نگذاریم بچه ها در فضای رسانه ای مجروح و مغفول شوند

دکتر مدرسی گفت: والدین با تراز بالای رسانه ای از فرصت های رسانه در راستای تربیت استفاده می کنند و نسبت به تهدیدهای آن صیانت ایجاد می کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دکتر سعید مدرسی امروز یکشنبه 17 مهر در نشست کودک، نوجوان و رسانه در هفته ملی کودک که در سالن کنفرانس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: در موسسه تربیت رسانه ای باران تلاش کردیم نگاه تربیتی در حوزه کودک و نوجوان را در جامعه گسترش دهیم. در دورانی هستیم که با شیفت پارادایم تربیتی مواجه هستیم. شاید یک دهه پیش محمل تربیتی خانواده ها و مدارس بودند بر اثر غفلتی که رخ داد، این محمل تغییر کرد و بچه ها تحت تاثیر رسانه ها قرار گرفتند.

 

مدیر موسسه تربیت رسانه ای باران با بیان اینکه مقاله آموزش با سرگرمی متفاوت است، عنوان کرد: ما بچه ها را تحویل صنعت سرگرمی دادیم. آموزش و سرگرمی با یکدیگر تفاوت هایی دارند. در صنعت سرگرمی نتیجه زود مشخص می شود اما نتیجه در مقوله آموزشی زمان بر است.

 

وی با اشاره به اینکه کار تربیتی کار یک شبه نیست، بیان کرد: توصیه می کنیم در فضای تربیتی نگاه سیستمی به آموزش داشته باشیم؛ اینکه بدانیم بازیگران حوزه آموزشی چه کسانی هستند. کنشگران فرهنگی و تربیتی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بعد از پنج دهه مربیان و جریان سازان این حوزه در بخش های مختلف نمایشی، عروسکی، داستان و قصه گویی شدند.

 

این استاد دانشگاه خطاب به خانواده ها و مربیان تصریح کرد: در بحث تربیتی عجله نکنید. برای تربیت بچه ها شمشیر برندارید. مسئله دوم این است که کمال گرایی نداشته باشید. این ساختمانی است که جاهایی از آن آتش گرفته و فعلا باید امداد نجاتی عمل کنیم. بچه دچار مسایلی شده است و یک قدم هم غفلت کنیم، خطا کرده ایم.

 

دکتر مدرسی اظهار داشت: قبل از اینکه به فکر اصلاح بچه ها باشید خودتان را اصلاح کنید. این بچه ها، بچه های شما هستند، بچه های کرات دیگر نیستند، اول دوربین را به سمت خود برگردانید، ببینید خودتان نیاز به چه اصلاحاتی دارید، در این صورت می توانید محیط تربیتی بچه ها را تنظیم کنید. کار والدین تنظیم محیط تربیتی است.

 

مدیر موسسه تربیت رسانه ای باران با بیان اینکه سیستم تربیت بسته نیست، عنوان کرد: نگاه ما باید نگاه سیستمی دینامیک باز باشد. کار تربیتی کار سیستم باز است. تنظیمات همه متغیرهایش در دست شماست. شما نمی توانید مانند یک عقاب بالای سر بچه هایتان باشید و کوچک ترین کار و حرکت آنها را تحت کنترل داشته باشید، اینکه بچه چه می کند، چه پیامکی و برای چه کسی می فرستد.

 

این دانش آموخته علوم تربیتی با گرایش فلسفه تعلیم و تربیت اظهار داشت: نگاهی که داریم گذر از کلید واژه ای به کلید واژه دیگر است. ما غصه می خوریم که بچه ها را چه کنیم و چه کاری برای آنها انجام دهیم. در سال 1930 در حالی که تازه سینما در حال ظهور بود، اصطلاح مقاومت رسانه ای توسط معلمی مطرح شد. او گفته بود ما در مدرسه شاهد نبرد نامتقارن هستیم. ما نیز الان با مسئله جدیدی مواجه نیستیم، اگر به نظرمان مسئله جدید می آید، نشانه خواب آلودگی ماست.

 

وی با اشاره به اهمیت آموزش سواد رسانه ای بیان کرد: در ایالات متحده درس سواد رسانه ای از کلاس سوم ابتدایی شروع می شود. در انگلستان نیز سواد رسانه ای را تدریس می کنند و طبق آخرین آماری که منتشر کردند، فقط  25 درصد خانواده ها به آموزش سواد رسانه ای مقید هستند. ما کارمان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرورش گل و گیاه است. این دسته گل های تمدن را باید پرورش دهیم.

 

این استاد دانشگاه کار تربیتی را زمان بر دانست و افزود: نشانه های دقت نظرهای کنونی کانون پرورش کودکان و نوجوانان را پنج سال بعد می بینیم. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اولین نهادی بود که ریل گذاری سنی را مطرح کرد و پشت کتاب ها رده بندی سنی را درج کرد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت آنالوگ رشد کرده است.

 

مدیر موسسه تربیت رسانه ای باران با اشاره به اینکه در گذر زمان با انواع هوش مواجه می شویم، گفت: بچه من دیگر تک ساحتی نیست بلکه یک هویت دیجیتالی دارد پیدا می کند. اگر قرار به پرورش جامع است باید المان های زیپ تربیت دیجیتالی هم مد نظر قرار گیرد. در حال حاضر با هوش بهره دیجیتالی مواجه هستیم. درگاه رسانه ای امروزه به مثابه عضوی از اعضای بچه شده است، به عنوان مثال بچه همین که از خواب بیدار می شود گوشی خود را چک می کند.

 

دکتر مدرسی با اشاره به نقش به سزای والدین در تربیت رسانه ای کودکان و نوجوانان بیان کرد: یکی از نکات مهم در تربیت رسانه ای توجه به بازیگران عرصه تربیتی است که مهمترین آنها والدین هستند. بنده ندیدم که در فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به والدین هم پرداخته شود؛ شاید چنین چیزی باشد اما من ندیدم لذا اگر دغدغه تربیت نسل داریم باید روی والدین هم متمرکز باشیم. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید به والدین هم توجه کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: محیط های رشد در یک دهه قبل اول در رفع آن پدر و مادر دوم گروه های دوستی و سوم مدرسه و مسجد بودند. در حال حاضر رسانه ها وارد سیستم شده اند. دغدغه یک پدر و مادر فهیم تنظیم محیط تربیتی بچه هایش و رشد و تربیت آنهاست. رسانه یک سری فرصت ها و یک سری هم تهدیدها برای تربیت دارد. پدر و مادر با تراز بالای تربیت رسانه ای از فرصت های رسانه در راستای رشد و تربیت استفاده می کنند و نسبت به تهدیدهای رسانه ای صیانت ایجاد می کنند.

 

مدیر موسسه تربیت رسانه ای باران سخت افزار، نرم افزار و پلتفرم ها و محتوا را لایه های یک رسانه برشمرد و افزود: رشد همه جانبه شش ساحت دارد. پدر و مادر و مربی باید این شش ساحت را بشناسند، شش ساحت رشد عبارتند از اعتقادی و عبادی، عاطفی، اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی، هنری و زیباشناختی، اقتصادی و حرفه ای، علمی و فناورانه. یک مربی و پدر و مادر باید این شش ساحت رشد را بشناسند که بتوانند تربیت همه جانبه و خوبی داشته باشند.

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: برای تربیت و رشد همه جانبه کودکان و نوجوانان حاکمیت هم باید به والدین کمک کند. این کار فقط از عهده والدین بر نمی آید، نباید بگذاریم بچه هایمان در فضای رسانه ای مغفول و مجروح شوند. پدر و مادر و مربیان باید آگاه شوند در آن صورت پنج سال بعد یک ریزش تربیتی را خواهیم داشت. وقتی حاکمیت رسانه ای پای کار می آید که والدین آگاه و مطالبه گر شوند.

 

گفتنی است، برنامه های هفته ملی کودک از 16 تا 22 مهر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب و مراکز کانون در سراسر کشور برگزار می شود.

کد خبر 1221933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha