از تهاجم و اشغال نظامی و تروریستم تکفیری تا محرومیت های اقتصادی و عدالت اجتماعی

بثینه شعبان بر این باور است که پس از غلبه ارتش سوریه بر آتش افروزان به یمن با بهره مندی از پشتیبانی ایران، روسیه و حزب الله لبنان، هژمونی غرب به رهبری آمریکا با حمایت رژیم صهیونیستی و ترکیه پا به میدان گذاشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان، پیروزی سوری ها در جنگ یازده ساله داخلی را که به از دست دادن جان صدها هزار تن، آوارگی میلیون ها نفر به خارج از مرزها و نابودی کامل زیرساخت های کشور منتهی شد نمی توان یک امر عادی قلمداد کرد. منازعه ای چند لایه با حضور نیروهای نیابتی که  به تحریک قدرت های تفرقه انداز غربی آغاز و با حمایت پنهان و همه جانبه رژیم صهیونیستی، به یک نزاع خونین بی سابقه در تاریخ بعد از جنگ دوم جهانی تبدیل شد. با پشت سر گذاشتن این بحران، اکنون سوریه در عرصه های گوناگون در آستانه تحول و بازسازی قرار دارد. در برنامه «جریان خاورمیانه» (MidEaStream)  پرس تی وی‏ مروه عثمان – مجری برنامه – گفت‌وگویی داشت با «دکتر بثینه شعبان» - مشاور ویژه رئیس جمهور سوریه – پیرامون وقایع جنگ، دوران پسا جنگ، مسائل اقتصادی و نقش زنان در مقابله با چالش های پیش روی سوریه در مسیر بازسازی.

 

دکتر شعبان که گروهک های تکفیری را مسبب اصلی بروز جنگ داخلی در سوریه می داند، بر این باور است که پس از غلبه ارتش سوریه بر آتش افروزان به یمن با بهره مندی از پشتیبانی ایران، روسیه و حزب الله لبنان، هژمونی غرب به رهبری آمریکا با حمایت رژیم صهیونیستی و ترکیه پا به میدان گذاشت تا هویت و نهادهای سوری را یکی بعد از دیگری ویران کند و به طرح نابودی کامل این کشور جامه عمل پوشاند.

 

وی تداوم حضور بقایای گروهک منحط داعش در مجاورت پایگاه های ائتلاف متجاوز آمریکایی در مناطق نفت خیز سوریه را گواه بر این مدعا بر شمرد و افزود: چندی است که سوریه وارد فاز جدید مقابله با نیروهای اشغالگر، یا همان اربابان گروهک های تکفیری شده است. ائتلافی که همت را بر آن گماشته تا از طریق دامن زدن به ناامنی و غارت ذخایر و منابع طبیعی سوریه، مردم این کشور را به زانو درآورد. دکتر شعبان ابراز امیدواری کرد که مردم سوریه با حفظ وحدت و یکپارچگی ملی، از این آزمون نیز سربلند بیرون آیند و تسخیرناپذیری ده هزار ساله خود را بار دیگر به رخ بدخواهان کشند.

 

در بحث روابط با ترکیه، مشاور ویژه رئیس جمهور سوریه 830 کیلومتر مرز مشترک با این همسایه شمالی را عامل رخنه تروریست های مزدور از اقصی نقاط جهان به داخل خاک سوریه برمی شمرد و برخلاف ادعاهای کاذب رسانه های سرسپرده جهت موجه نشان دادن دخالت گری های بی مورد ترکیه در بحران سوریه، از آنکارا به عنوان یک بازیگر اصلی در جنگ نیابتی با هدف ساقط کردن دولت قانونی سوریه یاد کرد. وی همچنین آینده روابط دو کشور را منوط به برداشتن گام های اعتمادسازی از جانب ترکیه، و در رأس آن، خروج نظامیان ترک و گروهک های تروریستی تحت حمایت آنکارا از وجب به وجب خاک سوریه مطابق با مفاد توافق های به عمل آمده در سوچی میان رؤسای جمهور روسیه و ترکیه برشمرد.

 

در بخشی دیگر از این گفتگو، دکتر بثینه شعبان به تبیین آینده روابط سوریه با روسیه پرداخت و گفت: به رغم تبلیغات کاذب رسانه های پان‌عربی علیه مسکو، روسیه نخستین کشوری بود که به اتفاق چین، در چهارم اکتبر 2011 قطعنامه پیشنهادی ائتلاف متجاوز غربی علیه تمامیت ارضی سوریه را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد و متعاقباً طی 17 اقدام مشابه، پایبندی خود را به روابط مسالمت آمیز با دولت و ملت سوریه به اثبات رساند و در مقام دفاع از این موضع، در سال 2015 مستشاران نظامی و نیروی هوایی خود را جهت همکاری با ارتش سوریه به جبهه نبرد با تروریست ها گسیل داشت.

 

دکتر شعبان ضمن تقدیر از سیاست های بشردوستانه مسکو، تهاجم روسیه به اوکراین را استقامت دول استقلال طلب جهان در برابر هژمون توسعه طلب غرب خواند. دکتر شعبان اتحاد میان کشورها را امری ضروری و اجتناب ناپذیر دانست و تحکیم روابط با متحدان را جزو اولویت های سوریه در دفاع از هویت، استقلال و تمامیت ارضی این کشور برشمرد.

 

وی در ادامه، ضمن محکوم کردن تبلیغات رسانه های منطقه ای و فرا منطقه ای وابسته به صهیونیست ها علیه حضور نقش آفرین و سازنده ایران در خاک سوریه، رژیم جعلی تل آویو را مسئول همه ناآرامی ها در خاورمیانه معرفی کرد و شکل گیری مثلث دمشق-تهران-مسکو و به موازات آن احداث مسیر ریلی ایران– عراق- سوریه– لبنان را عامل بروز دستپاچگی در صفوف دشمن صهیونیستی و حامیان غربی آن بر شمرد. 

 

دکتر شعبان متذکر شد که ریشه همه آشوب ها در این منطقه را باید در رفتار قدرت های بدخواهی جست‌‎وجو کرد که خواهان توسعه و شکوفایی کشورهای منطقه و تبدیل آنها به بازیگران مطرح و سرنوشت ساز در عرصه های مختلف نیستند.

کد خبر 1221626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha