لزوم نصب بارکدهای پستی هوشمند  برای حذف خود پستچی گری| ۵۰هزار مرسوله پستی در مازندران جابه جا می شود

بخشی برلزوم نصب بارکدهای پستی (QR code) برای حذف خود پستچی گری و بالابردن ضریب امنیت استان مازندران تاکید کرد و گفت: خودپستچی گری در دنیا جرم محسوب می شود اما در ایران هر ارگانی درب منزل مردم را می زند و این میزان امنیت مردم را به حداقل می رساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، محسن بخشی امروز(۱۷مهر) در نشست خبری ویژه روز جهانی پست با بیان اینکه نهم اکتبر مصادف با ۱۷مهر ماه روز جهانی پست است و ۱۹۲کشور از جمله ایران اسلامی عضو اتحادیه جهانی پست مستقر در سویس هستند، اظهار کرد: سه هزار سال پیش فرآیند خدمات پستی از ایران نشات گرفته است.

 

مدیرکل پست استان مازندران با بیان اینکه دنیا معتقد است که منشا خدمات پست از ایران اسلامی استارت زده شد، گفت: درگذشته پست به شیوه سنتی اداره می شد اما در دنیای امروز پست حرکت های نو را ایجاد کرده است.

 

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰میزان ترافیک پستی به میزان هر نفر ۷.۱و در مازندران ۶.۲ بوده است،‌افزود: در برخی کشورهای توسعه یافته مثل سویس و کانادا ۸۰۰مرسوله به ازای هر نفر است. یک رابطه معناداری بین این آمار وجود دارد یعنی این که هرچه اینترنت و شبکه های مجازی افزایش یابد مانع استفاده مردم از پست نمی شود.

 

بخشی با بیان اینکه خودپستچی گری در دنیا جرم محسوب می شود اما در ایران هر ارگانی درب منزل مردم را می زند و این میزان امنیت مردم را به حداقل می رساند، گفت: در کشورهای توسعه‌یافته، هر نهاد، سازمان و فرد در صورت تغییر مکان موظف است جهت ثبت آدرس جدید به اداره پست محل مراجعه نماید چراکه احراز مکانی برای آن کشور مهم است.

 

وی با اشاره به اهمیت نصب بارکدهای پستی (QR code) برای حذف خود پستچی گری، خاطرنشان کرد: از جمله مزایای پلاک‌های هوشمند جدید نسبت به پلاک‌های قدیمی می‌توان به مواردی همچون بارکدهای پستی (QR code) حاوی اطلاعات کدهای پستی واحدهای مسکونی، تجاری، اداری با قابلیت به‌روزرسانی، نبود نیاز به تعویض فیزیکی پلاک نصب شده در صورت ایجاد تغییرات در عرصه و اعیان هر ملک، امکان ارائه اطلاعات شهرداری مورد نیاز شهروندان نظیر کد نوسازی و خدمات مرتبط با آن، نمایش نشانی پستی صحیح ملک بر اساس آخرین وضعیت بانک اطلاعاتی مرتبط با اسامی به‌روز معابر و اطلاعات توصیفی اداره پست اشاره کرد.

 

بخشی افزود: پیش بینی قابلیت ارسال موقعیت مکانی دقیق با اسکن بارکد مندرج روی پلاک‌های پستی به سامانه‌های مکان‌مبنا از جمله فروشندگان کالا و خدمات و تاکسی‌های اینترنتی و پیش‌بینی قابلیت استفاده در همه سامانه‌هایی که به نحوی از طریق موقعیت‌های مکانی در حال سرویس دهی به شهروندان است از دیگر مزایای پلاک‌های هوشمند جدید به شمار می‌آید.

 

وی با بیان اینکه در دنیای توسعه یافته ۱۲مرسوله پستی از ۸۰۰تا، فیش حقوقی کارمندان است چرا که شخص اجازه دریافت فیش را ندارد و مامور پست باید فیش را در اختیار فرد کارمند قرار دهد،‌گفت: این فعالیت پست یعنی احراز مکان ماهیانه و این امنیت شهر و کشور را حفظ می کند.

 

بخشی با بیان اینکه ۶۰۰هزار مکان در حوزه روستا هنوز شناخته شده نیست و بانک اطلاعاتی از آن وجود ندارد، افزود: تفاهم نامه ای میان اداره کل امور روستایی استانداری مازندران و پست استان برای تهیه بانک اطلاعاتی حوزه روستاهای استان منعقد خواهد شد.

 

وی با بیا ن اینکه به صورت شبانه روزی ۵۰هزار مرسوله در استان رد و بدل می شود، ادامه داد: ۳۵هزار مرسوله وارده و ۱۵هزار مرسوله صادره داریم.

 

بخشی با بیان اینکه از مهر سال گذشته تا مهر امسال ۱۱میلیون و ۹۴۰هزار مرسوله در استان جابه جا شده است، گفت:در خواست داریم از اعتبارات استانی برای تجهیز و نوسازی ادارات و دفاتر پست استان بهره بگیریم.

 

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده پست زیر ۴۰درصد است چرا که تعرفه براساس سازمان تنظیم مقررات رادیویی مصوب و ابلاغ می شود، ادامه داد: در مجموعه ترمینال ها،‌فرودگاه ها و راه آهن ها باید باجه پست مستقر شود تا شاهد حذف قاچاق کالا، جلوگیری از سرنگونی اتوبوس ها و ... باشیم.

کد خبر 1222018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha