اختیار قانونی در مورد اصلاح گشت امنیت اخلاقی با مجلس است

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه اختیار قانونی در مورد قانون اصلاح گشت امنیت اخلاقی با مجلس است، گفت: مجلس می تواند در این رابطه طرح و لایحه ای به شورای نگهبان ارایه دهد و ما بر اساس وظیفه قانونی مان آن را بررسی می کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز شنبه 16 مهر ضمن عرض تبریک به مناسبت آغاز امامت امام زمان (عج) در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه شورای نگهبان چه برخوردی با کسانی که با اظهار نظرشان موجب هرج و مرج در کشور شده اند، می کند، گفت: معیارهای قانونی در این زمینه روشن است اگر اظهار نظری در چهارچوب قانون باشد که با آن برخوردی نمی شود اما اگر برخلاف قانون باشد مراجع ذیل ربط آن را به شورای نگهبان ارسال می کنند و شورا مطابق با آن در مورد افراد تصمیم گیری می کند.

 

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با بحث اصلاح قانون گشت امنیت اخلاقی با توجه به سخنان رییس مجلس گفت: اختیار قانونی در این زمینه با مجلس است و اگر مجلس در این رابطه طرح و لایحه ای به شورای نگهبان ارسال شود، ما آن را بررسی می کنیم.

 

وی همچنین در رابطه با عدم اجرای اصل 27 قانون اساسی و اینکه در این رابطه نیاز به تفسیر قانون است، گفت: قانون اساسی مهمترین سند حقوقی کشور و بالاترین هنجار در سلسله مراتب کشور است. اجرای این طرح یعنی اصل 27 قانون اساسی نیازی به تایید شورای نگهبان ندارد البته تاکنون نیز نسبت به این اصل تفسیری به شورای نگهبان ارایه نشده است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه با شرایط کشور لازم نیست شورای نگهبان نظام مدیریت کشور را به سمتی ببرد که مدیران کارآمد سر کار بیایند، گفت: در انتخابات مردم تصمیم می گیرند و باید به انتخاب و نظر مردم احترام گذشته شود. شورای نگهبان نیز مبتنی بر قانون عمل می کند البته ما گفته ایم اگر قانون انتخابات ایرادی دارد آن را اصلاح کند و به شورا بدهند اما در هر صورت باید توجه داشت افرادی که بر سر کار می آیند از دل جریانات سیاسی بیرون می آیند و جریانات سیاسی باید کمی بیشتر مسئولیت پذیر باشند.

 

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در رابطه با اینکه برخی اظهار نظرهای نمایندگان در هفته گذشته در رابطه با اتفاقات اخیر مشمئزکننده بود و آیا شورای نگهبان در بررسی صلاحیت آنها این مسایل را مورد بررسی قرار می دهد یا نه، گفت: از جزییات این سخنان مطلع نیستم اما بر ااساس اصل 86 قانون اساسی نمایندگان در اظهار نظر آزاد هستند و در چهارچوب قانون می توانند اظهار نظر داشته باشند.

 

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در رابطه با اجرای اصل 50 قانون اساسی در رابطه با حفاظت از محیط زیست گفت: معمولا نیاز به تفسیر هر اصل از قانون اساسی در خلال اجرای آن رخ می دهد و مراجع تفسیرکننده نیز روشن هستند و اگر درخواستی به شورای نگهبان برای تفسیر اصول قانون اساسی بیاید ما آن را بررسی می کنیم. موضوع اصل 50 کاملا شفاف است البته باید توجه داشت که مشکل در اینجا به حوزه اجرا بر می گردد. ما باید در این رابطه در حوزه عملکردها و فرهنگ سازی قوی تر عمل کنیم اما اگر بخشنامه ای نیز خلاف این اصل باشد از طریق مراجع ذی ربط می توانیم آن را اصلاح کنیم.

 

وی در رابطه با خر

آخرین تحولات طرح شفافیت آرا گفت: این طرح در حال حاضر در کمیسیون تخصصی مجلس در حال بررسی است و این کمیسیون ایرادات شورای نگهبان را مورد بررسی و اصلاح قرار می دهد. در رابطه با ایرادات هیئت عالی نظارت به این طرح نیز باید از خود هیئت یا مجلس بپرسید که آیا این ایرادات رفع شده است یا نه.

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که برخی غرب گرایان در حوادث اخیر مواضعی اتخاذ کردند که منجر به اغتشاشات شد و نظر شورا در این رابطه چیست، گفت: شورای نگهبان در رابطه با اغتشاشات اخیر بیانیه ای را صادر کرد اما معتقدیم آنچه در هفته های اخیر اتفاق افتاد فراتر از یک اعتراض به صورت متعارف است. قانون اساس اجتماعات را به رسمیت شناخته است اما آنچه که ما مشاهده کردیم این بود که این اعتراضات به دلیل دخالت بیگانگان به اغتشاش کشیده شود اما مردم مثل همیشه با هوشیاری عمل کردند و مرز خودشان را با اغتشاشگران مشخص کردند.

 

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه رییس مجلس انتقاداتی را به شورای نگهبان داشته است و نظر شورا در این رابطه چیست، گفت: این چیزی که شما به رییس مجلس منتسب می کنید، ادعایی است که شما مطرح می کنید اما در هر صورت باید بدانیم که شورای نگهبان مکلف به اجرای قانون است و اگر جایی ایرادی به عملکرد شورای نگهبان است، مجلس می تواند آن را با اصلاح قانون برطرف کند البته باید توجه داشت در دوره های مختلف جریانات سیاسی سر کار آمدند و منتخب ملت هستند و در میان آنها انسان های فرهیخته کم نبودند.

 

همچنین، در ادامه سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به مهمترین مصوبات شورا گفت: طرح دوفوریتی استفساریه مواد 3، 4 و 5 قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، طرح اصلاح ذیل جدول محرومیت زدایی تبصره 14 قانون بودجه 1401 کشور، طرح استفساریه ماده 11 قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون های سراسری، طرح اصلاح مواد 122 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و لایحه موافقت نامه خدمات هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت صربستان در شورا مورد برسی و تایید قرار گرفت.

 

وی با اشاره به ایرادات شورای نگهبان به طرح انتصاب اشخاص در مشاغل حساس گفت: ما ایرادات مان را در این رابطه به مجلس ارسال کردیم و مجلس در حال بررسی و اصلاح این ایرادات است.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین با اشاره به ایرادات این شورا به طرح اصلاح موادی از کتاب پنجم قانون مجازات قانون اساسی (تعزیزات و مجازات های بازدارنده) گفت: لایحه موافقت نامه بین دولت ایران و مجالس آسیایی در رابطه با حقوق، مزایا و مصونیت های دبیرخانه دایمی مجمع مجالس آسیایی، طرح حمایت از مالکیت صنعتی، لایحه توسعه مناطق آزاد تجاری - صنعتی گیلان (انزلی)، طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول و طرح استفساریه بند ه تبصره 12 قثنون بودجه سال 1401 کل کشور در شورا مورد بررسی و ایرادات به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

 

کد خبر 1221599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha