بوی ماه مهر، ماه مدرسه

دانش آموزان شهرستان شیروان همزمان با سایر دانش آموزان سال تحصیلی خود را با شور و شوق وصف ناپذیری پس از دو سال تعطیلی به دلیل شیوع کرونا و حضور مستمر بر کلاس های درس آغاز کردند که از پشت پنجره فریاد و خنده های کودکانه به گوش می رسد.

خبرگزاری شبستان-خراسان شمالی-شیروان؛ با گذشت ۱۱ روز از آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی تمام مدارس پس از دو سال تعطیلی به دلیل شیوع کرونا و حضوری شدن کلاس ها و فعالیت دانش آموزان، معلمان و مدیران، این روزها شور و هیجان وصف ناپذیری در چهره تک تک دانش آموزان نمایان است، حضور دانش آموزان در سر کلاس درس و دقتی که پا به پای سخنان و تدریس معلم فراداده اند نشان از آموزش و عشق عمیق آنان به تحصیل دارد.

 

سال تحصیلی جدید با ایام هفته دفاع مقدس و ایام پایانی ماه صفر تقارن پیدا کرد، این روزها سر صبح کوچه و خیابان های شهر مملو از دانش آموزانی است که با خوشحالی و شیطنت های کودکانه خود دست در دست والدین داده و به سمت مدرسه حرکت می کنند، برخی والدین هم به دلیل مشغله کاری و همزمان شدن با تایم اداری، فرزندان خود را با سرویس راهی مدرسه می کنند، برخی هم با وسیله شخصی زحمت حضور فرزند را در مدرسه به دوش می کشند.

 

همه با یک هدف «تحصیل و موفقیت فرزندشان» به هر طریقی خود را مسئول و موظف می دانند که ابتدای صبح کودکشان به مدرسه برود، خیابان شلوغ است و ماه مهر، ماه آغاز سال تحصیلی جدید رنگ و بوی خاص و عجیبی دارد، در دو سال شیوع کرونا که آموزش ها مجازی و به صورت غیرحضوری بود ماه مهر آغاز پاییز و تحصیل دانش آموزان را بی رنگ و بی معنا نشان داد.

 

جلوی درب مدارس شلوغ و مملو از دانش آموزان و والدین آنان و توصیه های لازم به سرایدار مدرسه و خداحافظی با فرزندانشان است، سرویس های مدارس که یکی یکی پشت سر هم ایستاده و دانش آموزان مرتب پیاده شده و دوان دوان با خنده های عاشقانه به سمت مدرسه حرکت می کنند.

 

داخل مدرسه صف های منظم و ایستاده دانش آموزان با لباس های فرم و یک دست به چشم می خورد، مدیر مدرسه بلندگو به دست به دانش آموزان پیام «مرتب کردن صف» «فرستادن صلوات» و غیره سر می دهد، تمرکز مدیر بیشتر بر دانش آموزان پایه اول ابتدایی است که سال نخست تحصیل و بدون آشنایی صف هایشان نامنظم است و گویا منتظر راهنمایی و تذکر هستند.

 

گوشه حیاط مدرسه دانش آموز پایه ابتدایی با چشمانی گریان و صدایی ترسان به دیوار تکیه داده و استرس و نگرانی دوری از والدین به وضوح در چهره اش نمایان است، بی تابی می کند و سراغ مادرش را می گیرد و می گوید دوست دارد به خانه برود و با بچه های کوچه بازی کند، تجربه شیرینی از مدرسه، بازی با هم سن و سال های خود، عشق معلم هنگام تدریس، شور و شوق همکلاسی هایش، تحصیل و کلاس درس ندارد.

 

دانش آموزان پایه چهارم و پنجم که دو سال تحصیل را غیرحضوری تجربه کردند ماسک بر صورت زده و رعایت شیوه نامه های بهداشتی مانند مرغ از قفس پریده در صف های نامنظم مشغول شلوغی، خنده و بازی هستند، پرانرژی، شادتر و خوشحال تر از همیشه دفتر تمرین و نقاشی خود را باز کرده و از خاطرات روز گذشته و انجام تمرین های مدرسه توسط معلم با عشق صحبت می کنند.

 

یکی از دانش آموزان پایه ششم ابتدایی می گوید: بسیار خوشحال و خرسندم که پس از دو سال تعطیلی به دلیل شیوع کرونا تمامی کلاس ها به صورت حضوری است زیرا که فضای مجازی امکان پرسش و پاسخ متداول و یادگیری بهتر را نداشت و بیشتر عصبی و خسته کننده بود.

 

زهرا راشدی فر عنوان کرد: احساس می کنم در ایام کرونا و آموزش و تحصیل از طریق فضای مجازی، از دروس بسیار فاصله گرفتم و امسال با تصویب شیوه نامه جدید مبنی بر بازگشایی تمام مدارس و حضوری شدن کلاس ها حس بزرگی دارم گویا سالی پر زحمت همراه با فعالیت های سنگینی برایم شروع شده که این خود شیرینی دلچسبی دارد و بهم انگیزه بسیاری داده است.

 

یکی از والدین دانش آموزان هم خاطرنشان کرد: در این دو سالی که فعالیت های مدارس و تحصیل از طرق فضای مجازی بود فرزندم بهانه جو شده بود و انگیزه و رغبتی برای درس خواندن نداشت، هنگام تمرین بی تابی و به فکر تمام شدن هر چه زودتر تمریناتش و رفتن به دنبال بازی، شیطنت و شلوغی بود.

 

غلامحسین فرجی ضمن ابراز خرسندی از فعالیت حضوری تمام مدارس تصریح کرد: حضور دانش آموزان در سرکلاس درس از صبح تا ظهر آنان را موکلف به انجام و گوش دادن تدریس می کند، از سویی امکان پرسش و پاسخ برای تمام دانش آموزان و رفع نکات آموزشی مهیا است و خستگی برای آنان معنایی ندارد.

 

یکی از معلمان در خصوص اهمیت آموزش و تدریس حضوری اضافه کرد: طی دو سال اخیر و آموزش در فضای مجازی بسیاری از والدین طی تماس تلفنی ابراز نارضایتی از این شیوه تحصیل بودند و بیشتر استرس، نگرانی و دغدغه داشتند که فرزنداشان علاقه چندانی به خواندن دروس ندارد و با ادامه این روند تحصیل و آموزش ضعیف تر از قبل شده است.

 

وی که حاضر به ذکر نام خود نیست، بیان کرد: در این مدت تعدادی از دانش آموزان ترک تحصیل کردند، برخی هم دچار افت تحصیل شدید شدند که طبق اعلام و تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسئولان کشوری وزرات آموزش و پرورش برای همسو شدن و جلوگیری از افت تحصیلی آنان کلاس های تقویتی برگزار شد.

 

وی ادامه داد: آموزش و تحصیل در فضای مجازی علاوه بر خستگی، بی حوصلگی، عصبانیت و پرخاشگری، بهانه جویی و افت تحصیلی برخی دانش آموزان موجب صرف وقت بسیار از والدین برای انجام دادن تکالیف فرزندانشان شده بود و این در صورتی است که برخی از والدین از سواد کافی و کار با گوشی هوشمند و تبلت برخوردار نبودند و همه این مسائل نوعی سرگردانی برای این موضوع شده بود.

 

وی افزود: نمی گوییم امسال با آموزش حضوری بی عیب و نقض خواهیم بود ولی تمام تلاش خود را جهت تقویت، انگیزه، فعالیت و تلاش دانش آموزان جهت هر بهتر شدن فضای آموزشی انجام خواهیم داد.

 

30 هزار دانش آموز در 421 آموزشگاه شهری و روستایی شیروان در سه مقطع زیر نظر سه هزار فرهنگی تحصیل می کنند.

 

 

کد خبر 1220331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha