۹ درصد دانش آموزان استان زنجان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند

به گفته اسماعیلی، با توجه به اینکه حدود ۹ درصد از دانش آموزان استان زنجان در مدارس غیر دولتی تحصیل می کنند باید نگاهی ویژه به بهبود کیفیت آموزشی در این مدارس داشته باشیم تا خروجی مورد انتظار را از این مدارس داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، علی اسماعیلی، صبح امروز در نشست با مدیران مدارس و مراکز غیر دولتی نواحی یک و دو شهرستان زنجان اظهار کرد: نباید مدارس غیر دولتی صرفا محلی برای آموزش باشد و از توجه به مسائل تربیتی غافل شویم. در اولویت قرار دادن ساحت های تربیتی در مدارس تاثیر چشمگیری در بهبود کیفیت آموزشی و  برونداد مدارس دارد.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان خاطرنشان کرد: امروزه موفقیت دانش آموزان محدود به حوزه آموزش نیست و فراگیری سایر مهارت ها به ویژه مهارت های زندگی و توجه به هوش هیجانی؛ تاثیر زیادی در موفقیت دانش آموزان دارد. به همین دلیل از مدارس به عنوان اصلی ترین مرکز شکل گیری تربیت افراد انتظار می رود تا نگاهی همه جانبه به ساحت های تربیتی داشته باشند.

 

اسماعیلی با اشاره به آیین نامه اجرایی مدارس غیر دولتی گفت: توجه به آیین نامه اجرایی مدارس غیردولتی به ویژه در حوزه آموزشی می تواند تاثیر زیادی در قانونمند کردن دانش آموزان برای پیگیری امور تحصیلی داشته باشد و براساس چهارچوب همین آیین نامه نیز می توان به انتظارات اولیای دانش آموزان پیرامون مسائل آموزشی پاسخ داد.

 

مدیر کل آموزش و پرورش در خصوص تعامل مدرسه با اولیای دانش آموزان افزود: تعامل عوامل اجرایی مدارس با اولیا باید بیشتر از گذشته باشد و ارتباط مدرسه با خانواده ها به یک ارتباط نزدیک و کاملا شفاف تبدیل شود تا بتوانیم اعتماد خانواده ها به مدارس را بیش از پیش جلب کنیم و نگاه اولیا به مدارس را به یک نگاه مشارکتی تبدیل کنیم و از ظرفیت اولیا در حل مشکلات مدارس استفاده کنیم. آن چیزی که در مورد حضور اولیا در مدارس اهمیت ویژه ای دارد این است که نوع حضور اولیا در مدارس حتما باید متناسب با شیوه نامه های قانونی مدارس باشد.

 

این مقام مسئول پیرامون موضوع ایجاد نظام رتبه بندی مدارس و مراکز غیردولتی بیان کرد: یکی از برنامه های مهم آموزش و پرورش ایجاد یک نظام  ارزش گذاری متعادل و متناسب با شرح وظایف مدارس غیر دولتی است تا بتوانیم عملکرد مدارس غیر دولتی در زمینه های مختلف را به صورت دقیق بسنجیم.

 

وی افزود: با توجه به اینکه حدود 9 درصد از دانش آموزان استان در مدارس غیر دولتی تحصیل می کنند باید نگاهی ویژه به بهبود کیفیت آموزشی در این مدارس داشته باشیم تا خروجی مورد انتظار را از این مدارس داشته باشیم.

 

اسماعیلی با تاکید بر تداوم جریان آموزش حضوری در مدارس گفت: یکی از مطالبات جدی آموزش و پرورش از مدارس غیر دولتی، تداوم جریان آموزش به صورت قانونمند است؛ به طوری که از غیبت دانش آموزان به مدت طولانی جلوگیری شود و آموزش به صورت کاملا حضوری پیگیری شود.

 

مدیر کل آموزش و پروش با اشاره به شرایط ویژه آموزش در دوران پسا کرونا افزود: با توجه به اینکه فضای آموزشی مدارس به دلیل شیوع پاندمی کرونا به مدت بیش از دو سال به صورت مجازی پیگیری می شد؛ مسائل و فشار های روحی متعددی برای دانش آموزان ایجاد شده است و باید توجه بیشتری نسبت  به درک متقابل دانش آموزان و ایجاد رابطه سازنده با آنان داشته باشیم و از ایجاد دغدغه های جدید برای دانش آموزان پرهیز کنیم و به طور جد از ایجاد دو قطبی های مختلف در فضای آموزشی بپرهیزیم.

 

 وی افزود: امروزه با توجه به گذر از آموزش مجازی، یکی از مشکلات برخی مدارس حضور دانش آموزان با تلفن همراه است. باید به عنوان عوامل اجرایی مدرسه سعی کنیم تا با ارتباط موثر با دانش آموزان آنها را از آوردن و استفاده از تلفن همراه در مدارس منع کنیم.

 

در پایان اسماعیلی با مرور عوامل موثر در تاثیرگذاری فعالیت های تربیتی گفت: کار تربیتی  تاثیر گذار آن است که بتوان آن را در قالب نیازمندی های دانش آموزان تعریف کرد و براساس نیاز دانش آموزان بتوان پاسخ مناسب فکری و تربیتی را ارائه کرد. نیاز به گفت و گو با دانش آموزان امروز یکی از نیاز های اساسی در مدارس است که میتوان به وسیله آن از دغدغه ها، اولویت ها، مطالبات و مشکلات دانش آموزان به صورت موثر آگاهی یافت و با ارائه پاسخ مستند و مستدل به موضوعات مطرح شده، مدارس را به صورت مطلوب تری مدیریت کرد.

 

کد خبر 1222548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha