال رسید؛ چرا که خود آن حضرت فرمود: من برانگیخته شدم تا اخلاق نیکو را تمام کنم».

 

خبر رحلت حضرت رسول(ص)

رسول اکرم صلی الله علیه و آله در آخرین سفر حج (در عرفه)، در مکه، در غدیر خم، در مدینه قبل از بیمارى و بعد از آن در جمع یاران یا در ضمن سخنرانى عمومى، با صراحت و بدون هیچ ابهام، از رحلت خود خبر داد. آن حضرت در حجة الوداع در هنگام رمى جمرات فرمود: مناسک خود را از من فراگیرید، شاید بعد از امسال دیگر به حج نیایم. هرگز مرا دیگر در این جایگاه نخواهید دید. هنگام بازگشت نیز در اجتماع بزرگ حاجیان فرمود: نزدیک است فراخوانده شوم و دعوت حق را اجابت نمایم.

 

حضرت علی(ع) در سوگ پیغمبر(ص)

نقل کرده اند وقتی علی علیه السلام بر طبق وصیت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم پس از رحلت آن حضرت مشغول غسل و کفن رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم شدند، در حالی که اشک از دیدگانشان جاری بود با این جمله ها درد فراق پیامبر را تسکین می بخشید: «پدر و مادرم فدای تو ای رسول خدا! با مرگ تو رشته ای بریده شد که جز در مرگ تو چنان گسستنی دیده نشده است.

 

حضرت محمد(ص) منبع لطف و برکات

حجت الاسلام علیرضا نخعی‌پور، کارشناس مذهبی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: به تعبیر شهید مطهری ما مسلمانان در خصوص حضرت محمد(ص) خیلی کم کاری و اجحاف کرده ایم، شخصیت بزرگی اسلام را خوب نشناخته ایم و خود را منبع لطف و سرشار از برکات محروم کرده ایم.

 

وی با بیان اینکه پیغمبر؛ یک شخصیتی است که خداوند در قرآن کریم با همه عظمتش می فرماید، قرآن کریم را اگر بر کوه نازل می کردیم، کوه متلاشی می شد، افزود: کوه توان دریافت حقیت و مفاهیم قرآنی را ندارد در صورتی که کوه مظهر صلابت است اما قلب پیامبر آنقدر بزرگ است که قرآن بر قلب ایشان نازل شد.

 

حجت الاسلام نخعی‌پور ادامه داد: تعبیر خلق عظیم را خداوند در شان پیامبر نازل کرده است، شخصیت بزرگ و با عظمیتی چون امیر المومنین (ع) هم وقتی به پیغمبر اسلام(ص) می رسد می گوید «من در برابر پیامبر کوچک هستیم».

 

وی با بیان اینکه همه اهل بیت علیهم السلام، عصمت معصوم اند و معصوم وقتی می خواهد نکته‌ای بگوید دور از مبالغه و هرزگویی و حرف حق را بر زبان جاری می‌کند، افزود: همه معصومین افتخار خود را حضرت محمد(ص) می دانند، زمانی که دعای توسل را می خوانیم می گوییم یابن رسول الله یعنی می خواهد بگوید شما منتصب به پیغمبر بزرگ هستید.

 

کارشناس مذهبی خراسان جنوبی در ادامه گذری بر اخلاق پیغمبر زد و گفت: به تعبیر شهید مطهری هیچ شخصیت الهی و پیغمبری از پیامبران الهی از آدم تا خاتم به اندازه حضرت محمد(ص) راجع به او صحبت نشده است، برای جزئیات زندگی حضرت (کودکی، زندگی، ازدواج، هجرت، ازدواج و حکومت) هم صحبت و بحث شده است.

 

حجت الاسلام نخعی پور افزود: اخلاق پیغمبر(ص) آنقدر خوب است که در شرایطی که در شبه جزیره عربستان جهل، تعصب و بی اخلاقی بیداد می کند اما حضرت در دل همه این جهالت ها و تعصبات حرکتی را آغاز می کند که همان افراد جاهل به افرادی مانند ابوذر، مقداد و سایر افرادی که رفتارهای بزرگ منشانه و انسانی از آنها بروز می کند تبدیل می شوند، دلیل این رفتارها هم این است که خداوند می گوید «اگر تو انسان تندخو و سخت دلی می بودی مردم از گِرد تو متفرق می‌شدند» این روحیه دوست داشتنی همه را دور خود جمع کرد.

 

وی شخصیت پیغمبر اسلام را مصلح عنوان کرد و گفت: دغدغه پیغمبر رفع فساد، ایجاد عدالت و استقرار توحید بود، هدف نهایی ایشان این بود که مردم الهی شوند و توحیدی زندگی کنند. راه رسیدن به اینکه امر خداوند در بین مردم حاکم شوند و مردم توحیدی شوند ایجاد عدالت و استقرار حکومت عدل بود که پیغمبر دنبال آن بود، اگر با کسی دوست و یا دشمن می شد در راستای همین مبانی توحیدی بود.

 

کارشناس مذهبی خراسان جنوبی تصریح کرد: حق و باطل دیروز، امروز، دیروز یا فردا نیست بلکه یک جریان است و از ابتدا حق و باطل با هم درگیر بوده اند تا در دل این درگیری ها، مردم امتحان و موضع خودشان را مشخص کنند.

 

حجت الاسلام نخعی‌پور افزود: در دورانی زندگی می کنیم که حق و باطل به اوج خود رسیده است، امروز شهید سلیمانی‌ها؛ پیامبر (ص) را ندیده اند اما حاضرند جان خود را در راه او و نوه پیغمبر حضرت زینب (س) فدا کنند.

 

وی با بیان اینکه امروز شهید حججی ها و شهید سلیمانی ها اوج مکتب حق هستند، گفت: امروز رهبر معظم انقلاب در ایران، سید حسن نصرالله، فرزندان یمن و در سایر مکان ها، حق طلبی را فریاد می زنند.

 

کارشناس مذهبی خراسان جنوبی گفت: امروز ظلم و تعدی، آتش زدن قرآن، مساجد و اماکن های مذهبی اوج فساد است که نشان دهنده این است که این دوران آخر الزمان است که امیدواریم در نتیجه؛ برپایی حکومت عدل و ظهور حضرت مهدی(عج) را داشته باشیم.

 

حضرت محمد(ص) و بزرگترین خدمت به جامعه بشریت

حجت الاسلام محمد مختاری، استاد حوزه و دانشگاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: حضرت محمد(ص) بزرگترین خدمت را به جامعه بشریت کرد و ما باید از این خدمتگزاری درس بیاموزیم.

 

وی با بیان اینکه پیغمبر اسلام(ص) بیشترین خدمت را به جامعه داشت، افزود: ایشان قلبا با روح و جان به بشر خدمت و مردم را با ایمان وتقوا که غذای روح است آشنا کرد، لذا خدمت به روح بشر که بزرگترین خدمت به بشر بود را ایشان داشته اند.

 

حجت الاسلام مختاری با بیان اینکه عمل حضرت محمد(ص) اخلاقی، علمی و با منطق همراه بود، ادامه داد: برای یک عده ای که اهل استدال بودند ایشان با استدالال و با عامه مرم با نصیحت و برای افرادی که اهل مناظره بودند با جدال احسن همراه با اخلاق و خوشرویی رفتار می کردند، اگر خلق خوش پیامبر نمی بود رهنمودهای پیامبر به جایی نمی رسید، همانطور که قرآن می فرماید «خداوند متعال تو را نرم خو و خوش اخلاق قرار داد و این خُلق عظیم تو بود که مردم را اطراف تو جمع کرد.»

 

حدیث تقلین رمز عبور و نجات از گمراهی

کارشناس مذهبی خراسان جنوبی با اشاره به عمل پیامبر در هر کاری، گفت: حضرت خودش در هر کاری اهل عمل بود اگر بر نماز تاکید می کرد، نماز شب را بر خود واجب می دانست، باید روش ما هم همین باشد و با اخلاق و عمل کار را پیش ببریم.

 

وی با اشاره به حدیث ثقلین گفت: پیامبر دو یادگار در بین ما جاگذاشت و فرمودند کتاب خدا، عترت و اهل بیت(ع) من دو یادگار هستند که تا زمانی که به این دو تمسک کنید گمراه نخواهید شد.

 

وی در پایان گفت: اگر مردم با عمل، رفتار درست و اخلاقی، با تقوا و با تمسک به قرآن عمل کنند از دنیازدگی به دور و در دنیا پرستی به جان هم نمی افتند، این جنگ های اخیر نشان می‌دهد جان و روح بشر فقیر است، دنیا فقط با نامحدود که خداوند است سیر می شود، لذا اگر با معارف اهل بیت آشنا باشیم فسادها و ناامنی‌ها اتفاق نمی‌افتد و با اسلام ناب پیامبر به سمت صلح و عدالت همراه خواهیم بود.

 

 

 

کد خبر 1218566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha