پیگیری توسعه فناوری هسته ای در همه سرفصل ها/ ایران از تولیدکنندگان مطرح دنیا در تولید رادیوداروها است

اسلامی از گسترش فناوری هسته ای در کشور خبر داد و گفت: امروز ما یکی از تولیدکنندگان مطرح دنیا در تولید رادیوداروها هستیم که هم مبارزات تحریمی شدید روی آن است و هم به لحاظ عمر کوتاه، جابجایی آنها به سادگی انجام نمی شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان؛ محمد اسلامی، پنجشنبه شب(۷ مهر) در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان؛ گسترش فناوری هسته ای را یک دستور کار مهم راهبردی و اجرائی دانست.

 


 

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی کشور افزود: در سازمان انرژی اتمی با توجه به سند راهبردیِ تصویب شده و افق ۲۰ ساله، برنامه با ظرفیت بالایی تعریف کردیم تا در همه سرفصل ها فناوری هسته ای را توسعه بدهیم.
 

 

 

وی اظهار کرد: در دنیا اینگونه قلمداد شده فناوری هسته ای فقط غنی سازی اورانیوم است در حالی که این بخشی از کار است و دو بخش عمده در دنیا در فناوری هسته ای وجود دارد.

 

 

وی افزود: یکی حوزه قدرت و نیرو است که از فناوری هسته ای و تولید برق صورت می گیرد و دیگری پرتوها که برای مصارف گوناگون استفاده می شود به عنوان مثال در پزشکی هم برای تشخیص، درمان، تجهیزات و رادیوداروها به کمک آمده است.

 


 

اسلامی با بیان اینکه امروز ما یکی از تولیدکنندگان مطرح دنیا در تولید رادیوداروها هستیم که هم مبارزات تحریمی شدید روی آن است و هم به لحاظ عمر کوتاه، جابجایی آنها به سادگی انجام نمی شود؛ تصریح کرد: کشور ما توفیق داشت این داروها را تولید کند و اکنون بیماران در ۲۰۵ مرکز پزشکی کشور استفاده می کنند.

 


 

وی از گام تکمیلی توسعه رادیوداروها در کشور و افزایش ظرفیت تولید آن خبر داد و بیان کرد: در بخش داروهایی که عمدتاً برای درمان سرطان است و فقط سلول سرطانی را مورد هدف قرار می دهد، کار می کنیم زیرا اکنون داروهای شیمی درمان سرطان عوارض گوناگونی دارد.

 


 

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور موضوع بعدی پرتودهی با اشعه گاما دانست و تصریح کرد: به ویژه در استان کرمان که محصولات استراتژیک خرما و پسته دارد، برای افزایش ماندگاری و پیشگیری از آفت ها کار خواهیم کرد که درصد بالایی به اقتصاد و معیشت مردم کشور و استان کمک می کند.

 


 

وی پلاسما را موضوع مهمی در فناوری هسته ای عنوان و بیان کرد: در سم زدائی و پلاسماتراپی، تحقیقات به نتیجه رسیده و در یک سال گذشته کار با قابلیت بالایی پایه گذاری شد و بخش فوری سم زدائی با پلاسما برای آفت آفلاتوکسین است که پسته کاران و صادرکنندگان با آن مواجه هستند و دستگاه های اولیه در حال ساخت است.

 


 

اسلامی ادامه داد: این در مراکزی که فرآیند دارد، نصب و استفاده می شود و با حمایت استاندار کرمان یک مرکز در رفسنجان وجود دارد که قرار است خیلی سریع سامانه نصب و کار پیش برود و مباحث مربوط به این پروژه را دنبال خواهیم کرد.

 


 

وی با اشاره به بررسی های میدانی ماه های اخیر روی آفت پسیل بود در باغات پسته هدف، اعلام کرد: قرار است با پلاسما از طریق تاثیرگذاری روی آب و خاک کار را انجام دهیم و استفاده از پلاسما در باغات پسته گام بزرگی است و فردا هماهنگی و برنامه ریزی برای آغاز عملیات اجرائی این فناوری است تا ازخسارت به کشاورزان پسته جلوگیری شود.

 

 

 

رئیس سازمان انرژی اتمی با افزودن این مطلب که در خرما نیز بررسی ها انجام شده و با تعامل استاندار کار خواهیم کرد تا با پرتودهی آفت پذیری محصول را کاهش داده و ماندگاری افزایش یابد؛ گفت: با توجه به تولید محصولات کشاورزی در جیرفت، قصد داریم با پروتودهی، آفت پذیری را کاهش داده و به شکوفائی اقتصاد کمک کنیم.

 


 

وی اظهار کرد: اکنون ۳۰ درصد محصولات ضایعات است و این عدد بزرگی است که تلاش می کنیم فناوری هسته ای را در خدمت مردم و اقتصاد شتاب بدهیم و امیدواریم در استان کرمان که چند قطب بزرگ محصولات کشاورزی، خرما و پسته دارد کار به خوبی پیش برود.

 

 

 

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی کشور توسعه معادن در اختیار را مورد تاکید قرار داد و افزود: در استان توافقاتی شده و موانع رفع شده و با توجه به گسترش ژئوفیزیک در معادن و شناسایی اعماق زمین، همه پروژه های اکتشافی ما به تکنولوژی جدید مجهز شده است.

 

 

 

وی با اعلام اینکه فعال کردن معدن را در استان کرمان در برنامه داریم و با تشکیل کنسرسیوم، سرمایه گذاری های جدید و نوین در پی خواهد داشت؛ عمده فعالیت سازمان را دانش بنیان دانست که به اقتصاد ملی و استان کمک و راه جدیدی باز می کند تا با فناوری های روز بهره وری افزایش یابد.

کد خبر 1219666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha