رشد ۲۵ درصد نیات واقفین در سال ۱۴۰۱/اجرای طرح مهر تحصیلی

معممی مقدم با اشاره به رویکردها و برنامه های معاونت امور اجتماعی و مشارکت های سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در سال جاری، حدود ۸۰ درصد از برنامه های پیش بینی شده سال ۱۴۰۱ تحقق یافته و نسبت به سال قبل اجرای نیات واقفین ۲۵% رشد داشته است.

«رضا معممی مقدم»، در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های معاونت امور اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهار کرد: در سال جاری حدود 80 درصد از برنامه های پیش بینی شده تحقق یافته است و نسبت به سال قبل اجرای نیات واقفین 25% رشد داشته است.

 

مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت های سازمان اوقاف و امورخیریه با اشاره به اینکه در راستای اجرای امینانه نیات واقفین خیراندیش، دهمین دوره طرح «مهرتحصیلی» از محل عواید موقوفات منطبق دارای درآمد، در آستانه سال تحصیلی جدید و در نیمه دوم شهریور ماه، برگزار شد، بیان کرد: کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان و نوشت افزار و تهیه چهل هزار بسته تحصیلی اعم از کیف،دفتر،نوشت افزار از محل عواید موقوفات مرتبط از اقدامات صورت گرفته توسط این معاونت است.

 

 

 

وی خاطر نشان کرد: شناسایی دانش آموزان مستعد و نیازمند مطابق نیات واقفین، ایجاد وحدت رویه در سراسر کشور در حوزه اجرای نیات، شفاف سازی و اطلاع رسانی از مصرف عواید موقوفات، ترغیب و جذب خیرین در امر ایجاد وقف جدید در موضوعاتی همچون دانش آموزان مستعد و درس خوان، دانش آموزان بی بضاعت، هزینه تحصیل و امرار معاش محصلین، خرید لباس و لوازم التحریر برای دانش آموزان و... از اهداف این طرح می باشد.

 

معممی مقدم افزود: بیش از 553  موقوفه دارای درآمد مرتبط با طرح و 1570 نیت درخصوص کمک به دانش آموزان در کشور وجود دارد که عواید آن صرف حمایت از دانش آموزانی می شود که قادر به تامین هزینه تحصیل، خرید لوازم التحریر، کیف، و... نمی باشند. و دریافت کنندگان خدمات(بهره مندان) شامل دانش آموزان بی بضاعت نقاط محروم کشور- دانش آموزان مستعد و درس خوان، دانش آموزان دارالايتام و مجتمع هاي تربيتي تحت نظارت سازمان اوقاف وامورخیریه- دانش آموزان تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام(ره) و سازمان بهزیستی می باشند.

 

مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت های سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه بسته تحصیلی در مقاطع ابتدایی و متوسطه تهیه و قبل از آغاز سال تحصیلی در اختیار جامعه هدف قرار گرفته،تصریح کرد:کیف، مداد ، پاکن ، خط کش، گونیا، نقاله، جامدادی، مداد رنگی 12 تایی، دفتر 40 برگ سیمی، دفتر 50 برگ سیمی، دفتر 50 برگ نقاشی،  دفتر 60 برگ سیمی، دفتر 80 برگ سیمی، خودکار آبی، خودکار قرمز، اتود، نوک اتود، دفترچه یادداشت، پرگار  و... از جمله اقلام توزیعی است. 

 

وی با اشاره به طرح ویژه زائران حرم رضوی شامل اعزام زائر به مشهد مقدس از محل عواید موقوفات مرتبط به پاس قدردانی از زحمات و تلاش کادر پاکبان گفت: تعداد 700نفر از کادر درمان در آبان سال گذشته به مشهد مقدس اعزام شدند. طرح  ویژه زائران حرم حسینی نیز به پاس قدردانی از زحمات و تلاش کادر بهداشت و درمان، تعداد 600نفر از کادر درمان در آبان سال گذشته به مشهد مقدس اعزام شدند.

 

 

مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت های سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اجرای طرح «شمیم حسینی»، گفت: بر اساس اجرای نیات موقوفات مرتبط با عزاداری، روضه خوانی و اطعام مرتبط با محرم و صفر است که بر اساس آن با محوریت 200 بقعه به تعداد 10350حواله برای هیئات مذهبی، مساجد و بقاع متبرکه، جمعاً به مبلغ 304,290,000,000 ریال در قالب نمایشگاه شمیم حسینی صادر گردیده است.همچنین قریب به 400 هیئت شاخص مذهبی در سراسر کشور مورد حمایت سازمان اوقاف و امورخیریه قرارگرفتند و 200 نمایشگاه شمیم حسینی نیز در کشور در امامزادگان و بقاع شاخص برگزار شد.

 

وی یکی دیگر از طرح های سازمان اوقاف  امور خیریه را«قرار دوازدهم» ( توزیع بسته معیشتی میان نیازمندان) دانست و اظهار کرد: در راستای ارائه خدمات اجتماعی هماهنگ و منسجم طرح " قرار دوازدهم" که طرحی در راستای ساماندهی و جهت‌دهی مساعدت‌های بقاع متبرکه و موقوفات می‌باشد، برای اجرا در بقاع متبرکه‌ ای که ظرفیت فعالیت در زمینه خدمات اجتماعی و توزیع بسته های معیشتی را دارند طراحی شده است. مقرر شده به منظور ساماندهی وتقویت مواسات ، با اقدامی جهادی و افزایش مشارکت مردمی در دوازدهم هرماه، بسته های معیشتی معطر به نام و یاد امام دوازدهم علیه‌السلام، به خانواده های کم برخوردار اهداء گردد.

 

وی ادامه داد: امسال در اربعین حسینی توزیع  5 میلیون بطری آب در 313مواکب وابسته به سازمان اوقاف وامورخیریه(موقوفات-بقاع متبرکه- مشارکت خیرین) توزیع شد.

 

وی گفت: پیرو رهنمود مقام معظم رهبری درباره رونق و جهش تولید، سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان یک نهاد دینی و متولی بقاع متبرکه، برآن شد تا در این جهت، در حد توان خود گامی برداشته و اقدامی نماید. در این راستا اکنون که ارائه خدمات اجتماعی یکی از دغدغه های ارزشمند سازمان اوقاف و امور خیریه گردیده است، طرح "شمیم خدمت" قدمی برای تحول اقتصادی خانواده ها و توانمندسازی ایشان محسوب گردد که برای اجرا در مراکز افق بقاع متبرکه در سه گام آموزش و توانمندسازی، کمک به ایجاد زمینه اشتغال و بازاریابی و فروش محصولات تولیدی طراحی شده است.

 

معممی مقدم ابراز کرد:عرضه و فروش محصولات تولیدی کارگاه های شمیم خدمت در بقاع متبرکه در راستای اجرای گام سوم شمیم خدمت انجام شد و تدابیری اندیشیده شد که از باغداران  تولید کنندگان جهت قطع دست سود جویان و دلالها حمایت شود تا محصولات خود را به صورت مستقیم و با قیمت کمتر در بازار در جوار بقاع متبرکه عرضه کنند.

 

وی وقف نهال را از دیگر طرح های این سازمان دانست و گفت:طرح وقف نهال (وقف سبز) طرحی است که به صورت مشارکتی با منظور کمک به حفظ محیط زیست و زیبایی بصری محیط شهر و روستا و مخصوصا ترویج فرهنگ وقف برای محیط زیست از طریق مراکز افق بقاع متبرکه در ایام درختکاری در سراسر کشور اجرا شده است.

 

 

کد خبر 1221016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha