دولت سیزدهم امید مستاجران برای خانه‌دار شدن را زنده کرد/ طرح نهضت ملی مسکن در گلستان به کجا رسید؟

در شرایطی که بهای اجازه و قیمت زمین و مسکن در شهرهای استان به ویژه گرگان به طور غیرقابل تصوری رشد کرده، شاید تنها امید مستاجران برای تحقق رویای خانه‌دار شدن همین طرح جهش تولید مسکن باشد که دولت سیزدهم آن را به عنوان یکی ازشعارهای اصلی دولتش مطرح کرد.

خبرگزاری شبستان- استان گلستان، فریده ستایشگر؛

حدود یک میلیون نفر از مردم استان گلستان ساکن شهرها و 850 هزار نفر در روستاها سکونت دارند. درصد جمعیت روستایی استان حدود 47 درصد بوده که 21 درصد بیشتر از متوسط کشوری است و گلستان بعد از استان سیستان و بلوچستان، در رتبه دوم از نظر جمعیت روستایی قرار دارد.

 

آمارهای مربوط به سرشماری سال ۹۵ نشان می‌دهد حدود 300 هزار خانوار در شهرهای زیر 100 هزارنفر استان سکونت دارند که از این تعداد 183 هزار خانوار در شهرها مالکیت دارند، 89 هزار خانواده مستأجر هستند و وضعیت حدود 26 هزار خانوار اظهارنشده است. هم چنین حدود 35 هزار خانوار مستأجر در شهرهای استان در دهک‌های یک تا هفت هستند که باید برای تأمین مسکن آنها کاری کرد.

 

در شهرهایی مانند گرگان و گنبدکاووس که تنها شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر در استان گلستان به شمار می‌روند نیز شرایط خاصی وجود دارد. در این شهرها بخش قابل توجهی از شهروندان مستاجر هستند و یکی دو سال اخیر با افزایش سرسام آور اجاره بهای منازل بخشی از جمعیت مستاجران در شهرهای استان به اجبار به روستاها یا حاشیه شهرها نقل مکان کرده اند.

 

با سیاست اشتباه دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه مسکن و با حضور وزیری که افتخارش تکمیل نکردن حتی یک واحد مسکن مهر در کشور بوده! صنعت ساختمان و بخش مسکن به شدت دچار رکود تورمی شده است.

 

امروز مسکن به یکی از مهم‌ترین نیازها و دغدغه های مردم به ویژه جوانترها تبدیل شده که حتی یکی از موانع بر سر راه ازدواج هم به شمار می رود.

 

در شرایطی که بهای اجازه و قیمت زمین و مسکن در شهرهای استان به ویژه گرگان به طور غیرقابل تصوری رشد کرده حتی در برخی مناطق به متری ۷۰ میلیون تومان هم رسیده شاید تنها امید مستاجران برای تحقق رویای خانه‌دار شدن همین طرح جهش تولید مسکن باشد که دولت سیزدهم آن را به عنوان یکی از شعارهای اصلی دولتش مطرح کرده است.

 

براساس برش استانی که ابلاغ شده قرار است در مدت چهار سال حدود ۹۴ هزار واحد مسکونی در روستاها و شهرهای استان ساخته شود که ۲۸ هزار واحد آن روستایی و مابقی در حوزه شهزی است.

 

اما یکی از چالش های طرح جهش تولید مسکن در شهرهای شمالی از جمله در گرگان کمبود زمین موردنیاز برای اجرای طرح است. هرچند دولت راهکارهایی را برای این موضوع اندیشیده است اما نیازمند تسریع در این فرآیند است.

 

«مهدی ملک» با بیان اینکه طبق دستورالعمل جدید برای هر ۵۰ متقاضی یک هکتار زمین مورد نیاز است، اظهارکرد: بیش از ۹۲ هزار نفر در طرح جهش مسکن در استان گلستان ثبت نام کرده اند که پیش بینی می شود حدود دو سوم آنان شرایط لازم را برای استفاده از مسکن ملی داشته باشند.

 

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: برای احداث این واحدها نیاز به تملک یکهزار و ۲۰۰ هکتار زمین داریم که تاکنون از محل شناسایی اراضی مازاد دستگاه های اجرایی استان ۲۵۴ هکتار از این اراضی شناسایی و برای ۶۰ هکتار آن با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان سند به نام راه و شهرسازی صادر شده است.

 

وی با بیان اینکه در حوزه شهری عمده اراضی در اختیار دستگاه های اجرایی است، گفت: با توجه به لزوم تسریع در تعیین تکلیف اراضی مازاد دولتی و شروع عملیات اجرایی پروژه‌ها، انتظار داریم اداره ثبت اسناد باقی اراضی شناسایی شده از دستگاه های دولتی را زودتر تعیین تکلیف کند.

 

ملک گفت: تا کنون ساخت بیش از سه هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی آغاز شده که درصد پیشرفت آن به طور متوسط حدود ۴۰ درصد است و امیدواریم با تعیین تکلیف اراضی شناسایی شده، تعداد واحدهایی که عملیات احداث آنها آغاز شده رشد قابل ملاحظه ای پیدا کند.

 

وی اضافه کرد: با تملک این اراضی حدود نیمی از نیاز استان در حوزه شهری با زمین تامین خواهد شد و برای سایر شهرها نیز از طریق تملک اراضی دستگاه های دولتی اقدام می کنیم.

 

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: با توجه به تامین بخشی از اراضی مورد نیاز، برای شهرهای کردکوی، بندرترکمن، کلاله و گنبدکاووس برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.

 

وی گفت: در شهرهایی که اراضی مورد نیاز تامین شد طراحی های شهری و تفکیک اراضی را خواهیم داشت.

 

کد خبر 1221521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha