معجزه ظهور، کشف و عرضه حقیقة‌الامام است/ ۲ تجربه متفاوت بشر در دولت موعود

یک پژوهشگر گفت: در روایات است جریان امامت همواره بین دو گرفتاری بزرگ در تردد بوده است، امیرالمومنین(ع) فرمودند: دو گروه درباره من تباه شدند یکی شیدایان اهل غلو و دیگر دشمنانی که دست از دشمنی برنمی‌دارند؛ این دو گروه مانع از انکشاف حقیقت الامام هستند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، کرسی «پدیده ظهور و انکشاف حقیقت امام با تاکید بر کتاب منتخب الاثر» در ادامه سلسله نشست های همایش «مهدویت و انتظار در اندیشه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی» صبح امروز (یکشنبه، 10 مهرماه) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، «فریبا علاسوند» در این نشست علمی با بیان اینکه انسان ها در پدیده ظهور نقشی مهم دارند، اظهار کرد: باید بدانیم تحولات همه جانبه در همه هستی آثار و نتایج چه رخدادی است؟ اتفاقی که با ظهور می افتد بسیار فراتر از دیدن امام(عج) است، این اتفاق بی‌سابقه است گویی مجاری این عالم برکات را عیان می کند و هر موجودی به سمت هدف خلقتش پیش می رود.

 

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: اگر غیر از این باشد و فقط به حضور دیداری امام زمان(عج) بسنده شود، باید این آثاری که درباره عصر ظهور بیان شده در زمان پیامبر خاتم(ع)، امیرالمومنین(ع) و حضرت صدیقه(س) و حضور دیگر معصومان(ع) رخ می داد اما با وجود اینکه آن مشافهه و معاینه وجود داشت، آن آثار رخ نداد لذا در عصر ظهور اتفاق دیگری می افتد در واقع ظهور امام زمان(عج)، ظهور باطن و حقیقت امام و آنچه امام برای آن خلق شده، است.

 

وی تاکید کرد: حقیقت امام، مظهریت تمام و تام اوصاف الهی است یعنی آنچه با خلقت ائمه معصوم(ع) قرار بوده رخ دهد با ظهور تجلی می یابد.

 

علاسوند در ادامه بیان کرد: در برخی روایات آمده امام صادق(ع) در باغ های مدینه بودند که شخصی متّکدی حضور ایشان رسید و درخواست کمک کرد؛ امام(ع) در حال خوردن انگور بودند و دست آن فرد را با انگور پر کردند، اما وی برافروخت، انگورها را روی زمین ریخت و رفت ... سائلی دیگر آمد و امام(ع)  باز چنین کردند و آن سائل شکر کرد، امام(ع) به وی بیشتر بخشیدند و فرمودند: اگر بیشتر شکر می کرد به قدری به او می بخشیدم که نتواند از این زمین جابجا شود، این مصداق آیه شریفه «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ» است.

 

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) یک چشمه از مظهریت این صفت الهی را به نمایش گذاشتند، گفت: هر جا که ائمه(ع) جلوه هایی از قدرت و کَرم و لطف الهی را به نمایش می گذاشتند، مردم به آنها نزدیک شدند؛ در کتاب شریف کافی روایات متعدد آمده که خدا برخی پرده های غیب معصومان(ع) را از چشم مردم برمی داشت و آنها شگفت‌زده می شدند.

 

این استاد حوزه علمیه در ادامه ابراز کرد: اگرچه این جلوه ها بعضاً نمایش داده می شد اما همیشگی نبود، چون دو مانع بر انکشاف حقیقت الامام وجود داشت که هر دوی آنها در زمان ظهور برطرف می شوند؛ در روایات است جریان امامت بین دو گرفتاری بزرگ همواره در تردد بوده است، امیرالمومنین(ع) فرمودند: دو گروه درباره من تباه شدند یکی شیدایان اهل غلو و دیگر دشمنانی که دست از دشمنی برنمی دارند؛ یعنی این دو گروه مانع از انکشاف حقیقت الامام بوده و هستند.

 

این پژوهشگر تاکید کرد: محب غال شیدا بودند اما قدرت منطق و تعقل نداشتند و از مرز غلو عبور می کردند، مرزی که بسیار سنگین است لذا اگر حقیقت الامام مکشوف می شد ممکن بود آنها ائمه(ع) را خدا بپندارند! لذا این جریان سد بزرگی برای نمایش مظهریت صفات الهیِ ائمه معصوم(ع) بوده است.

 

وی اضافه کرد: دشمنان هم که دائم در حال کارشکنی و توطئه بوده اند چنان که امیرالمومنین(ع) بیشتر دوران خلافت کوتاه خود را به جمگ با دشمنان و سرکوب آنها مشغول بودند. البته دشمنان هوشمندتر بودند چون می دانستند اگر باطن امام معصوم(ع) برای مردم تجلی بیابد، چه اتفاقاتی خواهد افتاد لذا کاملاً نسبت به این جریان کارشکنی می کردند.

 

علاسوند بیان کرد: شاید جریان سومی هم ردیابی شود اما در تحقیقات به نتیجه رسیدم همه گروه های مانع تجلی ذات و حقیقت امام یا در جریان غلو یا در جمع دشمنان جای می گیرند.

 

وی با اشاره به فرمایش امام صادق(ع) که تصریح داشتند در عصر ظهور دعوت ها آسمانی است، گفت: آیت الله صافی گلپایگانی به این دعوت آسمانی و خصوصیات متفاوت آن و تایید الهی‌اش اشاره دارد؛ یعنی اگر قرار بود جریان مهدویت و ظهور همچون جریان نبوت و ارسال رسل باشد باز هم به موانع برخورد می کرد.

 

علاسوند با اشاره به تصریحاتی که آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در کتاب منتخب الاثر درباره ویژگی های عصر ظهور آورده است، گفت: بنابر این روایات، از اولین کارهای امام زمان(عج) پس از ظهور آن است که عقل های انسان ها را به اشاره الهی تکمیل می کنند؛ امام(ع) آمده تا آنچه را که هدف همه انبیاء است تکمیل و تمام کنند لذا عقل انسان باید به جایی برسد که حقیقت امام را درک کند.

 

وی تاکید کرد: اتفاق مهم دیگر پس از ظهور آن است که به دلایل مختلف، حرص و مال اندوزی و شهوات دنیایی مردم کنترل می شود؛ روایات آورده اند که انسان ها محضر امام زمان(عج) رسیده و عرضه می دارند: أعطني (به من عطا کنید) و امام مهدی(عج) به آنها می بخشد. از ثروت کوه هایی مقابل امام زمان(عج) ساخته می شود و مردم نگاه نمی کنند! این کنترل شهوات و غنای انسان ها باعث می شود امام زمان(عج) حقیقت و مظهریت خود را آشکار کنند.

 

علاسوند در پایان خاطرنشان کرد: نتیجه آنکه علاوه بر تحولاتی که با ظهور رخ می دهد و جهان دوره ای متفاوت را تجربه خواهد کرد، بعد از ظهور امام عصر(عج) اتفاقاتی رخ می دهد که پیش از آن سابقه نداشته و بواسطه ظهور باطن امام(ع) مکشوف می شود و جهان این حقیقت را درک می کند در پرتوی این انکشاف، دو اتفاق اساسی رخ می دهد یکی تکمیل عقول و دیگر کنترل شهوات مادی و دنیاطلبی مردم.

 

گفتنی است، در ادامه این کرسی علمی ترویجی حجج اسلام محمود ملکی‌راد و محمدمهدی گرجیان مباحث مطروحه را نقد و راهکارهای ارتقای بحث را پیشنهاد کردند.

 

کد خبر 1220172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha