ظهور امام زمان(عج) بدون وحدت رخ نمی‌دهد/ انتظار یعنی «وَلِی لِمَنْ والاکمْ»

حجت‌الاسلام کفیل با بیان اینکه زمانی اسلام رشد می‌کند که مسلمانان وحدت داشته باشند، گفت: این وحدت زمینه ظهور را فراهم می‌کند؛ وقتی امام مهدی(عج) بیایند، بغض‌ها و دوئیت‌ها از بین رفته و همدلی حاکم می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین «محمدصادق کفیل» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان درباره ارتباطی که بین مهدویت با وحدت وجود دارد، اظهار کرد: دغدغه اصلی پیامبر خاتم(ص) در رسالت خود ایجاد وحدت بین امت بود ایشان حتی در ارتباط با اهل کتاب، وحدت را دنبال می کردند: «يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ» و مبنای حرکتی ایشان چه در مکه و چه در مدینه اتحاد و وفاق امت اسلام بوده است: «اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا».

 

رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه تصریح کرد: خدای متعال نیز رسما در قرآن می فرماید: اگر به نزاع و اختلاف افتادید، سست می شوید. این یعنی اختلاف، عامل سستی دین است آنچه که دین رو فروپاشانده و مضمحمل می کند، اختلاف است.

 

وی ادامه داد: اینکه خدای متعال رب العالمین و نبی خاتم(ص)، رحمةللعالمین است یعنی هر چه به خدا نزدیک تر باشیم جهانی‌تر فکر می کنیم و پیوندمان عمیق‌تر و رویکردمان وحدت گرایانه است. در اتحاد باید در پی وجوه اشتراک بود ما معمولاً وجه اختلاف را می یابیم و بین خود و دیگران فاضله می اندازیم اما اصل آن است که در همه جریان ها باید وجوه اشتراک را دید، اینچنین اختلاف از بین می رود به تعبیر امام خمینی(ره)، اگر 124 هزار پیامبر(ع) یک جا باشند اختلافی نمی یابند چون همه از خدا می گویند.

 

حجت الاسلام کفیل تاکید کرد: در ظهور امام عصر(عج) نیز رمز موفقیت یکدلی و همرنگی است ایشان می آیند و بواسطه ایشان همه یکدل شده و الفت می یابند چنان که در دعای ندبه می خوانیم: «أَیْنَ مُؤَلِّفُ شَمْلِ الصَّلاحِ وَالرِّضا، كجاست آنكه پريشانى هاى خلق را اصلاح و دل‌ها را خشنود مي سازد». بنابر تصریح روایات، وقتی امام مهدی(عج) می آیند، شیوه ها و بغض ها و دوئیت ها از بین می رود.

 

وی در ادامه بیان کرد: درباره بهشت داریم که خدا می فرماید: ما کینه بهشتیان را از آنها می گیریم و آنگاه آنها می توانند با هم زندگی کنند: «وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَىٰ سُرُرٍ مُتَقَابِلِينَ؛ و ما آیینه دلهای پاک آنها را از کدورت کینه و حسد و هر خلق ناپسند به کلی پاک و پاکیزه ساختیم و همه برادروار روبروی یکدیگر بر تختهای عزت بنشینند». این یعنی زیبایی بهشت به اتحاد بهشتیان است اما ما بعضاً بهشت را فقط به فرح و حوری و نهر عسل محدود می کنیم.

 

وی اضافه کرد: در جهان اسلام اگر دنبال بهشت و سعادت دنیایی و رسیدن به خدا هستیم باید بهشتی حرکت کنیم تا بهشتی شویم؛ اگر امروز کشورهای اسلامی با هم و همدل و یکرنگ بودند و جهان اسلام وجوه مشترک را می دید، با کفر دست دوستی نمی داد! کفری که قرآن ما را از آن نهی می کند: «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ». در این آیه خدا رسماً به جهان اسلام تاکید می کند باید با کفر مقابله کنید.

 

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: اما می بینیم حکمای اسلام با عنوان خادم الحرمین با کشورهای اسلامی دیگر ظالمانه برخورد می کنند، مهمترین آموزه ای که باید به جهان اسلام ابلاغ شود، یکدلی و همدلی در مقابل استکبار جهانی است. زمانی اسلام رشد می کند که وحدت داشته باشیم با این وحدت و رشد است که زمینه ظهور فراهم می شود. هر چه در زندگی فردی و اجتماعی دنبال دوستی و همدلی باشیم به امام عصر(عج) نزدیک تر می شویم.

 

وی درباره ظرفیت های مهدویت و فرهنگ انتظار برای ایجاد وحدت در جامعه اسلامی و انسانی، گفت: انتظار یعنی «وَلِی لِمَنْ والاکمْ» یعنی دوستدار دوستان اهل بیت(ع) بودن؛ انسان مهدوی اگر ادعای انتظار دارد باید با ظهور در خود سنخیت ایجاد کند کسی که این صفت را ندارد ظهور هم که رخ دهد، نمی تواند با امام زمان(عج) همراه و همدل باشد.

 

حجت الاسلام کفیل تصریح کرد: عصر غیبت برای آن است که منتظران صفات ظهور را در خود تجلی دهند و آماده نقش آفرینی در آن عصر شوند؛ به هر مقدار امام زمان(عج) را بشناسیم و ظهور تبیین شود جامعه مهدوی می شود؛ امام خمینی(ره) می فرمودند: ببینیم امام عصر(عج) می آیند، چه می کنند ما نیز همان را انجام دهیم. باید شعارها و برنامه های امام زمان(عج) را دنبال و در این مسیر باید از بخل و کینه و بغض پرهیز کنیم.

 

کد خبر 1222002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha