نگین سبز الوند میزبان اولین جشنواره گردو و بادام شهرستان ملایر/علی آباد دمق مهد طلای سبز ملایر

اولین جشنواره گردو و بادام بزرگترین روستای شهرستان ملایر با حضور مسئولان، گردشگران و مردم روستای علی ‌آباد دمق در باغات گردوی این روستا برگزار شد.

خبرگزاری شبستان از  شهرستان ملایر ، فاطمه رحمتی

ملایر که دو نشان جهانی انگور و مبل و منبت را  را بر قامت خود دارد  ظرفیت هایی بالای دیگری نیز در خود داشته که باعث شده تا این شهرستان از نظر حوزه کشاورزی سرآمد باشد.

 

 مهر ماه امسال نیز بعد از دو سال وقفه به خاطر بیماری کرونا شاهد برگزاری جشنواره های مختلف در شهرستان ملایر بود.

 

 جشنواره هایی که باعث جذب مسافران و گردشگران از نقاط مختلف کشور شد و شورو نشاط را به شهرستان ملایر هدیه کرد.

 

مهر امسال پنج جشنواه در فصل گردشگری کشاورزی ملایر برگزار شد تا از این گذرگاه ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان در حوزه کشاورزی معرفی شود و میزبان گردشگران بی‌شماری در شهر جهانی انگور باشیم.

این جشنواره ها شامل جشنواره خوشه برتر طی دو مرحله ، جشنواره شیره پزی مانیزان، جشن برداشت انگور، جشنواره شوریجات و ترشیجات سامن، و جشنواره گردو و بادام روستای علی آباد دمق بود

 

آخرین جشنواره در 15 مهر ماه جشنواره گردو و بادام نگین سبز الوند بود.

علی آباد دمق در 37 کیلومتری شهرملایر از سمت جاده همدان، تویسرکان و بعد از گذر از روستاهای حسین آبدا شاملو و دهنو به عنوان آخرین روستا در دامنه کوه های سر به فلک کشیده الوند واقع شده است.

 روستایی که به عنوان بزرگترین روستای شهرستان ملایر با 4 هزار و 200 نفر جمعیت و تقدیم 67 شهید در دوران دفاع مقدس  با داشتن درختان زیبای گردو به عنوان نگین سبز الوند نام گرفته است.

 روستایی با مردمان مهربان و میهمان نواز میزبانانی که با مهربانی و لبخند  اولین جشنواره گردو و بادام را در این روستا برگزار کردند.

 

دامداری و کشاورزی شغل اغلب مردم این روستا است اما این روزها با توجه به  مشکلات کمبود آب بیشتر جوانانش با داشتن تحصیلات دانشگاهی مهاجرت را ترجیح می دهند و بسیاری از جوانان این روستا این روزها در مشاغل مختلف در شهرهای بزرگ از جمله تهران مشغول فعالیتهای دیگر هستند .

البته باید گفت: بسیاری از جوانان این روستا نیز در مشاغل دولتی فعالیت دارند که در کارهای جهادی در کنار مردم روستا هستند و خدمت به مردم دیارشان را از اولویتهای خود  میدانند.

 برگزاری اولین جشنواره گردو و بادام علی آباد در یکی از روزهای فصل هزار رنگ پاییز حس و حال خاصی دارد.

صدای ساز و دُهُل محلی  امروز از جشنواره برداشت انگور، خوشه برتر در درّه جهانی جوزان، جشنواره کهن شیره‌پزی در روستای هدف گردشگری مانیزان، جشنواره شوریجات سامن  امروزدر آخرین ایستگاه خود  به نگین سبز الوند رسید.

 

گردوی علی آباد  با طعمی بی نظیر و كیفیت مرغوب.

درختان گردو از درختان ارزشمندی است كه ارتفاع آن می تواند به 20 متر هم برسد و به عنوان یك محصول صادراتی دارای جایگاه خاصی بوده است .

همگان گردو را به نام «غذای مغز» نیز می شناسند اما این فقط به خاطر شباهت آن به مغز نیست، بلكه به خاطر وجود امگا 3 فراوان آن است به طوریكه مصرف چهارعدد گردو در روز موجب افزایش اسید چرب ضروری امگا 3 می شود..

به گفته كارشناسان تغذیه مغز گردو دارای پروتئین، قند، آب و ویتامین، املاح معدنی و فسفر است و مقدار فسفر موجود در گردو با ماهی، برنج و حتی تخم مرغ برابری می كند و اسیدهای چرب موجود در گردو، از اسیدهای چرب مفید است كه می تواند در تنظیم كلسترول خون نقش اساسی داشته باشد و قابلیت پایین آوردن سطح كلسترول خون را دارد.

امروزه گردو یكی از با ارزش ترین محصولات از نظر تولید میوه به عنوان درخت باغی و تولید چوب به عنوان جنگلی یا غیر جنگلی است و درخت گردو در شرایط مناسب رشد زیادی دارد و بین 200 تا 300 سال عمر می كند.

با توجه به شرایط آب و هوایی،  استان همدان و یكی از مناسب ترین مناطق برای كاشت گردو است، زیرا گردو از درختانی است كه طالب آب و هوای كوهستانی و دره ای است البته درخت گردو در مناطقی دیگر از ایران و کشورهالی مختلف کشت میشود اما کیفیت گردوی استان همدان بی نظیر است

درختان گردو باید طوری كاشته شوند كه فاصله بین آنها كمتر از 10 متر نباشد، چون بعد از چند سال كه از رشد آن می گذرد شاخه ها مزاحم یكدیگر شده و شاخ و برگهای آنان درهم می پیچد.

علاوه بر مغز گردو، چوب و حتی برگ های درخت آن از مصارف خوراكی، صنعتی و دارویی برخوردارند و پوست سبز رنگ آن با توجه به وجود مواد طبیعی رنگی در تولید رنگدانه های طبیعی و مواد پروتئینی به كار گرفته می شوند.

پوست چوبی گردو به عنوان ماده ای اولیه برای ˈپولیش و تمیز كردن فلزات نرم، پلاستیك ها، چوب و سنگ كاربرد دارد و در تصفیه فاضلاب و جدا سازی فلزات سنگین از آب به صورت مستقیم قابل استفاده است.

 

 

محل برگزاری جشنواره در یکی از باغات گردو میزبان گردشگران و مسافران و مردم روستا است که با گذر از کوچه باغ های گردو  غرفه های فروش محصولات باغی، آش محلی، محصولات و مشتقلات گردو و بادام و..به جایگاه برگزاری جشنواره نزدیک می شویم.

، برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی، مسابقات کودکان و قرعه کشی با اهدای جوایز مختلف به شرکت کنندگان در مراسم، سخنرانی مسئولان، پخت نان محلی توسط زنان زحمتکش روستا با عنوان « گرده مغزی»، اسب سواری و... از برنامه های جشنواره گردو و بادام علی آباد در این جشنواره بود.

 

 

تولید بیش از یک هزار تن گردو در علی آباد

«سیدمهدی میرباقری» در این مراسم  گفت: مشارکت مردم به ویژه در جوامع محلی و روستایی، برپایی غرفه‌های فروش محصولات کشاورزی، ایجاد نشاط و شادابی در روستاها، معرفی ظرفیت‌های روستایی در حوزه کشاورزی به عنوان روستاهای هدف گردشگری و جذب و ماندگاری هر چه بیشتر گردشگران را از اهداف مهم برگزاری این جشنواره‌ها است.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر برگزاری اولین جشنواره گردو و بادام علی‌آباد دمق را از جمله رویدادهای مهم در راستای توسعه گردشگری کشاورزی در مهرماه  بود که با استقباتل خوبی همراه بود.

وی درباره دلیل انتخاب روستای علی‌آباد دمق در برگزاری جشنواره گردو و بادام نیز گفت: از سطح زیر کشت چهار هزار و ۵۱ هکتار گردوی بارور با تولید ۱۱ هزار و ۳۶۳ تُن سالانه در شهرستان ملایر، حدود ۲۵ درصد از گردوی تولیدی این شهرستان در روستای علی‌آباد دمق تولید می‌شود.

 

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر سطح زیر کشت بادام این شهرستان را سه هزار و ۲۵۵ هکتار با میزان تولید پنج هزار و ۶۰۲ تُن عنوان کرد.

میر باقری افزود: یک‌هزار و ۹۶۱ هکتار با میزان تولید سه هزار و ۱۹۹ تُن از این میزان بادام دیم و یک‌هزار و ۲۹۴ هکتار با میزان تولید ۲ هزار و ۲۴۸ تُن بادام آبی است که ۱۱۰ هکتار با میزان تولید ۶۰ تُن مربوط به روستای علی‌آباد دمق است.

 

 

میرباقری سطح زیر کشت گردوی بارور روستای علی‌آباد دمق را ۳۳۴ هکتار با میزان تولید بیش از یک‌هزار تُن در سال عنوان و بیان کرد: اهالی روستاها و جوامع محلی به صورت خودجوش در برپایی این جشنواره‌ها مشارکت دارند و امیدواریم بتوانیم از این طریق میزان درآمد کشاورزان را ارتقا دهیم.

وی اضافه کرد:گردشگری کشاورزی به عنوان راهکاری مهم برای رشد و توسعه روستاها، دارای اهمیت بالایی است و عاملی اثرگذار بر رشد اقتصادی کشاورزی، ارتقای سطح درآمد و جذب گردشگران است.

 

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه توانمندی هر روستا و منطقه در حوزه گردشگری کشاورزی و متناسب با آن منطقه احصا و شناسایی شده است، گفت: گردشگری کشاورزی شکل جدیدی از گردشگری است که در تلاش هستیم متناسب با فصل تولید محصول و ایجاد زیرساخت‌های مناسب، سفر را به تجربه‌ای شیرین و ماندگار برای گردشگران و مسافران تبدیل کنیم.

 

اجرای طرح از آبخیز تا جالیز

« حجت الاسلام احد آزادیخواه» نیز  گفت: مردم دیار نگین الوند مردمی سخت کوش، فعال و انقلابی بوده که در عرصه های مختلف همواره در کنار نظام و انقلاب  بوده و با  تقدیم 67 شهید و وجود تعداد بالای جانبازان،  و آزادگان و ایثارگران این ادعا را به اثبات رسانده اند.

 نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تنوع برگزاری جشنواره‌های مختلف در این شهرستان، تاکید کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی تا می‌توانند از این دست برنامه‌های شاد، مفرح و اسلامی در سطح این شهرستان برگزار کنند تا مردم اوقات فراغت خود را در یکدیگر پُر کنند و ظرفیت‌های ملایر را بیشتر خودش را نشان دهد.

 

وی با اشاره به اینکه طرح از آبخیز تا جالیز در مجلس مصوب شده است گفت: این طرح اگر در روستای علی آباد نیز اجرا شود معجزه می‌کند.

حجت الاسلام آزادیخواه با اشاره به اینکه مشکلی که امروز مردم علی آباد و کشاورزان و باغدران از آن رنج میبرند کم آبی است افزود: برای اجرای این طرح حداقل دو تا سه سال زمان نیاز است تا به نتیجه برسد.

وی که با بیان اینکه طرح  از آبخیز تا جالیز می‌تواند به بحث زراعت و کشاورزی کمک کند گفت :امیدواریم با این طرح شاهد پیشرفت به روستای علی آباد دمق باشیم.

وی افزود: از ۲۰۸ روستای شهرستان ملایر قرار است دو روستا به شهر تبدیل شود که یکی از آنها روستای علی آباد دمق است که  امیدواریم زودتر شاهد اجرای این طرح و پیشرفت روستای بزرگ علی آباد در حوزه های مختلف باشیم.

 

کم آبی و نبود صنایع تبدیلی از مشکلات عمده حوزه باغداری و کشاورزی علی آباد دمق

 

«هادی ملکی» در حاشیه برگزاری جشنواره گردو و بادام علی آباد در جمع خبرنگاران گفت: روستای علی آباد دمق یکی از روستاهای بزرگ استان همدان است که افراد موفقی را در دل خود پروش داده و امروز در پست های مختلف در نقاط مختلف کشور مشغول خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند.

 عضو شورای روستا ی علی آباد دمق با بیان اینکه روستای علی آباد دمق از دیر باز تا کنون مهد پرورش محصول گردو و بادام و سایر محصولات کشاورزی بوده است افزود: در حال حاضر بیش از 400 هکتار از اراضی این روستا زیر کشت درختان گردو است..

 وی با بیان اینکه همچنین حدود یکصد هکتار از اراضی نیز زیر کشت بادام است گفت: سالانه حدود  یک هزار تن گردو از باغات زیر کشت اتین روستا گردو برداشت می شود.

ملکی افزود: همچنین سالانه بیش از 60 تن بادام نیز از باغات زیر کشت بادام در این روستا برداشت می‌شود..

 وی با بیان اینکه این میزان برداشت در سال‌های مختلف با توجه به سرما زدگی و کمبود آب متفاوت است افزود: یکی از عمده مشکلات باغات گردوی روستا که این روزها درختان گردو را تهدید می کند مشکل کم آبی است.

عضو شورای روستای علی آباد دمق ضمن تقدیر از جهاد کشاورزی شهرستان در راستای پیگیری مشکلات  بر برگزاری کلاس های ترویجی در حوزه باغداری و کشاورزی برای باغداران و کشاورزان این روستا تاکید کرد و افزود: نیاز است جهاد کشاورزی ملایردر این زمینه همکاری بیشتر را با ما داشته باشد.

 وی با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده روستا نبود واحدهای صنایع تبدیلی در حوزه گردو و بادام است افزود: وجود این واحدها می‌تواند در توسعه اقتصادی و جلوگیری از مهاجرت مردم روستا به شهر موثر باشد.

 ملکی با بیان اینکه خام  فروشی و  وجود واسطه ها و دلالان باعث می شود تا مردم روستا بهره کافی را از محصولات کشاورزی خود نداشته باشند گفت: امیدواریم با پیگیری مسئولان در آینده بتوانیم با ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی شاهد رفع این مشکلات باشیم.

 وی یادآور شد: همچنین در فصل گردو تکانی نیز متاسفانه شاهد حوادث و آسیبهای جدی به خاطر پرتاب شدن از درختان گردو هستیم که برای افراد گردو تکان اتفاق می افتد.

 

 

 

 

 

کد خبر 1221618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha