مساجد رسانه انقلاب؛ بهترین مراکز خبررسانی در تاریخ مبارزات علیه استبداد

قابل اعتماد‌ترین و مهم‌ترین رسانه‌‌ ملت ایران اسلامی در طول تاریخ مبارزاتش علیه استبداد و استعمار مساجد به عنوان سالم‌ترین مراکز خبررسانی بوده و هست به همین دلیل است که گهگاه شاهد دشمنی‌ کینه‌توزان علیه این اماکن مقدس هستیم‌.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، ۳۱ شهریور ماه مصادف با سالروز آغاز جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس و قهرمانانه ملت ایران در برابر جبهه کفر و تا بن دندان را پشت سر گذاشتیم، ملتی که همواره قابل اعتماد‌ترین و مهم‌ترین رسانه‌اش در طول تاریخ مبارزات سیاسی‌ علیه استبداد و استعمار، مساجد به عنوان سالم‌ترین مراکز خبررسانی بوده و هست و همین امر کینه‌توزی دشمنان علیه این اماکن مقدس را تشدید کرده است.
 
در اینجا برای تبیین هر چه بیشتر و بهتر موضوع و پیش از هر چیز باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که به گواه تاریخ مساجد از همان آغاز صدر اسلام تنها مراکز اطلاع‌رسانی به مردم بودند به طوری‌که در این اماکن مقدسه تمامی، اطلاعات، وقایع، اخبار، حوادث و پیشامدهای مهم جامعه به امت مسلمان اعلام می‌شد و زمینه‌سازی برای مقابله و رویارویی با دشمنان از این ناحیه فراهم می‌گشت. 
 
اعتبار و اعتماد عامه مردم و جامعه به مساجد همواره در بالاترین سطح قرار داشته و دارد، چنانچه که می‌بینیم در دوران صدر اسلام تصمیمات مهم حکومتی در مسجد به اطلاع مردم می‌رسید که ما تبلور همین امر را در مساجد کشورمان و در دوران جنگ تحمیلی مشاهده می‌کنیم.
 
به راستی در اوایل پایه‌ریزی اسلام مسلمانان تنها خبری را صحیح و معتبر می‌دانستند که از طریق مساجد به آنان اطلاع‌رسانی می‌شد و آئینه همین حرکت و نقش‌آفرینی مستقیم در انتشار اخبار انقلاب و کمک به جبهه‌ها را در مساجد کشورمان و پویایی ائمه‌ جماعات دیدیم.  
 
از آن‌جا که رابطه‌ی مساجد این پایگاه‌های دینی، فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و مردمی با قشر روحانیت مانند رابطه‌ جسم و روح است بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که رشد و بالندگی همچنین فعالیت چشمگیر مساجد در دوران انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی با دشمن بعثی، مرهون تلاش‌ها و هدایتگری‌های خالصانه و شبانه‌روزی‌ روحانیت است.
 
حجت‌الاسلام «سید رضا مطهری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، ضمن تاکید بر اهمیت مسجد به عنوان محورهای وحدت و همدلی اظهار داشت: مساجد پایگاه‌های مهم نشر معارف دین مبین اسلام محسوب می‌شود و جایگاهشان در روایات ما و در قرآن کریم کاملا مشخص شده است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه در همین راستا اضافه کرد: مبلغان و روحانیون در مساجد نسبت به تشریح مباحث اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فلسفی، خانه و خانواده، ورزش، استقامت، غیرت دینی، وحدت اسلامی، بصیرت، ایثار و شهادت، جهاد اکبر، سیاست و مواردی نظیر اینها اقدام کرده و بدین وسیله کلیت جامعه را به سمت حاکمیت دین، اسلام و قرآن هدایت می‌کنند.
 
 
حجت‌الاسلام «علی اکبر بابایی» هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان معتقد است که مساجد تنها برای ادای واجب دینی، نماز و عبادت مطرح نبوده و کارکردهای گسترده آن از همان آغاز بر همگان مشخص بوده است.
 
امام جمعه لوشان در این راستا اضافه می‌کند: مساجد از زمان صدر اسلام تا به اکنون همواره به عنوان مهم‌ترین مرکز برای رشد و تعالی فرهنگ اسلامی، سازماندهی جهان اسلام و مهم‌ترین پایگاه عقیدتی، فکری و معنوی اسلام محسوب می‌شدند و این نقش‌آفرینی همچنان در طول ادوار استمرار پیدا کرده و به امروز رسیده است.
 
به گزارش شبستان، عمق تأثیرگذاری مساجد و البته کانون‌های فرهنگی و هنری آن در تحولات جامعه ما به گونه‌ای است که دشمن هم به خوبی به این امر واقف است بنابراین از طریق ایجاد انواع سرگرمی‌های بعضا کاذب و وقت‌گیر، ترویج دروغ و افترا، خالی کردن کینه از طریق به آتش کشیدن مساجد در اغتشاشات و امثالهم درصدد است خشم برافروخته خود علیه این اماکن مقدس را به نوعی خالی کند و از تأثیرگذاری آن بکاهد، کاری که تاکنون موفق به انجام آن نشده زیرا روح و جان مردم با مساجد عجین شده و گره خورده است.
 
کد خبر 1218830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha