برکات ترویج سیره حضرت محمد (ص) و امام حسن مجتبی (ع) در جامعه

ترویج سیره حضرت محمد (ص) و امام حسن مجتبی (ع) در جامعه می تواند در ایجاد رغبت کافی برای مردم در خصوص به کار بردن رفتار شایسته آنها در زندگی روزمره در جامعه اسلامی ما نقش موثری ایفا کند.

خبرگزاری شبستان - استان فارسمریم شمالیان

سیره پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) آموزه هایی هستند که با مرور و ترویج آنها می توان زمینه بهتر اجرای فضائل اخلاقی را در جامعه فراهم کرد و سیره حضرت محمد (ص) و امام حسن مجتبی (ع) از نمونه های بارز این فاضئل نیکوست.

پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) دارای سیره اخلاقی و معنوی عدیده ای هستند که آشنایی با آنها می تواند در ایجاد رغبت کافی برای مردم در خصوص به کار بردن رفتار شایسته آنها در زندگی روزمره در جامعه اسلامی ما نقش موثری ایفا کند.

در سال یازدهم هجرت، حضرت محمد (ص) در آخرین سفر حج خود در غدیرخم در یک ‏سخنرانی عمومی با صراحت و بدون هیچ ابهامی از رحلت ‏خود به مردم خبر دادند و در 28 صفر هم رحلت فرمودند.

28 صفر همچنین سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع) هم هست و در این گزارش برآنیم که از فضائل و سیره حضرت محمد (ص) و امام دوم شیعیان بار دیگر مطالبی عنوان کنیم.

پیغمبر اکرم (ص) در 40 سالگی به مقام والای نبوت مبعوث شدند و به مدت 13 سال در مکه مردم را به اسلام دعوت کردند و سختی های فراوانی  متحمل شدند و پس از آن هم به مدینه هجرت کردند و در مدینه به تبلیغ و دعوت به دین مبین اسلام پرداختند تا اینکه پس از 10 سال تبلیغ دین در مدینه تمام جزیره العرب مسلمان شدند.

بیست و سومین سال پیامبری حضرت محمد (ص) همزمان با شصت و سومین سال از عمرش ایشان بود که رحلت خود را به مردم اعلام فرمودند و در غدیر خم، امام علی (ع) را ولی و جانشین خود معرفی کردند تا روح وحدت و نشاط در جامعه باقی بماند.

پیامبر (ص) قبل از تولد پدرشان و در سن هشت سالگی، جدشان را از دست دادند و ابوطالب پس از پدربزرگشان، کفالت ایشان را بر عهده گرفت و از زمان کودکی همواره دارای منش خاصی بودند که با سایر کودکان و دوران کودکی متفاوت بود و هرگز لب به دروغ و غیبت باز نمی کردند و در بازی با کودکان، تواضع نشان می دادند.

پیامبر گرامی اسلام از بیکاری و بطالت متنفر بودند و مسلمانان را به کار کردن و کسب روزی حلال تشویق می فرمودند و بسیار امانتدار بودند و به همین دلیل لقب «ممحد امین» را به ایشان نسبت می دادند.

از دیگر فضائل دیگر اخلاقی ایشان می توان به مبارزه به ظلم و ستم و دفاع از مظلومان اشاره کرد و با افراد خانواده مهربان و بر وفای به عهد بسیار متعد و مسئول بودند.

مهربانی و عطوفت از ویژگی های بارز حضرت محمد (ص) بود و با کودکان بسیار مهربان بودند و می فرمودند «کسی که مهربانی نکند رحمت خدا شامل حالش نمی شود»، با بردگان مهربانی می کردند و به مردم توصیه می کردند از بردگان کار طاقت فرسا نخواهند و به آنها نیکی کنند و بر آزاد کردن بندگان تاکید ویژه داشتند.

توجه به آراستگی و نظافت، گشاده رویی، اجتناب از بالا نشینی در مجالس و فروتنی، احوالپرسی از آشنایان و دوستان، برخورد محترمانه با اصحاب،

اجرای عدالت و ... از سیره پیامبر (ص) بوده که هر یک از آنها می تواند درس بزرگی برای ما باشد تا در زندگی فردی و اجتماعی خود به کار ببندیم.

حضرت محمد (ص) بسیار عبادت می کردند، روزه می گرفتند و از خدای متعال شکر گزاری می فرمودند و سپاسگزاری را همواره مورد تاکید قرار می دادند.

زهد و ساده زیستی از اصول زندگی ایشان بود و با دست خودشان شیر می دوشیدند و در عین سادگی طرفدار فلسفه فقر نبودند و مال و ثروت را به سود جامعه و برای صرف در راه های مشروع لازم می شمردند و مال و ثروت را کمک خوبی برای تقوا می دانستند.

 

سیره امام حسن مجتبی (ع)

امام حسن مجتبی (ع)، امام دوم شیعیان هم نوه حضرت محمد (ص) بودند که همواره بر فضائل اخلاقی جد بزرگوار خود تاکید داشتند و نخستین سیره عملی ایشان، مقام وجه اللهی و وجه الخلقی بود که موجب شد کانون توجه دوست و دشمن باشند.

امام حسن مجتبی (ع) در توجه به حق و عبادت، نیایش، مناجات و سلوک معنوی پیشرو بوده و در اوج سلوک معنوی و عرفانی قرار داشتند و عابدترین، زاهدترین و برترین مردم زمان خویش بودند.

روایت شده است که ایشان پیاده به حج می ‌رفتند و در مواسات با فقرا و نیازمندان پیشتاز بودند و از آنها دستگیری می فرمودند و 2 بار تمامی دارایی خودشان را در راه خدا خرج و سه بار هم نیمی از دارایی‌‏ خود را در راه خدا انفاق کردند.

امام حسن علیه السلام در مقابله با بدخواهانی که آگاهانه توطئه می ‌کردند با قاطعیت برخورد می‌ کردند اما در برابر آنها که ناآگاهانه اقدامی می کردند با سعه صدر و شادرویی برخورد می کردند تا در جبهه حق بمانند و جذب دشمن نشوند.

پس از صلح  با معاویه هم فرمودند که «چون دیدم که میل و رغبت بیشتر مردم بر صلح است و جنگ را خوش نمى ‌دارند، صلح کردم که شیعیان مخصوص ما از کشته شدن محفوظ بمانند و مصلحت دیدم این جنگ‌ را به هنگام دیگرى موکول کنم».

 امام حسن (ع) جهاد در اوج اقتدار و صلح در اوج نرمش قهرمانه داشتند و در روزهای اول خلافت 6 ماهه‌ خودشان چون شرایط و زمینه جنگ با معاویه را آماده می ‌دیدند با بسیج عمومی و سازماندهی دقیق نظامی و با نصب فرماندهان مجرب در راس سپاه ،جمعیت 60 هزار نفره به استعداد 6 لشکر به سمت خط مقدم نبرد با لشکر یکصد هزار نفری معاویه به حرکت درآورندد و یک روز هم این جهاد عظیم را به تاخیر نینداختند و معاویه که ‌دید محاسباتش غلط از آب در آمد برای اینکه جنگ آغاز نشود از راه فریفتن و خریدن فرماندهان اقدام کرد و شایعه ‌پراکنی کرد که امام پیشنهاد صلح داده اند و کاغذ سفید برای امام فرستاد و پیشنهاد صلح داد تا سپاه امام علیه السلام را در مقابلش قرار دهد و زمینه را برای به شهادت رساندن امام حسن (ع) فراهم شده بود و امام که خطر جنگ داخلی را جدی می‌ دیدند، صلح را بر پایه مصلحت و دور اندیشی پذیرفتند.

تعداد مساجد فارس با القاب پیامبر (ص) و امام حسن (ع)

در استان فارس 85 باب مسجد به نام مبارک حضرت رسول (ص) و یا القاب ایشان، 58 باب مسجد هم به نام و یا القاب امام حسن مجتبی (ع) وجود دارد.

تعداد 21 و 13 باب مسجد در شیراز به ترتیب به نام مبارک و یا القاب حضرت محمد (ص) و امام حسن مجتبی (ع) مزین هستند.

 

 

کد خبر 1218662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha