مرحله اول مرمت گنبد امامزاده ابوالحسن و آمنه خاتون دیزآباد پایان یافت

میرزایی از پایان مرحله اول مرمت گنبد امامزاده ابوالحسن و آمنه خاتون دیزآباد در شهرستان خنداب خبر داد.

به گزارش از خبرنگار خبرگزاری شبستان از اراک، «احمد میرزایی» با اشاره به اهمیت رسیدگی و نگهداری از بناهای تاریخی و مذهبی گفت: این بناها نماد هویت و فرهنگ و گذشته ما هستند و باید در حفظ و نگهداری آنها کوشا باشیم.

 

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خنداب با اشاره به اتمام مرمت گنبد امامزادگان ابوالحسن(ع) و آمنه خاتون (س) دیزآباد، افزود: در این مرحله باتوجه به نفوذ آب به داخل گنبد در فصول بارندگی، با برداشتن کاشی‌های آسیب‌دیده و اجرا ی کاهگل در گنبد بنا مرمت و رفع خطر شد.

 

وی با اشاره به اینکه اعتبار اختصاص یافته برای مرمت این مرحله 2 میلیارد ریال بوده است، ادامه داد: مرحله بعدی مرمت داخل گنبد و کتیبه‌های داخل بنا است که در دستور کار قرار دارد.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه امامزاده دیزآباد خنداب از بناهای با ارزش شهرستان خنداب است، خاطر نشان کرد: این بقعه مبارکه متعلق به دوره ایلخانی است و دارای کتیبه‌های گچبری به خط کوفی گلدار است و کتیبه‌هایی به خط ثلث شامل سوره قدر و بخش‌هایی از سوره انسان از دوره صفوی در آن نگاشته شده است.

 

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خنداب اظهار کرد: این بنای تاریخی به شماره 23117 به تاریخ دوم مرداد 1387 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

میرزایی گفت: گنبد امامزاده دارای دو پوشش و همچنین کتیبه‌های بی‌نظیر در داخل گنبد است که مربوط به دوره ایلخانی است.

کد خبر 1220727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha