ولایتمداری و مسجدمحور بودن ویژگی بارز شهید لجم‌اورک/ اسماعیل یک مکتب بود

موسوی ولایتمداری محض و مسجدمحور بودن را دو ویژگی بارز شهید لجم‌اورک دانست و گفت: اسماعیل یک مکتب بود که باید در مورد آن پژوهش و تحقیق و کار فرهنگی و هنری انجام شود تا فکر و مکتب این شهید در جامعه و نسل جوان گسترش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان خوزستان، شهید اسماعیل لجم‌اورک از شهدای دوران دفاع مقدس است که ۲۷ شهریور ماه سال ۱۳۳۷ در شهرستان ایذه دیده به جهان گشود و در روز سوم اسفند ۱۳۶۲ در سن 25 سالگی در عملیات خیبر به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش در جزیره مجنون باقی ماند.

 

پیکر این شهید بزگورار در سال جاری در پی عملیات تفحص کمیته جست‌وجوی مفقودین نیروهای مسلح بعد از 39 سال کشف و به کشور بازگردانده شد و طبق برنامه‌ریزی‌ها، روز چهارشنبه (13 مهر) در زادگاهش تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

 

به همین بهانه خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان خوزستان با «سید شهریار موسوی» یکی از دوستان و همرزمان شهید اسماعیل لجم‌اورک که از دوران قبل از انقلاب با شهید ارتباط نزدیک داشته، گفت‌وگویی در خصوص ابعاد مختلف شخصیتی و زندگی این شهید شاخص انجام داده که در ذیل می‌خوانیم:

 

موسوی در خصوص شهید «اسماعیل لجم‌اورک» اظهار کرد: می‌توان زندگی شهید لجم‌اورک را به سه مرحله تقسیم کرد که مرحله اول قبل از انقلاب و دوره نوجوانی و جوانی شهید است، مرحله دوم دوران انقلاب و مرحله سوم دوران بعد از پیروزی انقلاب است.

 

همرزم شهید لجم‌اورک افزود: شهید اسماعیل از دوران قبل از انقلاب و در زمان نوجوانی به مبارزه پرداخت و انشاهایی بر علیه رژیم طاغوت می‌نوشت که باعث اخراج وی از مدرسه و در نهایت ممنوع‌التحصیلی این شهید شد؛ وی در زمان انقلاب نیز در بحث مبارزه با رژیم به محوری برای کسانی تبدیل شده بود که شور انقلابی داشتند و با ارتباطاتی که با روحانیت داشت موضوعات سیاسی را به نسل جوان انتقال می‌داد.

 

ولایتمداری و مسجدمحور بودن دو ویژگی بارز شهید لجم‌اورک

وی اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب دو ویژگی در اسماعیل بسیار برجسته بود؛ اسماعیل ولایتمداری محض بود و همه امور را حول محور ولایت انجام می‌داد و نسبت به ائمه اطهار (ع)، امام زمان (عج) و امام به عنوان نماینده امام زمان (عج) اطاعت محض داشت.

 

موسوی مسجدمحور بودن را ویژگی دوم شهید اسماعیل دانست و تصریح کرد: مسجد ماوای حرکت اسماعیل بود و در کنار آن اندیشه‌های آینده‌نگر و بزرگی داشت و مرکز وحدت بین کل شهرستان بود؛ وی با آغاز دفاع مقدس از اولین روز بچه‌های مسجد را به مبارزه و حضور در جبهه و جنگ تشویق می‌کرد.

 

تشکیل گروه عیاران جهت حمایت از محرومان

وی ساماندهی نیروهای بسیج و بحث پل‌سازی برای روستاهای محروم را از دیگر اقدامات این شهید عنوان کرد و ادامه داد: وی اتحادیه‌ای راه‌اندازی کرد که بتواند محرومیت‌زدایی کند و گروهی تحت عنوان «عیاران» جهت کمک و حمایت از ایتام، مسکینان و بی‌سرپرستان در شهر و روستاها تشکیل داد.

 

این رزمنده دوران دفاع مقدس ابراز کرد: در کنار این اقدامات اتحادیه‌ای برای کشاورزان جهت ارائه ادوات کشاورزی، گاوآهن، تراکتور و ... تشکیل داد که بتواند کشاورزی شهرستان را رونق دهد و نیازهای اولیه کشاورزان تامین شود.

 

وی اذعان کرد: شهید اسماعیل از فرماندهان برجسته دوران دفاع مقدس بود که دارای روحیات بسیار بالا و عملیاتی با نگاه به نهج‌البلاغه بود. در دفاع مقدس معتقد بود دو موضوع مهم است اول اینکه اکنون واجب است در رکاب امام  دفاع کنیم که اگر کشته شویم به تکلیف خود عمل کردیم و اگر زنده بمانیم باید زمینه‌ساز ظهور امام زمان (عج) باشیم.

 

اسماعیل یک مکتب بود

موسوی با اشاره به اینکه شهید لجم‌اورک دارای هوش و استعداد و درک و بصیرت بالایی بود و در رابطه با هر موضوعی حرف برای گفتن داشت خاطر نشان کرد: شهید اسماعیل یک مکتب بود که باید ابعاد مختلف شخصیتی، اعتقادی و تفکر وی بررسی شود؛ اگر به شخصیت اسماعیل نگاه کنیم می‌بینیم در تمام موضوعات اجتماعی، سیاسی و مذهبی، طراحی و دوراندیشی محور بود.

 

وی با اشاره به وصیت‌نامه شهید لجم‌اورک عنوان کرد: در وصیت‌نامه این شهید آمده انسان دو راه بیشتر ندارد و خارج از آن گمراهی است، یک راه مبارزه در کنار نائب امام زمان برای آمدن حجت خدا امام عصر (عج) و برقراری عدالت و قانون خدا تا روزی که به ثمر برسد و راه دوم شمشیر زدن در کنار امام عصر (عج) و برقراری حکومت جهانی و زندگی در عدالت خدا است.

 

همرزم شهید لجم‌اورک با بیان اینکه اسماعیل یک نمازگزار اول وقت و بسیار حساس نسبت به عبادت بود تاکید کرد: راه‌اندازی هیئت‌های مذهبی از دیگر اقدامات این شهید بود و وی در مسجد جامع یک کانون وحدت ایجاد کرد و ساخت مسجد جامع توسط ایشان و با فکر وی انجام شد.

 

آزادسازی قدس و لبنان دغدغه شهید لجم‌اورک بود

وی با اشاره به اینکه بحث آزادسازی قدس و فلسطین و لبنان یکی از دغدغه‌های اسماعیل بود بیان کرد: وی علاقه خاصی به قدس داشت، از این رو مسجد جامع را با کمک اهالی مسجد به شکل قدس ساخت و جوشکاری مسجد را نیز انجام داد و از آن پس این مسجد در تمام برنامه‌های مذهبی محور بود.

 

موسوی گفت: نگاه ولایت‌مداری او بسیار مهم بود و هر گونه اختلافی که در شهر به وجود می‌آمد اگر امام جمعه سخن و دستوری بیان می‌کرد، اسماعیل علاوه بر خود، دیگران را نیز به تبعیت از دستورات نماینده ولی فقیه دعوت می‌کرد و می‌گفت حتی اگر شما انتقادی دارید باید اتحاد داشته و ولایتمدار باشید.

 

وی اضافه کرد: این شهید شاخص در رابطه با جنگ یکی از افرادی بود که اولین گام‌ها را برای تشکیل گردان و ادوات زرهی انجام داد تا باعث تقویت جبهه خودی شود؛ وی سربازی تمام قد و سرداری دلاور بود و در هر جبهه‌ای قرار می‌گرفت، همیشه موفق بود و در زمان شهادت هم فرمانده عملیاتی عملیات خیبر بود.

 

این رزمنده دوران دفاع مقدس خاطر نشان کرد: شهید لجم‌اورک اهل دعا و تواضع و نیایش بود و در کنار قبور شهدا که قرار می‌گرفت، می‌گفت باید شهدا را همیشه شاهد و ناظر اعمال خود بدانیم تا فردا شرمنده آنها نشویم.

 

لزوم پژوهش و تحقیق در مورد شهید اسماعیل لجم‌اورک

وی تصریح کرد: اسماعیل یک مکتب بود که باید در مورد آن پژوهش و تحقیق و کار فرهنگی و هنری انجام شود تا فرهنگی که در فکر و مکتب این شهید بزرگوار و برجسته قرار داشت، در جامعه و نسل جوان گسترش پیدا کند؛ وی در تمام ابعاد منحصر به فرد بود و به بهترین درجه شهادت نائل شد.

 

موسوی ابراز امیدواری کرد بتوانیم فرهنگ شهدا، انقلاب، امام و ولایتمداری را ترویج دهیم عنوان کرد: به خصوص امروز که همه باید گوش به فرمان ولی فقیه و شهدا باشیم تا مقدمه‌ای برای ظهور امام زمان (عج) شود چرا که دل همه انسان‌ها برای عدالت می‌تپد.

 

شهادت اسماعیل

وی به نحوه شهادت شهید اسماعیل لجم‌اورک اشاره کرد و یاد آور شد: وی در عملیات خیبر بر اثر اصابت تیر کالیپ به سرش به شهادت رسید و سردار علیپور نیز پیکر وی را چند سنگر به عقب آورد ولی دستور عقب‌نشینی که صادر شد نتوانستند پیکر اسماعیل را با خود همراه کنند و در همان‌جا ماند و از ان موقع مفقودالاثر بود.

 

همرزم شهید لجم‌اورک با بیان اینکه پیکر شهید اسماعیل امسال در عملیات تفحص شهدا تفحص کشف و به اهواز منتقل و پس از انجام آزمایش دی.ان.ای شناسایی شد اذعان کرد: از جمله همرزمان شهید لجم اورک، شهید بهروز محمدی و شهید داوود معنایی بودند که پیکر بهروز محمدی سال گذشته تفحص و شناسایی شد ولی شهید معنایی همچنان مفقودالاثر است.

 

کد خبر 1220538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha