کودکان و نوجوانان محله حاشیه حُر بجنورد به جنگ آسیب های اجتماعی رفتند

کودکان و نوجوانان فعال در کانون فرهنگی و هنری مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) محله حُر بجنورد، با همدلی و تأسی از شهدا به ویژه شهید «مجید قربانخانی» معروف به حر شهدای مدافع حرم، به جنگ با آسیب های اجتماعی رفتند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ کودکان و نوجوانان فعال در کانون فرهنگی و هنری حضرت صاحب الزمان (عج) در محله حُر بجنورد، تابستان خود را با تکمیل بنای یادبود شهدای این محله و شهید مجید قربانخانی، معروف به حر شهدای مدافع حرم، گذراندند و با دستگیری از خانواده های نیازمند و دلجویی از مددجویان قدم در راه شهدا گذاشتند.  

 

«محمد رستمی» مدیر کانون فرهنگی و هنری صاحب الزمان (عج) مسجد محله حُر بجنورد، ضمن ارائه گزارشی از بهارو تابستانی که گذشت، گفت: محله حُر از محله های آسیب‌پذیر و حاشیه شهر بجنورد است که اعتیاد و طلاق  و شرایط نامساعد مالی، کمر به فروپاشی خانواده ها بسته که با همراهی بچه های مسجد و تشکیل قرارگاه فرهنگی تلاش کردیم تا با این آسیب ها مقابله کنیم.

 

وی به تأثیرپذیری نوجوانان از شهید "مجید قربانخانی"، یکی از جوانان شهید زینبی و مدافع حرم، اشاره کرد و ادامه داد: از آنجا که زندگی آن شهید والامقام نیز جریانی از تحول حُرگونه داشت و پس از زیارت امام حسین علیه السلام از جوانی لات و چاقو کش به مرید اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و جهادگر و مدافع حرم زینبی مبدل شد، بیشتر مورد توجه این نوجوانان قرار گرفت و الگو شد و بنای یادبودی با سنگ قبر نمادین آن شهید در پارک محله بنا کردند.

 

رستمی توضیح داد:  ساخت بنای یادمان و مقبره ای نمادین با هدف نکوداشت شهید والامقام «مجید قربانخانی»، معروف به حُرّ ِ شهدای مدافع حرم و شهدای این محله همجوار مسجد در پارک الهیه  آغاز شده که هم اکنون محل برگزاری برنامه های مسجد و مراسم سینه زنی و سوگواری و قرائت زیارت عاشورا و ادعیه ارزشمند و مراسم ندبه شده است.

 

وی همچنین اعلام کرد: این بنا با حضور نماینده ولی فقیه و جانمایی یادگارهای به جامانده از شهید قربانخانی در این بنا، برای بهره مندی عموم افتتاح شد که دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز از این بنا بازدید کرد و قول مساعد برای راه اندازی و ایجاد فضای ورزشی در محوطه این بنا داد.

 

وی با بیان اینکه  ترویج فرهنگ شهدا و تأثیرگذاری سیره زندگی شهیدان بر روی نوجوانان و جوانان این محله که اغلب از خانواده های کم برخوردار هستند، از اولویت های این کانون است، افزود: تلاش داریم با تاسی از رفتار و اخلاق شهدای والامقام در مقابل آسیب های اجتماعی محله بایستیم و فرهنگ اجتماعی آن را ارتقاء دهیم و رفع محرومیت شود.

 

رستمی همچنین شناسایی خانواده های نیازمند و دستگیری از این خانواده ها با  تهیه بسته های معیشتی، برگزاری کلاس های آموزشی با همکاری پایگاه بسیج،  اجرای اردوی آموزشی و فرهنگی، تهیه جهیزیه برای نوعروسان، تلاش برای شناسایی مشکلات محله و پیگیری رفع این مشکلات از طریق ارتباط با مسئولان ذیربط را از دیگر فعالیت ها نام برد.

 

گفتنی است، شهید مجید قربانخانی معروف به حر شهدای مدافع حرم، متولد 29 مردادماه 1369 بود؛ چاقوی ضامن دار و قلیان و تتو و بیان لاتی، همراهش بود  که به مدد حضرت امام حسین علیه السلام و پس از سفر زیارت کربلا در اربعین حسینی  نفس سلیم پنهان شده اش، آشکار شد و  به جوانان غیور و همرزمانش در دفاع از حریم حسینی و حضرت زینب کبری سلام الله علیها در سوریه پیوست و حرگونه به درجه رفیع شهادت نایل شد.

 

 

کد خبر 1219867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha