دستان خالی، عزمی بالا

راه اندازی کسب و کار و کارآفرینی از اهداف کشور است اما برخی بدون دانش کافی وارد این مقوله شده و شکست می خورند و برخی هم با دست خالی اما با دانش و ایده بالا ورود کرده و روز به روز پله های ترقی را طی می کنند.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی: فاطمه رحیم زاده- آموزش کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار یکی از اهداف کلان کشور است که می توان با کمک افراد فعال و با انگیزه که راه رسیدن به آن را می دانند انجام شود.به اذعان کارشناسان این حوزه کارآفرینی مانند یک شمشیر دو لبه بوده و چنانچه در جای درست و توسط افراد با تجربه ارائه نشود، نه تنها باعث موفقیت افراد نمی شود بلکه ممکن است به فرد ضربه وارد کند به این معنی که فرد به امید کارآفرینی و ایجاد کسب و کار ورود کرده و نه تنها شغل فعلی خود را از دست می دهد بلکه به علت نداشتن دانش کافی نسبت به میزان ریسک پذیری گاهی مواقع در کسب و کار جدید با شکست روبه رو می شود.

 

سالها در حرفه خبرنگاری برای رفع مشکلات مردم قلم زده است او در کنار این حرفه، مسئولیت روابط‌ عمومی یکی از ادارات را هم در کارنامه خود دارد. بعد از سال‌ها خدمت مجبور به ترک این سمت شد از همان ابتدا بر خلاف عقیده دوست و آشنا نه‌تنها گوشه‌گیر نشد بلکه با تلاش و پشتکارش، این روزها به‌عنوان کارآفرین در انظار عمومی شناخته شده است.

 

عادل اربابی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان‌ جنوبی با بیان این‌که هنوز در حرفه خبرنگاری مشغول است اما از سال 1397 از حوزه کاری ادارات خارج شده‌ است، می‌گوید: برخلاف نظر دوست و آشنا نه تنها امیدم را از دست ندادم بلکه دست بر زانوان خود گذاشته و بار دیگر بپا خاستم. از همان ابتدا به‌دنبال ایده، شغل و حرفه جدید بودم به‌همین دلیل هر روز، ساعت‌ها در اینترنت جستجو می‌کردم تااینکه ایده تولید برگه‌های خشک میوه نظر مرا به خود جلب کرد به ‌این‌ترتیب در آذرماه همان سال کار خود را با همکاری همسرم و با دستگاه خانگی شروع کردم.

 

ابتدا برای ایجاد اشتغال با حمایت کمیته امداد امام‌ خمینی(ره) 20 میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده و با خرید دستگاه خشک کن میوه خانگی، اسلایسر و... با اعتباری بالغ ‌بر 14 میلیون تومان کار خود را شروع کردم در اولین روز کاری با کمک همسرم حدود 250 هزار تومان میوه تازه از روز بازارهای بیرجند خریداری کرده و پس‌از خشک کردن آن‌ها با وجود داشتن ارتباطات فراوان با ادارات، توانستم میوه های خشک شده را با 350 هزار تومان سود به حدود 600 هزار تومان بفروشم.

 

وی از برگه های خشک انواع میوه به عنوان کالای لوکس یاد کرده و می‌گوید: میوه خشک مخاطب خاص خود را دارد و با وجود اولین موفقیت، پس‌از فروش برگه‌های خشک شده میوه‌، میل و رغبت بیشتری برای ادامه کار در خود یافتم و به این ترتیب کار خود را به صورت جدی شروع کردم.

 

در ابتدا نه تنها از چندین کارخانه در تهران بازدید داشته بلکه در دوره‌های آموزشی برگزار شده در همین زمینه شرکت کردم تا بتوانم تخصصی‌تر وارد این حرفه شوم.

 

او ادامه می‌دهد: در بهمن‌ماه سال سال 1397 برای اولین‌بار در نمایشگاه بین ‌المللی تهران شرکت کرده و حدود 12 میلیون تومان میوه خشک را برای عرضه به نمایشگاه بردم که خوشبختانه با توجه به این‌که مدت زمان نمایشگاه چهار روزه بود توانستم در دو روز همه اول میوه‌های خشک را به ارزش 35 میلیون تومان به فروش برسانم و دو روز دیگر با توجه به نداشتن میوه خشک شده برای عرضه، فقط سفارش قبول کردم و در مجموع در اولین حضور در نمایشگاه بین المللی میزان فروش و قبول سفارش حدود 80 میلیون تومان سود خالص برایم عایدی داشت.

 

وی که استفاده از امکانات فضای مجازی و قبول سفارش، ارسال آن به‌صورت رایگان به اقصی نقاط کشور را در بازاریابی و فروش و افزایش مشتری موثر می داند، ادامه می دهد: پس‌ از دومین فروش میوه‌های خشک‌ شده تصمیم به تخصصی‌تر شدن کار گرفته و به‌ این‌ ترتیب به‌دنبال خشک کردن انواع میوه اعم از سیب، پرتقال، هندوانه، انبه، آناناس، خرمالو، پیاز خشک و رفتم.

 

وی گریزی به سختی های کار می زند و می گوید: گرفتن سیب سلامت پرسه مشکلی است. برای اخذ این نشان نیاز به انجام شروطی مانند داشتن ساختمان با متراژ بالای 80 متر، وجود محل شستشو، خشک کن، انبار میوه و... است. به همین علت برای دریافت این نشان ابتدا با هزینه کرد 50 تا 60 میلیون تومان ساختمانی را اجاره کردم که شرایط دریافت نشان سیب سلامت را داشته باشد و به این ترتیب توانستم با دوندگی فراوان و گذشت یک سال سیب سلامت محصولات را نیز دریافت کنم.

 

اربابی که به‌دنبال انجام طرح راهبری شغلی است، ادامه می دهد: با اجرای این طرح برای 30 تا 35 نفر اشتغال ‌زایی صورت می‌گیرد و برای اجرای این طرح، صفر تا صد کار با خودمان است و برای کسی که با ما کار کند دستگاه خشک کن و میوه های مختلف برای خشک کردن را تهیه می کنیم و در انتها میوه های خشک شده را از او می خریم.

 

این کارآفرین با بیان اینکه در حال رایزنی و پیگیری تحقق این مهم هستم، می گوید: اجرای این طرح نیاز به سرمایه در گردش بالایی دارد و اگر فردی سرمایه نداشته باشد در این حرفه دوام ندارد. خرید دستگاه های پیشرفته با ظرفیت بالای ورودی و خروجی میوه، باعث موفقیت بیشتر در این کسب و کار می شود.

 

وی با بیان این‌که خشک کردن میوه به‌صورت سنتی در خانه توجیه چندانی ندارد، می‌افزاید: خرید میوه از روز بازارها، فروشگاه‌ها و تولید برگه‌های خشک شده میوه به روش سنتی در منزل مقرون‌به‌صرفه نبوده و توان رقابت را کاهش می دهد چرا که می توان با اجرای این طرح انواع میوه، پیاز و ... را با قیمت‌های بسیار کم از اقصی نقاط کشور تهیه و آن را با قیمت تمام شده پایین خشک کرد.

 

وی گریزی به قیمت بالای میوه، پیاز و... در فروشگاه ها می زند و می گوید: با اجرای این طرح می توان به طور مثال پیاز را با قیمت بسیار کم، از کشاورز تهیه کرد.

 

به گفته‌ اربابی، میوه‌های سالم و درجه اول پس‌از اسلایس به کمک دستگاه، خشک‌ می شود و میوه‌های درجه دو و با کیفیت پایین تر نیز با کمک دستگاه‌های مخصوص رنده شده و به‌عنوان دمنوش مورد استفاده قرار می گیرد و در عمل هیچ قسمت از میوه دور ریز ندارد.

 

وی به دریافت تسهیلات برای اجرای این طرح اشاره کرده و می‌گوید: برای برای خرید دستگاه های تخصصی و سرمایه در گردش درخواست 500 میلیون تومان تسهیلات داشتم که به علت نداشتن وثیقه های مورد تأیید بانک، موفق به دریافت این رقم نشدم چرا که بانک درخواست معرفی سه ضامن کارمند با مجموع درآمد 35 میلیون تومان در ماه داشت که دسترسی به این مهم امکان پذیر نبود به این ترتیب تسهیلات به 250 میلیون تومان (معرفی سه ضامن با مجموع حقوق 15 میلیون تومان در ماه) کاهش یافت.

 

وی یادآور می شود: برای خرید دو دستگاه خشک کن و بسته بندی میوه نیاز به دریافت 700 میلیون تومان تسهیلات داشتم که با توجه به کاهش میزان تسهیلات، خرید دستگاه بسته بندی کوچکتری مدنظر قرار گرفت.

 

اربابی با بیان اینکه برای تهیه دستگاه حبه میوه و بسته بندی 400 میلیون تومان نیاز است، گریزی به شعار امسال می زند و می گوید:  این کار در حوزه دانش بنیان برای اولین بار در کشور اجرا می شود و ثبت اختراع  نیز در این زمینه انجام شده است.

 

او که محصولاتش را با برند اعیونی و مجمعه در بازار عرضه می کند، یادآور می شود: با استقبال و داشتن سفارشات بالا، درخواست چهار میلیارد تومان تسهیلات دیگر با بازپرداخت دوساله برای تهیه دستگاه های تخصصی تر با ظرفیت بالا داشتیم که بتوان در هر شیفت پنج تن میوه تازه را به 500 کیلوگرم برگه خشک میوه تبدیل کرد.

 

وی با بیان اینکه در حوزه فروش محصولات مشکلی نداریم و بیشتر از ظرفیت تولیدی میوه خشک سفارش داریم، می گوید: با اجرای این طرح؛ می توان برای 40 نفر دیگر نیز اشتغالزایی صورت گیرد.

 

اربابی که مشکلی در زمینه فروش برگه های خشک شده میوه به هر تناژ و اندازه ندارد، می افزاید: چندی پیش یکی از هایپرهای مرکز کشور خواستار تأمین یک و نیم تن میوه خشک در ماه داشت که به علت حجم پایین تولید، قادر به انعقاد قرارداد نشدیم.

 

وی با بیان اینکه در کشورهای دوبی، افغانستان، عراق و ترکیه رابط داریم، یادآور می شود: در صورت تولید برگه های مختلف میوه، مشتری در اقصی نقاط کشور و خارج از کشور داریم.

 

این تولیدکننده خراسان جنوبی به آمادگی برای برگزاری دوره های آموزشی در این حرفه، مشاوره در زمینه خرید دستگاه و تجهیزات و... اشاره کرد و می گوید: برای ایجاد اشتغال مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) رایزنی با کمیته امداد و بسیج سازندگی انجام شد و در صورت به کارگیری ۱۰ مددجو بالغ بر یک میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می شود که با تحقق این مهم و ایجاد اشتغال خانگی، میوه های خشک شده مددجویان به هر میزانی خریداری شده و بر اساس میوه های خشک شده تحویلی، به آن ها دستمزد پرداخت خواهد شد.

 

به گفته وی برای تحقق این مهم نیاز به اتاق 12 متری و تعبیه دستگاه در مکان است و می توان به عنوان مشاغل خانگی مد نظر قرار گرفته و اشتغال ایجاد شود.

 

این کارآفرین خراسان جنوبی با بیان اینکه با کمک کمیته امداد امام خمینی(ره) 12 دستگاه (برای 12 مددجو) در حال خرید است، می گوید: برای هر نفر 100 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود که 70 میلیون تومان برای خرید دستگاه و 30 میلیون تومان برای سرمایه در گردش هزینه می شود.

 

وی با اشاره به این مهم که در استان خراسان جنوبی مردم به دنبال برگه سیب و زردآلو هستند، می افزاید: در دیگر نقاط کشور مشتری برگه های خشک شده آناناس و انبه بیشتر است.

 

اربابی با بیان اینکه میوه ها بدون هیچ ماده افزودنی خشک می شود، می گوید: به همین علت و با وجود عدم افزودنی این برگه های خشک شده میوه تولیدی را، می توان 6 ماه تا یک سال در مکان خنک نگهداری کرد.

 

وی گریزی به بسته بندی های شکیل می زند و با بیان اینکه به دنبال بسته بندی میوه به صورت چیپسی و مدرن هستیم، در زمینه بسته بندی تنقلات به همراه میوه خشک و... برای مراسمات مختلف اداری، مدارس و... اعلام آمادگی کرده و اینگونه بسته بندی ها را سالم تر و با توجیه اقتصادی بالا عنوان می کند.

 

به گفته اربابی، در حوزه پذیرایی ادارات بسته های مرتبط شامل کیک، میوه خشک، حبه میوه و... با هزینه حداقلی طراحی شده است و در زمینه سوغات استان نیز مشکلی برای تأمین بسته های سوغات شامل کیف جاجیم، زرشک و زعفران (به عنوان سوغات مختص استان) به همراه میوه های خشک شده نداریم.

 

وی در زمینه صادرات یه دیگر کشورها می گوید: در اواخر سال 1399 حدود 500 تن زرشک به کشور عراق صادر شد و چنانچه مشکل سیستم سازی و تولید مرتفع شود مشکلی برای عرضه و فروش در اقصی نقاط کشور نداریم.

 

او بار دیگر گریزی به تلاش های صورت گرفته اش می زند و ضمن تقدیر و تشکر از همسرش که از ابتدای کار همراه و همیار او بوده است، تأکید می کند: با وجود شرایط سخت اقتصادی خواستن توانستن است و می توان با دست خالی اما ایده و فکر نو ورود کرد و مشکلات را پشت سر گذاشت.

 

اربابی که با 20 میلیون تومان تسهیلات کارش را شروع کرده است و در حال حاضر 900 میلیون تومان سرمایه فعلی دارد، می گوید: هر کاری سختی خودش را دارد اما نباید به امید دیگران نشست با اتکا به توان خود می توان مشکلات را از سر راه برداشت و موفق شد.

 

وی گریزی به بیماری کرونا می زند و می افزاید: این بیماری گرچه معایب زیادی داشت اما بدون محاسن هم نبود و نشان داد در فضای مجازی می توان درآمدزایی کرد.

 

اربابی صادرات به کشورهای دیگر را از اهداف بلند مدت اعلام کرده و می گوید: راه اندازی و احداث دو کارخانه میوه خشک کنی و دم نوش در خراسان جنوبی و فعالیت شعبات زیر مجموعه در اقصی نقاط کشور نیز از دیگر اهداف بلند مدت و مد نظرم است و امید است در آینده این اهداف محقق شود.

 

کارآفرین خراسان جنوبی که در حال حاضر برای وسعت کارش مکان 120 متری را به مدت چهار سال در نزدیکی بیرجند اجاره کرده است، می گوید: به دنبال خرید زمینی در منطقه ویژه اقتصادی هستم و برای تحقق این مهم و سرمایه در گردش نیاز به چهار میلیارد تومان است که متأسفانه هنوز مورد موافقت قرار نگرفته است.

 

وی در پایان به نقش خبرنگاری اش در این حرفه اشاره داشته و می گوید: ارتباطات با ادارات، مردم و... در فروش محصولات تولید شده نقش بسزایی داشته است.

 

 

کد خبر 1220029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha