کم فروشی در محصولات غذایی برخی برندهای معروف مشهود است

صارمی از اجرای طرح کنترل و نظارت بر محصولات پیش بسته بندی برای مقابله با کم فروشی خبر داد و گفت: در این طرح بررسی برخی اقلام و محصولات غذایی بعضی از برندهای معروف و معتبر، نشان دهنده کم فروشی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «سیروس صارمی» در جلسه شورای استاندارد که امروز (شنبه ۱۶ مهر) در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: در آستانه روز جهانی استاندارد قرار داریم و این هفته را به همه کسانی که در این حوزه تلاش می کنند تبریک گفته و ان شاالله مواردی که مربوط به استانداردسازی است، مدنظر همه قرار گرفته تا جامعه ای سالم و پویا داشته باشیم.

 

مدیرکل استاندارد استان قزوین ادامه داد: سرلوحه کار ما چند قانون و ابلاغیه است  که بر اساس بند ۲۴ ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی افزایش پوشش استاندارد برای محصولات داخلی و ترویج آن مورد توجه ماست و قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد از دیگر مواردی است که سرلوحه کار ما قرار دارد.

 

وی عنوان کرد: تعداد واحدهای تولیدی زیرپوشش ما در استان قزوین، یک هزار و ۳۶ واحد است که از این تعداد واحد یک هزار و ۴۳۱ پروانه از ما اخذ کردند و آزمایش های همکار با استاندارد هم تعدادشان ۴۰ آزمایشگاه است.

 

صارمی اعلام کرد: بیشترین واحدهای تولیدی زیرپوشش ما به ترتیب واحدهای ساختمانی و معدنی، غذایی و کشاورزی، شیمیایی و مکانیکی و فلزشناسی هستند که بیشترین پروانه را واحدهای شیمیایی دریافت کردند.

 

وی با اشاره به کمسیون ماده ۴۲ تصریح کرد: به استناد ماده ۴۱ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، در صورتی که واحدهای تولیدی و خدماتی که از ما پراونه استاندارد دریافت کرده اند اقدام به تولید کالا و یا خدمات پایین تر از کیفیت استاندارد کنند موضوع در کمیسیون ماده ۴۲  معرفی و در این کمسیون تصمیم گیری شده و منجر به اخذ رأی می شود.

 

مدیرکل استاندارد استان قزوین خاطر نشان کرد: در این کمیسیون سه جلسه داشتیم که ۱۷ پرونده در جلسات مطرح شده و ۱۶ پرونده مختومه شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به اقدامات اداره کل استاندارد در حوزه مقابله با کم فروشی اظهار کرد: یکی از اقدامات ما اجرای طرح کنترل و نظارت بر محصولات پیش بسته بندی با هدف مقابله با کم فروشی است که این طرح در سه مرحله اجرایی شده که مرحله نخست در اسفند سال گذشته بوده و مراحل دوم و سوم هم خرداد و شهریور ماه سال جاری اجرایی شد.  

 

صارمی توضیح داد: در مر حله اول این طرح در اسفند ماه، هفت قلم کالا شامل صابون، چای، ماکارونی، پفک، قند، کلوچه و چیبس و از هر قلم چهار برند و از هر برند ۵۰ نمونه با تاریخ تولید یکسان خریداری شد که متأسفانه نتایج مطلوبی را نداشتیم و شاهد انحراف معیار معناداری به لحاظ کمی بودیم که نشان دهنده کم فروشی محصولات مربوطه حتی در بعضی برندهای معتبر و معروف بود.

 

وی گفت: در مرحله دوم اجرای طرح در خردادماه در گروه فرآورده های غذایی و شیمیایی بازدید از ۵۱ واحد تولیدکننده پودرهای شوینده، صابون و خمیردندان و محصولات غله ای، ماست، چیبس و اسنک، چای، قند، شکر، رب گوجه فرنگی، سس و کره داشتیم که متأسفانه کم فروشی وجود داشت.

 

مدیرکل استاندارد استان قزوین ادامه داد: مرحله سوم طرح در شهریور ماه بود که از ۲ واحد تولیدکننده کره و چهار واحد تولیکدننده رب گوجه فرنگی در استان قزوین بازدید شد که در محصول گوجه فرنگی کم فروشی بوده ولی در کره کم فروشی نداشتیم.

 

وی اضافه کرد: این طرح، طرح خوب و کشوری است که لازم است در استان کامل اجرایی شود و برای توسعه این طرح و افزایش نظارت، محدودیت هایی داریم که این محدودیت ها در حوزه منابع مالی، کمبود تجهیزات آزمون و کمبود منابع انسانی را داریم.

 

صارمی در ادامه در خصوص اهمیت ایمنی آسانسورها در دستگاه های اجرایی و اماکن عمومی اظهار کرد: ما در خصوص آسانسور بحث بازرسی اولیه و بازرسی های ادواری داریم که در بازرسی اولیه گواهینامه صادر و در بازرسی های ادواری این گواهینامه تمدید می شود که تمامی گواهینامه ها فقط یک سال اعتبار دارند و باید در پایان تاریخ اعتباری با بازرسی ادواری تمدید شود.

 

وی اعلام کرد: به دستگاه های اجرایی و اماکن عمومی اخطارهایی برای بازرسی داده شده ولی بازرسی ادواری و اخذ گواهینامه زمین مانده و مجبور شدیم به کل دستگاه ها و اماکن عمومی در سال گذشته اخطارهایی داده و بسیاری از نهادهای عمومی و دستگاه های اجرایی اقدامی نکردند که در این صورت مجبور هستیم پلمپ کنیم.

 

مدیرکل استاندارد استان قزوین تصریح کرد: بسیاری از آسانسورها وضعیت نامطلوبی دارند و خطرناک هستند و اگر حادثه ای رخ دهد علیرغم اینکه مالکان فکر می کنند بیمه کرده اند ولی با توجه به قوانین مربوطه بیمه می تواند خسارت را پرداخت نکند زیرا گواهینامه ایمنی معتبر وجود ندارد.

 

وی عنوان کرد: ۱۱ شرکت بازرسی در استان داریم، کل گواهینامه صادر شده در سال گذشته یک هزار و ۱۱۴ گواهینامه بوده که در این بین ۹۹۸ مورد گواهینامه اولیه و ۱۱۶ مورد گواهینامه ادواری بوده و در نیمه نخست سال جاری ۵۱۷ گواهینامه اولیه و ۶۲ مورد ادواری بوده است

 

صارمی خاطر نشان کرد: بحث ایمنی در آسانسور اهمیت دارد و اگر اتفاقی بیفتد به طور حتم حادثه دارد و بارها ضرب العجل داده شده و استاندارد آسانسورها باید جدی گرفته شود و حتی در بحث گواهینامه اولیه هم در دستگاه های اجرایی مشکل داریم.

 

کد خبر 1221647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha