روستاها باید به درستی در جایگاه مولدان فرهنگی قرار گیرند

احمدوند با بیان اینکه بسیاری از چهره های فرهنگی کشور برخاسته از روستاهای ایران هستند، گفت: روستاها علاوه بر اینکه مولدان اقتصادی کشور هستند باید در جایگاه مولد فرهنگی کشور به درستی قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دکتر یاسر احمدوند امروز یکشنبه 10 مهر در نشست خبری هشتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب که در سالن جلسات معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب از اتفاقات مبارک فرهنگی در سال های گذشته به شمار می رود که هدف اصلی آن توجه به عدالت فرهنگی و تشویق و ترغیب روستانشینان به مطالعه و ایجاد امکانات و زیرساخت های لازم در روستاها برای امر مهم کتاب و کتابخوانی است.

 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یک چهارم جمعیت کشورمان در روستاها زندگی می کنند، عنوان کرد: این عدد، عدد قابل توجه ای است. معمولا امکانات فرهنگی متناسب با روستاها وجود ندارد، بنابراین باید از ظرفیت های منختلف در استان ها و شهرستان ها و همچنین همکاری و مشارکت دستگاه های مختلف برای ایجاد بستر بهتر به منظور افزایش مطالعه و توجه به کتاب و کتابخوانی در روستاها بهره برد.

 

وی با اشاره به اینکه بسیاری از شخصیت های فرهنگی کشور برخاسته از روستاهای ایران عزیز هستند، بیان کرد: روستاها علاوه بر اینکه مولدان اقتصادی کشور هستند، باید در جایگاه مولدان فرهنگی به درستی قرار گیرند.

 

احمدوند تصریح کرد: فضایی که در روستاها وجود دارد در تربیت انسان های فرهیخته بسیار موثر است. وظیفه ما این است که امکانات بیشتری در روستاها در حوزه کتاب و کتابخوانی فراهم کنیم. شکل گیری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برای دست یابی به این هدف بزرگ است.

 

وی اظهار داشت: خوشحالیم که در 8- 9 سال گذشته این جشنواره استمرار داشته است و تعداد قابل توجه ای از روستاها از استان های مختلف کشور در این رقابت حاضر بودند و نشاط فرهنگی در محیط روستاها به واسطه جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب پدید آمده است. باید برای ارتقای این جشنواره از پیشنهادات خلاقانه و مشارکت بیشتر مردم و فعالان فرهنگی بهره گرفت.

 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: لازم است از مشارکت دستگاه هایی که در برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب به ما کمک کردند، تشکر کنم. علاوه بر همکارانم در دبیرخانه جشنواره، سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور، سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، مرکز امور مساجد و نهاد کتابخانه های عمومی کشور با ما همکاری کردند.

 

احمدوند با بیان اینکه حدود 300 روستا در فراخوان اولیه هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب وارد رقابت شدند، عنوان کرد: در مراحل بعدی داوری ها صورت گرفت و در نهایت 10 روستا به عنوان روستای دوستدار کتاب اعلام شد. در هفته کتاب که پیش روی ماست، رقابت این روستاها آغاز می شود. امیدواریم امسال در تغییری که در اجرای این برنامه خواهیم داشت در همه روستاها مراسم خوب و ویژه ای برگزار کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: توجه به روستاهایی که در دوره های قبل در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب شرکت کردند در این دوره صورت می گیرد. تلاش ما این است که کمک ها و حمایت هایی برای ایجاد امکانات مورد نیاز در حوزه کتاب در روستاها فراهم کنیم و از دستگاه های مختلف خواهش می کنم در این زمینه مشارکت حداکثری داشته باشند تا ما بتوانیم امکانات بیشتری را در حوزه کتاب برای مردم روستا فراهم کنیم.

 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تغییری که در هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب نسبت به دوره های قبل صورت گرفته است، گفت: ما در دوره های گذشته یک مراسم اختتامیه در مرکز برگزار می کردیم و از روستاها تقدیر به عمل می آمد. امسال بناست که در روستای برگزیده حاضر باشیم با مسئولان نهادها و دستگاه هایی که مشارکت داشتند، یک مراسم مستقل در روستاهای برگزیده برگزار کنیم. این کار بسیار موثر خواهد بود و باعث می شود مسئولان با شرایط موجود در روستاها آشنا شوند. برگزاری چنین برنامه ای به طور مجزا در هر روستا نشان دهنده توجه دولت به روستاها است. حتما در این برنامه ها از حضور چهره های مرتبط با استان که به چهره ملی تبدیل شده اند، استفاده خواهیم کرد. امیدواریم که با برگزاری چنین برنامه ای امکاناتی که در اختیار روستاها قرار می گیرد، افزایش یابد و شاهد تحولی در روستاها باشیم.

 

احمدوند جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب یک جشنواره ترویجی برای آشنایی مردم با فضای کتاب و کتابخوانی دانست و افزود: کتابخوانی امری خودجوش است که نیاز به راهنمایی و مشوق هایی دارد. برخی از روستاها که سال های گذشته در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب مشارکت داشتند، همچنین به فعالیت خود ادامه دادند. متاسفانه در برخی از روستاها توجه کافی به حوزه کتاب و کتابخوانی صورت نگرفته است. طبیعی است که باید ظرفیت های موجود تقویت شود تا فعالیت های حوزه کتاب و کتابخوانی گسترده تر شود.

 

وی با اشاره به اینکه ظرفیت های قانونی مختلفی برای فعالیت های فرهنگی در روستاها وجود دارد، بیان کرد: هدف ما احصای ظرفیت ها و استفاده از آنها است. تنگناها و مسایلی در داخل دستگاه ها وجود دارد که آنها ترجیح می دهند از ظرفیت بودجه خود برای برنامه های مصوب خودشان استفاده کنند. دستگاه ها می توانند از ظرفیت خود برای برنامه های فرهنگی از جمله کتاب و کتابخوانی در روستاها استفاده کنند.

 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در هشتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب 10 روستا معرفی و تجلیل می شوند. 9 روستا به عنوان روستای برگزیده و یک روستا به عنوان روستای استمرار معرفی و تقدیر خواهند شد.

 

 

 

 

 

کد خبر 1220171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha