اسلام، خواهان جامعه ای آباد و پیشرفته و بدون فقر است

حجت الاسلام دستداده گفت: اسلام، خواهان جامعه ای آباد و پیشرفته و بدون فقر است و پیروان خویش را به سوی چنین جامعه ای هدایت کرده است.

حجت الاسلام زین العابدین دستداده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان فارس، گفت: اسلام، خواهان جامعه ای آباد و پیشرفته و بدون فقر است و پیروان خویش را به سوی چنین جامعه ای هدایت کرده است.

 

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جهرم افزود: امام علی  علیه السلام در وصف جامعه مطلوب اسلام و به تعبیر خود آن حضرت «جامعه متّقین» می فرماید: « ای بندگان خدا! آگاه باشید که پرهیزکاران هم از دنیای زودگذر و هم از سرای آخرت بهره گرفتند؛ با اهل دنیا در دنیایشان شرکت جستند در حالی که اهل دنیا در آخرت با آنها شرکت نجستند؛ در دنیا بهترین مسکن را برگزیدند و بهترین خوراک ها را تناول کردند؛ همان لذتی که متنعمان از دنیا بردند، نصیبشان شد و هم آن چه جباران مستکبر از آن برگرفتند، بهره آنان گشت؛ از این جا با زاد و توشه ای وافر و تجارتی پر سود به سوی آخرت شتافتند»

 

وی اضافه کرد: این سخن امام علیه السلام، از جامعه اسلامی تصویری ارائه می دهد که از گذر پیمودن راه تقوا، در بالاترین مرتبه رشد و رفاه مادی و تکامل معنوی قرار دارد.

 

این کارشناس مذهبی افزود: امیرالمؤمنان  علیه السلام در دوران کوتاه حکومت خود، با وجود فتنه های فراوان داخلی و خارجی، توانست مرتبه ای از چنین جامعه ای را نمودار سازد؛ چنان که می فرماید: «در شهر کوفه، کسی نماند مگر آن که از رفاه بهره مند شد؛ به راستی که ضعیف ترین آنان، نان گندم می خورد و از مسکن و آب آشامیدنی مناسب برخوردار است.»

 

وی خاطرنشان کرد: بی شک فقر زدایی به مفهوم وسیع آن، یکی از اهداف مورد تأکید امیرمؤمنان علیه السلام بوده است.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به راه کارهای عملی فقرزدایی از نگاه امام علی علیه السلام، عنوان کرد: در جوامع ابتدایی، که در آن، ساختار تولید خودمعیشتی جریان داشت و روابط اجتماعی و اقتصادی، پیچیدگی جوامع کنونی را نیافته بود، فقر، پدیده ای فردی به شمار می آمد و برای بیان لزوم کمک به نیازمندان، غالباً بر عاطفه و احساس تکیه می شد.

 

وی ادامه داد: این تفکر، پس از تحول روابط اجتماعی و اقتصادی باز هم ادامه یافت و حتی پس از انقلاب صنعتی و شکل گیری مکاتب اقتصادی، برخی از بنیانگذاران اقتصاد کلاسیک به علت چنین برداشتی، با کمک کردن به تهی دستان مخالفت می کردند.

 

حجت الاسلام دستداده گفت: تجربه های بعدی سرمایه داری در مواجهه با رکوردهای شدید اقتصادی و نابسامانی های اجتماعی، نادرستی این نظریه را ثابت کرد و امروزه ثابت شده است که برای پیشرفت و توسعه اقتصادی، نمی توان وضعیت اقشار محروم جامعه را نادیده گرفت.

 

وی با اشاره به اینکه از دیدگاه امیرمؤمنان  علیه السلام فقرزدایی، ضرورتی اجتماعی است و با هیچ عذری نمی توان از آن درگذشت، اظهار کرد: مولای متقیان در نامه خود به مالک اشتر می نویسند: «غفلت از رسیدگی به مستمندان و نیازمندان و از کارافتادگان، با هیچ عذری پذیرفته نیست.».

 

حجت الاسلام دستداده تصریح کرد: بر اساس این روایات، می توان گفت که در دیدگاه امام علی علیه السلام فقرزدایی علاوه بر تمامی آثار و برکات دنیوی و اخروی برای فرد، از جنبه اجتماعی نیز عاملی مهم برای رشد و شکوفایی اقتصاد است.

 

کد خبر 1222234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha