توانمند سازی بانوان بستر کاهش آسیب های اجتماعی است

تشكیل بانك های اطلاعاتی برای آسیب شناسی در مناطق محروم و توانمند سازی بانوان در این مناطق ضروری است.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛ توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با هدف افزایش مهارت‌های لازم برای اشتغال و بهبود كیفیت زندگی، بستر مناسبی برای توسعه پایدار فراهم می كند.

 

در این مقوله  لازم است دولت، نهادهای فرهنگی و سازمان های مردم نهاد، بایستی به برنامه ریزی و سیاستگذاری های لازم در حوزه‌های مربوط به بانوان و آسیب های اجتماعی بپردازد تا شرایطی بهتر برای این قشر از جامعه مهیا شود.

 

در قانون برنامه پنجم توسعه در بخش حمایتی و توانمندسازی و در بند39 اشاره هایی به حمایت از زنان سرپرست خانوار شده اما به دلیل گسترده بودن مشكلات این قشر، آمار بالای آسیب ها و كمبود نیروهای متخصص در حوزه تصمیم سازی و اجرا؛ اقدام های عملی اندكی در جهت حمایت از این قشر صورت گرفته است و در نتیجه بازخورد این روند به شكل بازتولید آسیب های اجتماعی نمایان می شود.


بنابراین تقویت قوانین مربوط به زنان سرپرست خانوار، اتخاذ سیاست ها و برنامه های حمایتی در راستای توانمندسازی و افزایش ظرفیت این افراد می تواند به كاهش مشكل های آنها بیانجامد.

 

مسئول هیات مدیره موسسه مردم نهادطلیعه شفق مهربانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خرم آباد، طلاق از عوامل افزایش آمار زنان سرپرست خانوار در سطح جامعه است، بیان کرد: یكی از آسیب ها و عوارض طلاق، مقوله زنان سرپرست خانوار در سطح جامعه است.

 

«هوا خرمی» با اشاره به آسیب های اجتماعی در حوزه زنان، افزود: کمبود پوشش های حمایتی علت بروز آسیب های اجتماعی در میان زنان سرپرست خانواراست.

 

وی ادامه داد: نبود پوشش حمایتی مناسب از این زنان بویژه در مناطق محروم زمینه ابتلای آنها را به انواع بیماری های روانی و آسیب های اجتماعی همچون افسردگی ایجاد كرده است كه این موضوع در تربیت فرزندان نیز اثر مستقیمی دارد.


وی ادامه داد: نبود حمایت های مادی، فقدان اشتغال زایی و كارآفرینی موثر در این ارتباط در كنار ضعف فعالیت های فرهنگی و برنامه ریزی های ناقص موجب تشدید و رشد سریع آمار آسیب های اجتماعی در بخش زنان سرپرست خانوار می شود.

 

مسئول هیات مدیره موسسه مردم نهادطلیعه شفق مهربانی اظهار کرد: در این موسسه در راستای فرهنگسازی و توانمند سازی بانوان مناطق محروم و زنان سرپرست خانوار در این مناطق اقدام می شود.

 

وی با بیان اینکه فعالیت موسسه ازسال ۱۴۰۰آغاز شده است، ادامه داد: این موسسه درزمینه آسیبهای اجتماعی زنان ودختران حاشیه نشین به صورت تخصصی فعالیت می کند.

 

خرمی بیان کرد: طی شش ماهه نخست امسال بالغ بر 10 کارگاه توانمند سازی ویژه  قبل از از دواج برای دختران مناطق محروم شهرستان پلدختر برگزار شده است.

 

وی ادامه داد: همچنین تعداد ۱۰کارگاه اعتیاد درایام نوروزدرروستاه های اطراف شهرستان پلدخترازجمله افرینه، مورانی، اسلام آباد، سراب حمام وغیره ...برگزارشده است.

 

خرمی با اشاره به طرح های توانمند سازی این موسسه، افزود: در قالب دوره های آموزشی در راستای توانمند سازی و ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار و بانوان در معرض آسیب مناطق محروم استان اقدام می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در این راستا کارگاه عروسک سازی، کارگاه آموزش  مسائل هویتی واعتقادی ومذهبی بارویکردنقش حجاب وجایگاه نمازبرگزار شده است.

 

خرمی با اشاره به راه اندازی گروه جهادی در این موسسه، ادامه داد: گروه‌های جهادي با عضویت  ۱۰نفر از فعالان  این موسسه با هدف شناسایی افراد نیازمندان، فقیر، بدسرپرست، بی سرپرست و ایتام و تلاش برای توانمند سازی این قشرتشکیل شده است.

 

وی اظهار کرد: سازمان ها و نهادهای دولتی و مردم نهاد می توانند در بحث حمایت های مادی، فرهنگی و اشتغالزایی زمینه های مناسب برای توانمندی زنان سرپرست خانوار را به وجود آورند و عاملی موثر در پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی زنان باشند.

 

خرمی افزود: تشكیل بانك های اطلاعاتی برای آسیب شناسی این زنان نسبت به محل سكونت و سن آنها، برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های لازم نیز می تواند در جهت توانمندسازی های اجتماعی این زنان گامی موثر باشد.

 

مهارت آموزی، پشتیبانی و ایجاد شرایط اشتغالزایی برای بانوان از جمله اهداف و برنامه های این  موسسه است.

کد خبر 1220433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha