تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بستراشتغال زایی و کارآفرینی است

توجه به توسعه کارگاه ها و صنایع تبدیلی در عرصه حبوبات می تواند نقش موثری در اشتغالزایی زیادی در جامعه به وجود آورد و هم تولید را ارتقاء دهد.

خبرگزاری شبستان_ لرستان؛ مهنوش ملکی

کارخانه ای کوچک در روستایی نزدیک به شهر خرم آباد، نمایش اراده ای محکم در جهت اشتغال و تکاپویی برای زندگی است.

 

جوانان پرتلاشی که با شرایط محدود شغل اداری آشنا بوده و برای فرار از بیکاری بر توان خود و استعدادهای بومی تکیه زده اند و امروز در سایه این اراده مستحکم بستر اشتغال جوانانی دیگر راهم فراهم کرده اند.

 

در روستای پل بابا حسین شهرستان خرم آباد و در یک ساختمان با مساحت 600 الی 700 متر یک کارگاه تولید و تکثیر بذر های صلاح شده و بسته بندی حبوبات اصلاح شده راه اندازی شده است و در این کارگاه کوچک، زنان و مردان روستایی به کار گرفته شده و مشغول  به کار شده اند.

 

وی سختی های را در مسیر طی نموده است، اما با لبخند و نگاهی تحسین بر انگیز به کار وکارخانه کوچک خود می نگرد.

مدیر شرکت تعاونی کشاورزی فنی مهندسی کیمیا گستر استان لرستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خرم آباد،  این شرکت از سال 1387 به ثبت رسیده و تاکنون به رغم فراز و نشیب های اقتصادی در زمینه تولید بذر حبوبات اصلاح شده و همچنین اشتغال عملکرد خوبی داشته است.

بهمن مسعودی ادامه داد: در مزارع تحت نظارت این شرکت اقدام به تولید حبوبات اصلاح شده از جمله نخود، لوبیا، عدس، ماش و .... نموده به طوری که نخود های پایه بلند و قابل برداشت با کمباین ومقاوم در برابر بیماریها و آفت ها و لوبیاهای با قابلیت برداشت با کمباین، و پر محصول که حداقل پنج تن محصول در هکتار دارند و با کیفیت بسیار بالا و مقاوم در برابر بیماریها و آفات را توانسته در خاک لرستان تولید نماید.

وی ادامه داد: در این کارگاه کوچک حدود 25 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شده اند و در راستای تولید هم عملکرد خوبی داشته است.

مسعودی ادامه داد: این کارخانه کوچک تولیدی نیز گامی در جهت اقتصاد مقاومتی است که مورد حمایت بسیج سازندگی سپاه حضرت ابوالفضل (علیه السلام) استان لرستان نیز واقع شده است.

وی با بیان اینکه موفقیت های بزرگ نیاز به تلاش بزرگ و همت بلند دارد وبا حرف و تئوری به دست نمی آید،  ابراز کرد: در واقع اهداف بزرگ نیازمند تفکرات بزرگ و تلاش های شبانه روزی زیاد و پی گیری و انگیزه و مثبت اندیشی است.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی، با تاکید بر ضرورت تقویت حمایت از کارگاه تولیدی بومی، افزود: برای توسعه تولید نیاز به حمایت دولت است، حمایت های مادی و معنوی می تواند بستری برای شکوفایی استعدادها و همچنین رونق اشتغالزایی در جامعه و تحقق رشد اقتصادی باشد.

مسعودی اذعان داشت: انتظار می رود دولت مردان توجه خاصی به اشتغال داخلی داشته وفقط به  فکر سود عده خاصی نباشند.

وی با بیان اینکه مردم روستا مردمی تولید کننده و مولد هستند، خاطرنشان کرد: باید مرتبا با آنها در ارتباط بود و توجه ویژه ای به این مردم شود.

مسعودی، بیان کرد: با هدایت نمودن و سوق دادن مردم پرتوان روستاها به سمت تولید می توان شاهد شکوفایی اقتصادی در کشورو تحقق اشتغالزایی فراوان بود.

وی با بیان اینکه بیکاری روستاییان و مشکلات اقتصادی مهم ترین عامل مهاجرت روستاییان به شهرهاست، تاکید کرد: با توسعه تولید در روستا ها و توجه به تقویت کشاورزی و صنایع تبدیلی در روستاها دیگر شاهد مهاجرت بی رویه و بسیار زیاد روستائیان به شهرها و مشکلات اجتماعی که برای روستاییان به وجود می آید  نخواهیم بود.

مسعودی افزود: می توان با شناسایی استعدادها و حمایت از جوانان مستعد و پرتوان روستاها بستری برای زندگی بهتر و درآمد بیشتر روستائیان فراهم شود.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم بطور فعال و دو شیفت کار کنیم نیاز به سرمایه در گردش حداقل یک میلیارد تومان اعتبار و خرید تجهیزات جدید دارم که در این صورت می توان حداقل 40 تا 50 نفر از اهالی روستا را در این کارخانه به کار گرفت.

مسعودی ابراز کرد: در برنامه های چشم انداز بعدی برای توسعه این شرکت و کارخانه برنامه های زیادی دارم که نیاز به حمایت مادی دولتمردان و کسانی که در این راه پیشقدم هستند دارد.

وی با بیان اینکه بیش از 30 هکتار از اراضی که در روستای پل بابا حسین دارم را به کشت نخود های اصلاح شده، عدس اصلاح شده اختصاص داده ام، گفت: کلیه محصولات تولیدی را پس از کاشت و داشت و برداشت به صورت کاملا مهندسی و مکانیزه ضدعفونی و بسته بندی و جهت تکثیر در اختیار کشاورزان قرار می دهم.

مسعودی افزود: امیدوارم برای آبادانی و پیشرفت کشور، عموم مردم و مسئولان دست در دست هم و همپای همدیگر حرکت کنند.

محصولات شرکت شامل، نخود اصلاح شده رقم های عادل، آزکان، آزاد، آرمان، عدس اصلاح شده رقم بیله سوار، کیمیا، گچساران، لوبیا قرمز اصلاح شده، رقم های الماس در طبقه های مختلف بذری، پرورشی مادری، لوبیا چیتی اصلاح شده رقم درسا، محلی خمین وماش اصلاح شده رقم پرقو است.

همه محصولات تعاونی کشاورزی فنی مهندسی کیمیا گستر استان از خصوصیات خاص پرمحصول بوده، مقاومت در مقابل بیماریها و آفات، مقاوم در مقابل بیماری های قارچی و باکتریایی و پرمحصولی هستند.

وی با توجه به ظرفیت های استان لرستان در تولید حبوبات، بیان کرد: توجه به توسعه کارگاه ها و صنایع تبدیلی در عرصه حبوبات می تواند نقش موثری در اشتغالزایی  زیادی در جامعه به وجود آورد و هم تولید را ارتقاء دهد.

«رونق تولید» برای اینكه از شعار تبدیل به عمل شود نیازمند منظومه ای از اقدامات است تا فرایند و وضعیت تولید را در كشور دچار دگرگونی سازد.

 

کد خبر 1220165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha