توسعه خدمات اجتماعی ویژه سالمندان ضروری است

توسعه و بهسازی مراکز ارائه خدمات توانبخشی و بالینی به سالمندان در جامعه ضروری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خرم آباد،جمعیت جوان جامعه قدم به قدم به سمت میانسالی و سالمندی پیش می رود و نیاز است مسئولان در بخش های مختلف در راستای توسعه بسترهای خدمت رسانی به این قشر اقدام کنند.

 

توسعه و بهسازی مراکز ارائه خدمات توانبخشی و بالینی به سالمندان در جامعه یک ضرورت است و باید بخش های مختلف دولتی در این زمینه  سیاست گذاری و برنامه ریزی مناسب داشته باشد.

 

همچنین با توجه به اهمیت تقویت خدمات برای قشر سالمند، به نظر می رسد، جذب فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی جهت توسعه مراکز توانبخشی سالمندان، باید مورد توجه قرار گیرد.

 

سالمندان، کتابی نا نوشته از زندگی هستند و هر کدام از آنها کوله باری از تجربه را به دوش دارند.

 

صندلی های گوشه بوستان های شهری این روزها مکان استراحت سالمندانی است که بر عصایی تکیه داده و با خستگی هیاهوی زندگی را نظاره می کنند.

 

در کنار سالمندان بازنشسته، کم نیستند سالمندانی که بدون کمترین  حمایتی در این دوران هم سختی روزگار را به دوش دارند.

 

این افراد کهنسال افراد هستند که عمری را در شغل های مختلف با عنوان آزاد طی کرده و پس از سال های سختی و مشقت زندگی و تلاش برای آماده کردن جهیزیه برای دختران و گرفتن مراسم ازدواج برای پسران خود، غبار پیری به چهره نشسته پناه گاهی ندارند که دمی را به آن تکیه داده و با آرامش روزگار بگذارنند.

 

چه پدرانی که روزهای جوانی تا پیری در مشاغل سخت روزگار گذرانده و امروز بدون هیچ حمایتی در گوشه ای در روزگار پیری نیازمند حمایت هستند.

 

دست های چروک و خسته اما مهربانی که به عصا تکیه داده و به رغم سختی، مشغول کارهایی چون دست فروشی، نگهبانی و... هستند.

 

بر اساس اعتقادات و عرف های دینی و عمومی جامعه، سالمندان از جایگاهی ویژه در میان خانوارهای ایرانی برخوردارند که  به دلیل شرایط سنی و نیازهایی که لحاظ پزشکی، روانپزشکی، بالینی و .... دارند، ممکن است با مشکلاتی در دریافت خدمات در محیط منزل به سالمندان مواجه شوند.

 

به حمد الله نهادهای حمایتی چون کمیته امداد  بهزیستی از سالمندان بدون پناه حمایت می کند، حمایت های محدود و کم نهادهای حمایتی همچون نور اندکی از چراغ زندگی می تواند تاحدودی به زندگی سالمندان گرما می بخشد.

 

سالمندان دارای ظرفیت‌های زیادی هستند که بهره‌گیری از وجود آنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی می تواند موجب موفقیت نسل های آینده شود.

 

سالمندان گنجینه‌های ارزشمند و ذخایر بزرگ فرهنگی هستند که باید جایگاه و منزلت اجتماعی آنان در جامعه حفظ شود.

 

با توجه به اینکه جامعه ما رو به سالمندی می رود و با توجه به هرم سنی، سونامی سالمندی و پیش‌بینی‌هایی که انجام‌ شده باید به این قشر توجه ویژه‌ای شود و در راستای تقویت خدمات اجتماعی برای سالمندان اقدام شود.

 

سالمندان در این دوره از زندگی، گاهی با بیماری های چون درد پا و کمر و یا حتی بیماری های صعب العلاج مواجه هستند، که لازم است توسعه خدمات درمانی برای این قشر مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

 

 

کد خبر 1219959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha