جشنواره شیره پزی مانیزان در ملایر برگزار می شود

جلیلی گفت: جشنواره شیره پزیملایر هشتم مهر ماه در روستای هدف گردشگری مانیزان برگزار می شود.

«ابراهیم جلیلی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از ملایر گفت: جشنواره برداشت انگور و خوشه برتر ۷ مهر ماه در روستای جوزان، جشنواره شیره پزی ۸ مهرماه در روستای مانیزان، جشنواره شوریجات ۱۴ مهرماه در شهر سامن و جشنواره گردو و بادام ۱۵ مهرماه در روستای علی آباد برگزار می‌شود.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر با بیان اینکه رویدادها علاوه بر معرفی ظرفیتها عامل جذب گردشگر و توسعه زیر ساختهای گردشگری و تثبیت برندهای و ماندگاری گردشگر در شهر جهانی انگور هستند افزود: جشنواره شیره پزی مانیزان از آثار ناملموس ملایر است که ثبت ملی شده است.

 

 وی  با اشاره به قدمت پخت شيره انگور در ملایر گفت:  اغلب نقاط استان همدان به خصوص در شهرستان ملاير و روستاي مانيزان، از گذشته تاكنون از انگور شيره مي‌گرفتند.

وی داشتن زمين مساعد و محصول كشاورزي به وافر، از ويژگي‌هاي خاص منطقه برشمرد و گفت: . وجود انواع انگور و سنت پيشين گذشتگان مبني بر وجود مراسم شيره پز از شاخص‌هاي اين منطقه است .     

جلیلی افزود: شيره پزي در روستا، بعد از برداشت انگور و معمولا در پايان شهريورماه انجام مي‌شود كه علاوه بر تامين مواد غذايي مورد نظر جهت فروش، در تامين مالي خانواده نيز موثر است و براي پخت شيره از انگور كشمشي استفاده مي‌كنند، چون آب‌دارتراست. از آب انگور علاوه بر شيره پزي، شربت و شيريني نيز درست مي‌كنند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون یازده دوره این جشنواره برگزار شده افزود: دوازدهمین جشنواره شیره پزی مانیزان بعد از ظهر روز هشتم مهر ماه با حضور گردشگران و علاقمندان، مسئولان و مردم روستا در روستای هدف گردشگری مانیزان برگزار خواهد شد

جلیلی برگزاری برنامه های متنوع و شاد، پخت شیره و انتخاب شیره برتر، عرضه شیره و مشتقات و محصولات باغی را از برنامه های این جشنواره برشمرد.

 

کد خبر 1218821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha