آیین افتتاح مدارس طرح امین استان قم برگزار شد

آیین افتتاح مدارس طرح امین استان قم با حضور مدیران و معاونین حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش در سالن همایش های بیداری اسلامی جامعةالزهرا(س) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان،‌آیین افتتاح مدارس طرح امین با حضور مدیران و معاونین حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش در سالن همایش های بیداری اسلامی جامعةالزهرا(س) برگزار شد.

بنابراین گزارش طرح امین با حضور قریب به یک هزار مبلّغ طرح تربیتی امین و مدیران مدارس آموزش و پرورش استان قم با سخنرانی آیت الله اعرافی مدیرحوزه های علمیه کشور و اصغرباقرزاده معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

 

 

 

 

حوزه و آموزش و پرورش با همبستگی به دنبال ارتقای نقش مدیریت تربیتی در جامعه است

 

آیت الله علیرضا اعرافی، مدیرحوزه های علمیه و رئیس ستاد همکاریهای حوزه های علمیه و آموزش و پرورش طی سخنانی در این همایش اظهار کرد: امر تربیت امروز در مدارس با نقش آفرینی مدیر، مربی و روحانی فعال در این عرصه به خود رنگ تازه ای گرفته است و باید این شیوه با محوریت مدیر مدرسه انسجام و ساماندهی بیشتری به خود بگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر بخواهیم در علوم انسانی دو علم یا دو موضوع مهم، ظریف و اساسی را معرفی کرد می توان به علم مدیریت وتربیت اشاره کرد که کارهای زیاد و پیچیده ای در این عرصه صورت گرفته است و آنچه امروز از مدارس انتظار می رود شکل گیری هسته مدیریت تربیتی است که باید شکل بگیرد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: با شکل گیری هسته مدیریت تربیتی در مدارس با محوریت مدیر مدرسه، معاون پرورشی، مبلغ طرح امین وسایر عوامل ، می تواند نقش ارزشمند و اثرگذاری را در میان دانش آموزان ایفا کند.

عضو فقهای شورای نگهبان تأکید کرد: امروز حوزه و آموزش و پرورش با همبستگی به دنبال ارتقای نقش مدیریت تربیتی در جامعه است و اگر این اتفاق مهم در مسیر درست خودش حرکت کند بدون تردید نگرش جدیدی در آینده نظام و انقلاب بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول بینادین آموزش و پرورش رقم خواهد خورد.

وی بیان داشت: آموزش و پرورش یکی از نهادهای انقلاب اسلامی است که تمام دستگاههای دولتی، نیمه دولتی و خصوصی باید در سیاست ها و برنامه های خود پیوست آموزش و پرورشی داشته باشند، البته مطالبات زیادی از آموزش و پرورش است که جای خود، اما قبل از آن باید سازمان ها، نهادها، ارگان ها و دستگاههای دولتی  وخصوصی برای پیشبرد، اهداف و سیاست های آموزش و پرورش هر کدام اقدامی علمی را با ارائه یک پیوست آموزش و پرورشی ارائه کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: هرچقدر برای آموزش وپرورش کار کنیم و هزینه کنیم جای دوری نرفته و سرمایه گذاری است. هر سازمان و نهاد باید سهم خود را نسبت به آموزش و پرورش بپردازد، حتی حوزه علمیه. ما در این مسیر هر چه داریم و بضاعت ما است در خدمت آموزش و پرورش است و بدانید حوزه، دانشگاه و آموزش  وپرورش ارکان مهم علمی و دانشی این نظام امند که نقش آموزش و پرورش محوری و بنیادین است.

مدیرحوزه های علمیه با اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: ان شاءالله در تدوین برنامه نگاه ویژه تری به این امر خواهیم داشت و رسالت سایر سازمان ها و نهادها را نسبت به آموزش و پرورش تببین خواهیم کرد.

آیت الله اعرافی در پایان به سندتحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: متاسفانه علی رغم همه زحماتی که کشیده شده است، تاکنون ده درصد از اهداف سند پیاده شده است که یک نوع بی انگیزگی و عدم پشتیبانی موجب این اتفاق است. کار تربیتی و فرهنگی هزینه دارد و باید همه پای کار باشند و هزینه کنند چرا که سرمایه گذاری مطمئن برای آینده نظام و انقلاب است.

 

 

مشاورعالی وزیرآموزش و پرورش:

طلاب مسائل تربیتی را رسالت خود می دانند

 

بنابراین گزارش در ادامه این همایش؛‌ حجت‌الاسلام حمید نیکزاد، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش، اظهارکرد: فعالیت‌های تربیتی در مدارس باید اثرگذار و نتیجه‌بخش باشند که این مهم با همکاری حوزه‌های علمیه محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دشمنان از حضور طلاب در مدارس می‌ترسند، یادآور شد: طلبه‌ها در مسائل آموزشی و تربیتی نگاه شغلی و درآمدزا ندارند و این موضوع را جزو رسالت حوزوی خود می‌دانند و مثل همیشه در راه اسلام و انقلاب سینه سپر می‌کنند.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه‌هایی که قرار است در راستای اجرای طرح امین در مدارس با مشارکت ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش اجرایی شود ۴۰ محور دارد، افزود: سعی کردیم نگاهمان به برنامه‌ها تحولی باشد تا در راستای خدمت به کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برداریم.

حجت الاسلام نیکزاد همدلی، همزبانی و الفت قلبی را موجب به ثمر نشستن برنامه‌های اجرایی دانست و گفت: کسانی که در اجرای طرح امین مشارکت دارند سرمایه‌هایی هستند که فعالیت‌های تربیتی خود را از حوزه شروع کرده‌اند و تمام آنها از مسیرهای جاری و روال تعریف‌ شده وارد آموزش و پرورش شده‌اند و امیدواریم این همکاری نتیجه درخشان در پی داشته باشد.

مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حوزه علمیه با سه روش با آموزش و پرورش همکاری می‌کند، گفت: در روش نخست، حوزه علمیه با مدیریت خودش، یک فعالیتی را با همراهی آموزش و پرورش انجام می دهد، که نمونه آن همین طرح امین است که ساماندهی، ارتباط و پشتیبانی عمدتا از جانب حوزه است.

حجت‌الاسلام نیکزاد با اشاره به دومین مدل و روش همکاری حوزه با آموزش و پرورش افزود:در این روش، حوزه علمیه با استفاده از ظرفیت طلبه‌های خوب، تاثیرگذار و دغدغه‌مند در سیستم آموزش و پرورش کنشگری می‌کند.

وی افزود: حوزه علمیه همچنین با ایجاد مدارس مختلف، نقش خود را در کار تعلیم و تربیت به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

 

 

 

معاون وزیر آموزش و پرورش:


اجرای طرح مراقبتی«نماد» در ۴۰هزار مدرسه کشور

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاح مدارس طرح امین در استان قم اظهارکرد: آموزش و پرورش در گام اول اجرای طرح نماد تعداد ۶ هزار مدرسه و جمیعتی بالغ بر یک میلیون دانش آموز را در این طرح تحت پوشش قرار داد که با حمایت سایر دستگاهها و قوت این طرح، امسال تعداد مدارس را به ۴۰ هزار مدرسه و ۶میلیون دانش آموز ارتقا خواهیم داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت طرح مدارس امین و مشارکت ارزشمند حوزه های علمیه با وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وجود ۱۲۰ هزار مدرسه در کشور گفت: در ۲۰ هزار مدرسه به دلیل کم بودن جمعیت دانش‌آموزی برای فعالیت‌های تربیتی به مدیران و معلمان موجود بسنده می‌کنیم، اما در ۱۰۰ هزار مدرسه نیازمند به کارگیری نیروهای قوی و کارآمد برای امور فرهنگی هستیم.

باقرزاده که در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا (س) سخن می گفت، افزود: معلمان چون ارتباط مستمر، مستقیم و بیشتری با دانش آموزان دارند، از نقش حساس و ویژه تربیتی نیز برخوردار هستند.

وی با اشاره به اهمیت حضور طلبه‌ها و روحانیان در برنامه‌های تربیتی خاطرنشان کرد: کارهای فرهنگی برای معلمان از کارهای تربیتی که در خصوص دانش‌آموزان انجام می‌شود، خیلی موثرتر و مورد نیازتر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش خطاب به روحانیان گفت: در ارتباط‌هایی که در مدارس دارید، سعی کنید، معلمانی که با آنها امکان ارتباط گیری است را تحت تاثیر قرار دهید.

وی با ذکر این مطلب که تنها در ۴۲ هزار مدرسه کشور مربی تربیتی داریم و ۵۸ هزار مدرسه بدون مربی است گفت: ۱۳ هزار فرد فعال در امر مشاوره درسی و تربیتی نیز حضور دارند، و همچنان تعداد زیادی از مدارس از مشاوره محروم هستند.

باقرزاده در بخشی از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های قرآنی در مدارس خاطرنشان کرد: در حوزه قرآن تلاش کرده‌ایم، مسابقه محوری را به آموزش عمومی قرآن تبدیل کنیم، چراکه احتیاج به آموزش عمومی قرآن داریم، اول هم از معلمان شروع کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: با پذیرش اداره‌کل آموزش و پرورش قم، طرح آموزش قرآن به آموزگاران مقطع ابتدایی با هدف مانوس شدن با این کتاب آسمانی اجرا می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به طرح نظام مراقبت‌ از دانش‌آموزان موسوم به "نماد" گفت: این طرح برای یک میلیون دانش‌آموز اجرا شد، در حالی که هدف گذاری ما بر روی ۶ میلیون دانش‌آموز در ۴۰ هزار مدرسه است.

وی افزود: بر اساس این طرح وضعیت سلامت روحی و روانی دانش‌آموزان با سوال‌هایی که از خود آنها و والدینشان مطرح می‌کنیم، مورد سنجش قرار می‌گیرد.

 

 

کد خبر 1220813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha