شهید و شهادت از برجسته ترین کلیدواژه های جمهوری اسلامی است

ضابطی گفت: شهید و شهادت از برجسته ترین کلیدواژه های جمهوری اسلامی ایران است و فرهنگ ایثار و شهادت و یاد و نام شهدا به هیچ عنوان نباید در جامعه فراموش شود.

« سعید ضابطی» در حاشیه اختتامیه سوگواره ادبی عاشورایی و جشنواره اشک مهتاب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در آران و بیدگل گفت: شهید و شهادت یکی از برجسته ترین کلیدواژه های جمهوری اسلامی ایران است و فرهنگ ایثار و شهادت و یاد و نام شهدا به هیچ عنوان نباید در جامعه فراموش شود.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان آران وبیدگل افزود: در این راستا رسالت و وظیفه جامعه فرهنگی و رسانه ای است که ارزش های دفاع مقدس و رشادت های شهدا و ایثار خانواده شهدا را به نسل های بعد انتقال دهد و این امر مستلزم برگزاری جشنواره های دفاع مقدس، برگزاری محفل های ادبی و نیز چاپ کتاب های زندگی نامه شهداست.

 

ضابطی ادامه داد: سوگواره ادبی عاشورایی و جشنواره اشک مهتاب در این راستا و با هدف کشف و تقویت ظرفیت‌های ادبی شهرستان آران و بیدگل در حوزه ایثار و شهادت و بیان و برداشت های معرفتی از واقعه عاشورا و ایثار و شهادت به زبان شعر برگزار شد.

 

عضو شورای توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت شهرستان آران و بیدگل تصریح کرد: از صدر اسلام تاکنون برای هیچ شخصیتی همچون امام حسین(ع) شعر و مرثیه سرایی نشده است.

 

ضابطی با بیان اینکه واقعه عاشورا در طول تاریخ، الهام بخش و الگوی اشعار شاعران بوده است، ادامه داد: یکی از ارکان اصلی ماندگاری حماسه حسینی در ذهن و جان دوستداران و ارادتمندان امام حسین (علیه السلام) استفاده از زبان شعر برای بیان عظمت حوادث کربلا است که این مهم باید به نسل جدید منتقل شود.

 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان آران‌ و بیدگل افزود: پیشینه ادبیات عاشورایی بعد از واقعه کربلا است و در زمان امامان شیعه که به شاگردان و مریدان خود توصیه می کردند که در مدح و رثای امام حسین(ع) و مصیبت هایی که به ایشان وارد شد به شعر روی بیاورند و مرثیه سرایی کنند، ولی از نیمه دوم قرن چهارم هجری ادبیات عاشورایی به صورت وسیع و جامع شکل گرفت که در اوج آن، می توان به ترکیب بند معروف محتشم کاشانی (باز این چه شورش است) اشاره کرد.

 

ضابطی اظهارکرد: همچنین از شاعران برجسته شهرستان آران و بیدگل در این حوزه می توان از مولانا سلیمان صباحی بیدگلی نام برد که ترکیب بند ۱۴ بندی عاشورایی این شاعر باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 

گفتنی است، اختتامیه بیست و یکمین سوگواره ادبی عاشورایی و نخستین جشنواره ادبی شعر دفاع مقدس(اشک مهتاب) با موضوع «برداشت های معرفتی از واقعه عاشورا و ایثار و شهادت» به همت کانون فرهنگی تربیتی سردار شهید قاسم عربیان با همکاری ادارات آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون بسیج هنرمندان، شهرداری، بنیاد شهید و امور ایثارگران و انجمن ادبی جوان کویر در مؤسسه فرهنگی زینبیه (س) شهرستان آران و بیدگل برگزار شد.

کد خبر 1220449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha