«مهدوی باوری» قدرت نرم عظیم جبهه حق است/ نقش اندیشه مهدویت در امیدبخشی به زندگی

حجت الاسلام اصلانی بابیان اینکه امام زمان(عج)، مظهرامید به آینده است گفت: بزرگترین خاصیت اعتقاد به«مهدویت» در میان شیعیان، امیدآفرینی است.اعتقاد به مهدی موعود، دلها را سرشار از نور امید می‌کند جامعه‌ای که به مهدویت معتقد است، قوت قلب پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان؛  اندیشه و تفکر مهدویت و منجی باوری دارای آثار و برکات فراوانی در جامعه اسلامی بوده است، از جمله آثار و برکات این تفکر دینی و مذهبی را به خوبی می‌توان در سلامت و بهداشت معنوی و روانی افراد مشاهده کرد،.یکی از تأثیرات شگرفی که منجی باوری بر روح و روان جامعه اسلامی به دنبال داشته، تزریق امید به جامعه بوده، اکسیر حیات بخشی که خود زمینه ساز حرکت، پویایی و تلاش، و استقامت و ایستادگی در برابر ناملایمات و گرفتاری‌های حیات مادی بوده است، در واقع امید همچون ویتامین حیات بشری است که به او توان و قدرت مقاومت و پایداری می‌دهد. لذا در این خصوص با حجت الاسلام «مهدی اصلانی» استاد حوزه و کارشناس دینی  گفتگویی انجام دادیدم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

در واقع امیدواری به آینده‌ای روشن یکی از لوازم و ارکان مهم سبک زندگی مهدوی است، امیدی که باعث شد یعقوب را سالیان سال به امید وصال فرزند محبوبش چشم به راه نگه دارد، در واقع این شاخص مهم با مبانی و معارف توحیدی گره خورده است به طوری که هر گونه واپس‌گرایی از آن در تضاد جدی با سبک زندگی موحدانه ترجمه شده است. «یَا بَنِیَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ وَأَخِیهِ وَلَا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ لَا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ ؛[۳] پسرانم! بروید، و از یوسف و برادرش جستجو کنید؛ و از رحمت خدا مأیوس نشوید؛ که تنها گروه کافران، از رحمت خدا مأیوس می‌شوند

 

چرا مقام معظم رهبری فرمودند امید قدرت حق است؟

مقام معظم رهبری فرمودند: پیش از همه‌چیز، نخستین توصیه‌ی من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ی قفل‌ها، هیچ گامی نمی‌توان برداشت (بیانیه گام دوم)؛ ناامیدی، سَمّ است یکی از راه‌های متوقف کردن این ملت، این است که امید را از آنها بگیرند برای یک ملّت، بدترین حادثه این است که امیدش به آینده را از دست بدهد

 

یک شرط اساسی برای پیشرفت، عبارت است از امید حرکت و همّت امیدوارانه حلّال مشکلات کشور است اگر امید نباشد، هیچ یک از کارهای بزرگ انجام نمی‌گیرد ، اگر امید بود، حماسه خواهد بود. اگر چنانچه دل از امید خالی شد، فکر از منطق صحیح تهی شد، حماسه به وجود نمی‌آید»

 

خداوند در قرآن کریم در خصوص امید چه می فرمایند؟

قرآن کریم امید را موهبت الهی به مؤمنان می‌داند و آن را از معیارها و ملاک‌های برتری اهل ایمان بر کفار معرفی می‌فرماید: «از تعقیب دشمنان سست نشوید؛ چرا که اگر شما درد و رنج می‌بینید آنها نیز همانند شما درد و رنج می‌بینند، ولی شما امیدی از خدا دارید که آنها ندارند» (وَلَا تَهِنُوا فِی ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَکُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ یَأْلَمُونَ کَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا یَرْجُونَ(نساء: 104) این آیه گویای این حقیقت است که از عوامل روحیه گرفتن مؤمنان، مقایسه مشکلات خود با دیگران و امید به خدا است. امید، بزرگ‌ترین اهرم حرکت و سرمایه روحی است به همین جهت خدای متعال چنین بشارت می‌دهد که با وجود همه آسیب‌ها و تلخی‌ها، شما پیروزید، چون امید به الطاف الهی داریدامید ثمره تفکر توحیدی است، چرا که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «تمامی امید خود را به خدا متمرکز کنید و به احدی جز او امیدوار نباشید. هر کس به غیر خدا امیدوار شد، نا امید و ناکام شد» (اجْعَلُوا کُلَّ رَجَائِكُمْ لِلَّهِ وَ لَا تَرْجُوهُ أَحَداً سِوَاهُ فَإِنَّهُ مَا رَجَا أَحَدٌ غَیْرَ اللَّهِ إِلَّا خَاب)‌

 

شاهد بیّن این فرمایش علوی (ع)، نکته‌ای است که رهبری در بیان عبرت‌های مهم از قضایای اُوکراین خاطر نشان کردند: «عبرت اول برای همه دولت‌ها، این است که پشتیبانی قدرت‌های غربی از کشورها و دولت‌های دست‌نشانده آن‌ها، یک سراب است و واقعیت ندارد». ایشان، اوکراینِ امروز و افغانستانِ دیروز را دو شاهد زنده برای دولت‌های متکی به آمریکا و اروپا خواندند و افزودند: «هم رئیس‌جمهور اوکراین و هم رئیس‌جمهور فراریِ افغانستان گفتند که ما به آمریکا و دولت‌های غربی اعتماد کردیم، اما آن‌ها ما را تنها گذاشتند»

 

منظور از تفکر توحیدی چیست؟

پرواضح است که منظور از تفکر توحیدی، توحید محوری در عرصه رفتار و عمل است: «الْإِیمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ». به بیان رهبر معظم انقلاب: «این وعده الهی است؛ فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا»(حج: ۳۸)؛ هر کسی که مؤمن به خداست، خدا از او دفاع می‌کند». خب خیلی از مؤمنین در دنیا هستند، خدا از آن‌ها دفاع نکرده مؤمنینی که زیر لگد مستکبرین دارند له می‌شوند چرا؟ این به خاطر این است که به سنت‌های دیگر الهی عمل نشده است. به خاطر این است که حرکت نشده، قیام نشده، اقدام نشده. بنابراین مجاهدت لازم است، تلاش لازم است. یک ملتی اگر مؤمن به خدا بود، اما تلاش نکرد، مجاهدت نکرد، البته لگدمال می‌شود. آن «یدافع عن الّذین آمنوا» دیگر اینجا را نمی‌گیرد»

 

معجزه‌واری امید

امید یک پدیده معجزه‌گون است؛ چرا که به بیان امیرالمؤمنین(ع): «نسبت به آنچه امیدش را نداری، امیدوارتر باش از آنچه بدان امید داری؛ زیرا که موسی بن عمران(ع) رفت که برای خانواده‌اش آتش برگیرد اما خداوند با او سخن گفت و او پیامبر برگشت. ملکه سَبَأ نیز از کشور خود بیرون آمد، اما به دست سلیمان(ع) مسلمان شد. و جادوگران فرعون برای تقویت قدرت فرعون بیرون آمدند، اما مؤمن به خدا برگشتند» (کُنْ لِمَا لَا تَرْجُو أَرْجَى مِنْكَ لِمَا تَرْجُو فَإِنَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ خَرَجَ یَقْتَبِسُ نَاراً لِأَهْلِهِ فَکَلَّمَهُ اللَّهُ وَ رَجَعَ نَبِیّاً وَ خَرَجَتْ مَلَكَةُ سَبَإٍ فَأَسْلَمَتْ مَعَ سُلَیْمَانَ وَ خَرَجَتْ سَحَرَةُ فِرْعَوْنَ یَطْلُبُونَ الْعِزَّ لِفِرْعَوْنَ فَرَجَعُوا مُؤْمِنِینَ»

 

سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب‌الله لبنان می‌گوید: «یک بار همراه شورای حزب‌الله لبنان در محضر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بودیم. اوج سختی و تنگنایی ما بود و خیلی به حزب‌الله سخت می‌گذشت. کنفرانس شرم‌الشیخ هم صورت گرفته و همه توطئه کرده بودند که حزب‌الله را نابود کنند. وقتی که ما با رهبر معظم جهان اسلام دیدار داشتیم، ایشان به ما امید داد و فرمود: «شما پیروز می‌شوید، این چیزها زیاد مهم نیست» (بال و پرهای امام،

 

امیدآفرینی، بزرگ‌ترین خاصیت مهدویت‌آفرینی

بزرگ‌ترین خاصیت اعتقاد به مهدویت در میان شیعیان چیست؟

بزرگ‌ترین خاصیت اعتقاد به «مهدویت» در میان شیعیان، امیدآفرینی است. جامعه‌ی تشیع فقط به برجستگی‌های تاریخ خود در گذشته متکی نیست، چشم به آینده دارد. یک نفر معتقد به مسئله‌ی مهدویت طبق اعتقاد تشیع، در سخت‌ترین شرایط، دل را خالی از امید نمی‌داند و شعله‌ی امید همواره وجود دارد؛ می‌داند که این دوران تاریکی، این دوران ظلم، این دوران تسلّط ناحق و باطل قطعاً سپری خواهد شد؛ این یکی از مهم‌ترین آثار و دستاوردهای این اعتقاد است، اعتقاد به مهدی موعود، دل‌ها را سرشار از نور امید می‌کند جامعه‌ای که به مهدویت معتقد است، قوت قلب پیدا می‌کند»

 

امام زمان(عج)، مظهر امید به آینده است؛ یعنی همه‌ی امیدهایی که ما به چیزی پیدا می‌کنیم، ممکن است بشود، ممکن است نشود؛ امّا امید به اصلاح نهایی به‌وسیله‌ی ولیّ مطلق حضرت حق، حضرت صاحب‌الزّمان (عجّل‌الله تعالی فرجه و ارواحنا فداه) امید غیر قابل تخلّف است. «السَّلامُ عَلَیکَ یا وَعدَ اللهِ الَّذی ضَمِنَه»، وعده‌ی تضمین‌شده‌ی خدا است... «وَعداً غَیرَ مَکذُوب»؛ این وعده‌ی تخلّف‌ناپذیر الهی است»

 

اینکه پیغمبر و ائمّه فرمودند: «اَفضَلُ اَعمالِ اُمّتی انِتِظارُ الفَرَج؛ اَفضَلُ العِبادَةِ بَعدَ المَعرِفَةِ اِنتِظارُ الفَرَج»، معنایش این است که امّت محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم)، در هیچ حادثه‌ای از حوادث زندگی دچار یأس و ناامیدی نمی‌شوند و همیشه در همه حال انتظار فرج دارند. انتظار یعنی امید، انتظار یعنی اعتقاد به اینکه یک آینده‌ی قطعی‌ای وجود دارد؛ انتظار، سازنده است، در انتظار فرج امید هست، تحرّک هست، اقدام وجود دارد»

 

انقلاب اسلامی چه نقشی در تحقق ظهور امام زمان(عج( دارد؟

«آیه هفتم سوره قصص، از آیات جالب و مهمّ است. آنجا که حضرت موسی را در آغاز ولادت، مادرش در آب می‌اندازد «وَ اَوحَینآ اِلی اُمِ موسی اَن اَرضِعیهِ فَاِذا خِفتِ عَلَیهِ فَاَلقیهِ فِی الیَمِّ... اِنّا رآدّوهُ اِلَیکِ وَ جاعِلوهُ مِنَ المُرسَلین». اینجا دو وعده الهی است: یکی وعده‌ی برگرداندن موسی به مادرش؛ و دوم وعده‌ی «جاعِلوهُ مِنَ المُرسَلین»؛ یعنی آن وعده‌ی عمومی‌ای که به بنی‌اسرائیل داده شده بود و بنی‌اسرائیل منتظر بودند که منجی الهی بیاید و آن‌ها را از دست فرعون نجات دهد.

 

خدای متعال در وحی به مادر موسی این وعده‌ی دوّم را هم داد (جاعِلوهُ مِنَ المُرسَلین). یک وعده، وعده‌ی نقد و نزدیک بود (اِنّا رآدّوهُ اِلَیک) و وعده دوم، وعده اصلی؛ و بعد می‌فرماید: (فَرَدَدنهُ اِلی اُمِّهِ کَی تَقَرَّ عَینُها وَ لا تَحزَنَ وَ لِتَعلَمَ اَنَّ وَعدَ الله حَقّ) یعنی تحقق وعده اول را نشانه‌ی حتمیت وعده دوم بیان می‌فرماید. یک وعده‌ی کوچک از سوی پروردگار تحقّق می‌یابد، برای اینکه هر انسان اهل تدبّری از تحقّق این وعده‌ی کوچک، اطمینان پیدا کند که آن وعده‌ی بزرگ نیز تحقّق پیدا خواهد کرد. تحقق جمهوری اسلامی هم یکی از همین وعده‌ها است، انقلاب از روز اول تا امروز هر قدمی برداشته است، قدمی بوده است که نوید قدم بعدی را به ما می‌داده؛ هرگز در دالان یأس و ناامیدی قرار نگرفتیم؛ همیشه فرج در مقابل ما بود»

 

 

 

 

 

کد خبر 1219838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha