هفته ملی کودک با برنامه های متنوع آغاز شد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه های متنوعی در حوزه های فرهنگی، هنری و دینی را به مناسبت هفته ملی کودک در سراسر کشور برگزار می کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، هفته ملی کودک امروز ، 16 مهر همزمان با روز جهانی کودک  با شعار «حال خوش کودکی ، رنگ خوش زندگی»در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون آغاز شد. این مراسم با قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری کودک آغاز شد. بعد از پخش سرود کانون، بیانیه روز جهانی کودک بدین شرح قرائت شد:

بچه‌های خوب و عزیز دنیا! سلام. روزتان مبارک.

کودک که بودم می‌خواستم دنیا را در کوله پشتی‌­ام بگذارم و با خود ببرم. بالای تپه­ای دور بنشینم. شادترین مدادرنگی­هایم را مقابلم بچینم و دنیا را هر جور که دلم می­خواهد رنگ کنم. یک روز فهمیدم دنیا را نمی­شود برداشت. روز بعد فهمیدم دنیا در کوله پشتی جا نمی­شود و بعد فهمیدم بعضی از جاهای دنیا آن قدر تیره است که رنگش با مدادرنگی‌ها تغییر نمی­کند. آن زمان بود که تصمیم گرفتم تغییر دادن دنیا را از تغییر دادن چیزهای کوچک شروع کنم؛ از لبخند زدن به غنچه‌ای زیبا، آب دادن به گلی تشنه، برداشتن زباله‌ای از ساحل دریا یا کنار خیابان، مهربانی با پرنده‌ای گرسنه، بوسیدن دست‌های مادر و پدرم، آشتی کردن با دوستم، قدردانی از معلم و مربی‌ام و ساختن بادبادکی برای شادی. آن وقت جهان کوچکم رنگ در رنگ وسعت گرفت و روز به روز زیباتر شد.

امروز هر کودکی باید با تغییراتی در جهان کوچک خود، به تغییراتی مثبت در دنیا فکر کند.کودکان ایران، در این روز بزرگ و مقدس برای همه کودکان و نوجوانان جهان پرنده‌ای آرزو می‌کنند به اسم شادی و امید! پرنده‌ای طلایی و خوش آواز که در دل تمام کودکان لانه بسازد و برای همیشه مهمان دل‌های پاک آن‌ها باشد.

روز جهانی و هفته ملی کودک فرصت ارزشمندی است که توجه بزرگترها را به اهمیت دوران کودکی، نیازها و خواسته‌های کودکان جلب و به آن‌ها یادآوری کند که وظیفه دارند برای سلامتی، رشد، شادی و پیشرفت کودکان به نیازهای آن‌ها توجه ویژه داشته باشند و برای تحقق آن برنامه‌ریزی‌ کنند.یک روز به اسم کودک در دل تقویم‌های جهان، کم است. باید تمام روزهای سال به نام کودکان و برای کودکان باشد.

قرائت پیام حامد علامتی ، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بخش دیگری از مراسم روز جهانی کودک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود.

متن پیام مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بدین شرح  است:

یک روز در تقویم مانند جواهر می‌درخشد. روزی به نام کودکان و برای تمام کودکان.پیامم را بر بال کبوترهای دوستی برای شما می‌فرست.روزی می‌رسد که هیچ کودکی در دنیا، غمگین، بیمار یا گرسنه نباشد.روزی که جهان مثل دنیای ساده و صمیمی کودکان باشد، رنگارنگ مثل مداد رنگی‌هایتان و زیبا مثل خنده‌هایتان.

آن روز تمام کودکان دست در دست هم بادبادک‌ها را به آسمان می‌فرستند و رنگین کمان صلح و دوستی را در آسمان دنیا نقاشی می‌کنند.آن روز دنیا پر از پروانه خواهد شد.خورشید از دفتر نقاشی شما طلوع خواهد کرد و زمین، گهواره‌ای برای آرامش و امید خواهد بود.روزی که در کنار همدیگر، لحظه‌های شیرین کودکی را به دنیای شگفت‌انگیز بزرگسالی، پیوند می‌زنیم.

در هفته ملی کودک، در  برنامه های متنوعی در حوزه های مختلف اعم از کتاب و کتابخوانی، تئاتر، فیلم، انیمیشن، بازی و سرگرمی ،دیدار با نویسندگان و شاعران،رونمایی از کتاب،آموزش عروسک سازی، قصه خوانی، نشستهای تخصصی و مسابقات برای کودکان و نوجوانان در سراسر کشور در نظر گرفته شده است.

 

 نمایشگاهی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب از ساعت 9 تا 18 برگزار می‌شود. در این نمایشگاه برنامه های مختلف، متنوع و جذابی برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است. کارگاه تصویرگری، میز بازی بندک، میز بازی سازه هندسی، میز بازی‌های رومیزی سیمرغ، اجرای مسابقه جدول کلمات متقاطع، لغات انگلیسی، نقاشی برای کودکان،اجرای تئاتر و نقالی،دیدار با نویسندگان، تصویرگران و شاعران،معرفی کتاب،آشنایی با مراحل تولید کتاب،قصه گویی، آموزش فیلم‌برداری و ساخت انیمیشن، نمایش عروسک های نمدی ، شعر خوانی و ارائه محصولات کانون از جمله برنامه های این نمایشگاه است.

 

اکران آنلاین هفت انیمیشن بر روی پرتال کانون

به مناسبت هفته ملی کودک ، تعدادی از تولیدات جدید و قدیمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در محل نمایشگاه کانون در تهران به صورت دیجیتال و همچنین از طریق دستگاه آپارات برای کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشته می شود.علاوه بر این، هفت انیمیشن از ساعت 12 هر روز تا ساعت 12 روز بعد بر روی پرتال کانون قرار می گیرد. اسامی این آثار عبارتند از: «بعله» به کارگردانی مهین جواهریان، مجموعه «عروسیه عروسی» به کارگردانی مهین جواهریان، «باد دوچرخه‌سوار» به کارگردانی نازنین سبحان‌سربندی، «سگی که مرض داشت» به کارگردانی پروین تجوید، «هاجستم و واجستم» به کارگردانی حمید برزویی، «ماه من، ماه ما» به کارگردانی محمد ناصری و «کلاغه کجاست؟ روی درخت؟» به کارگردانی صفرعلی اصغرزاده.

 

تخفیف 20 درصدی محصولات کانون

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در هفته ملی کودک 20 درصد تخفیف برای محصولات خود از جمله کتاب، لوازم التحریر،انواع بازی‌های فکری و آموزشی در نظر گرفته است. این محصولات در غرفه مدیریت نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون پرورش فکری در نمایشگاهی که در خیابان حجاب برپاست، قابل خردیداری است. خانواده هایی هم که امکان خرید حضوری ندارند می توانند محصولات م.رد نیاز فرزندان خود را از طریق سایت دیجی کانون به صورت غیر حضوری تهیه کنند.

 

برگزاری هفت نشست تخصصی

 از دیگر برنامه های در نظرگرفته شده برای هفته ملی کودک، نشست های تخصصی است که هر ساله با استقبال مخاطبان روبرو می شود. زندگی در دنیای متاروس،کودک و نوجوان و رسانه،کودک و نوجوان و توسعه پایدار از منظر ابعاد اقتصادی،کودک و نوجوان و سازندگی تمدنی ، بیداری آوایی و آموزش الفبا،تأثیر و نقش کتابخانه و مربی در شکل‌گیری هویت ملی کودک،تأثیر و نقش هنر و ادبیات در پرورش خلاقیت کودک اسامی این نشست هاست.

اکران آنلاین هفت فیلم تئاتر

اکران آنلاین هفت فیلم تئاتر در پایگاه اینترنتی کانون از دیگر برنامه هایی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای هفته ملی کودک در نظر گرفته است. این هفت فیلم‌تئاتر با اسامی  «دختر کدو تنبل»، «آرزوهای یک موش کور»، «ت مثل طوطی»، «هفت‌خوان کودکان»، «کلوچه‌های دارچینی»، «عقل صورتی» و «عموی عجیب بزرگ کوچیک من»  به ترتیب از ۱۶ تا ۲۲ مهر به صورت رایگاه در پایگاه اینترنتی کانون به نمایش در می آید.

 

نمایشگاه رنگین کمان کودکی

نمایشگاه نقاشی با عنوان «رنگین کمان کودکی» همزمان با روز جهانی کودک در نگارخانه محمد طاها در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران افتتاح شد و به مدت یک ماه تا ۱۶ آبان میزبان کودکان و نوجوانان و خانواده های آنها خواهد بود.در این نمایشگاه که به مناسبت هفته ملی کودک برپا شده است،  143 اثر برگزیده­ از اعضای مراکز کانون سراسر کشور در هشت فراخوان­ بین‌­­المللی­ از کشورهای پرتغال، چین، رومانی و ژاپن در سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰-۱۴۰۱) به نمایش گذاشته شده است.

 

اکران و نقد و بررسی «اقیانوس پشت پنجره»

از دیگر برنامه های هفته ملی کودک می توان به اکران و نقد و بررسی فیلم سینمایی «اقیانوس پشت پنجره» با حضور بابک نبی‌زاده کارگردان اثر اشاره کرد.فیلم سینمایی «اقیانوس پشت پنجره» در هفته ملی کودک هر روز ساعت ۱۵ در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری استان تهران نمایش داده می‌شود و بعد از نمایش با حضور کارگردان و  جمعی از کودکان و نوجوانان علاقه‌مند جلسه نقد و بررسی برگزار می شود.

زمان برگزاری این نمایش در مراکز کانون پرورش فکری به این شرح است:

۱۶ مهر مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ واقع در خیابان هلال‌احمر، خیابان عباسی، خیابان جعفری.

۱۷ مهر مرکز فرهنگی هنری شماره ۲۵ واقع در خیابان قزوین، دو راهی قپان، خیابان عبید زاکانی.

۱۸ مهر مرکز فرهنگی هنری شماره ۱۲ واقع در میدان ابوذر، ۲۰ متری ابوذر، خیابان شهید قفیلی.

۲۰ مهر مرکز فرهنگی هنری شماره ۱۵ واقع در خیابان کمیل، سه راه قصرالدشت، پارک رضوان.

۲۱ مهر مرکز فرهنگی هنری شماره ۸ واقع در نازی‌آباد، هزار دستگاه، خیابان چمن، پارک ۲۲ بهمن.

 

گفتنی است، برنامه‌های هفته ملی کودک با شعار « حال خوش کودکی، رنگ  خوش زندگی» از ۱۶ تا ۲۲ مهر  در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران و دیگر  مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

 

کد خبر 1221633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha