کانون تراز کانونی است که برای رفع مشکلات جامعه به صورت جهادی وارد میدان شود

صاف نیت گفت: کانون تراز کانونی است که مشکلات جامعه حال حاضر را بشناسد و به صورت جهادی وارد میدان شود و پیشرفت کند.

خبرگزاری شبستان استان فارسمریم شمالیان

مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، در 19 مهرماه سال 1391 و در دیدار علما و روحانیون استان خراسان شمالی ضمن تاکید به اهمیت کانون های فرهنگی هنری مساجد نسبت به اهمیت و اهتمام بخشیدن به فعالیت در کانون ها سفارش جدی کرده اند.

رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در سخنان خود فرمودند: «من سفارش می کنم که کانون هاى فرهنگى - هنرى مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکارى بسیج. بد است که بین روحانى مسجد و بسیج مسجد، اختلاف به وجود بیاید. نه، با همکارى بسیج، این کانونهاى فرهنگى - هنرى مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنى که متناسب با نیاز آن جوانى است که آنجا حضور پیدا میکند، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتابهائى وجود دارد که میشود از این کتابها استفاده کرد. کتابهائى هست؛ بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانى که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانونهاى فرهنگى - هنرى بروید و پذیراى جوانها باشید. با روى خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا.»

اهمیت این موضوع سبب شد تا به سراغ مسعود صاف نیت، مدیر کانون فرهنگی هنری «شهید منصور خادم صادق» مسجد «آقالر» شیراز برویم و دیدگاه خود را در اهمیت سخنان رهبری انقلاب (مدظله العالی) نسبت به کانون های مساجد جویا شویم.

کانون های مساجد چقدر به آن چیزی که رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) از این پایگاه‌ ها توقع دارد نزدیک شده ‌اند؟

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر طرح «مسجد محوری» تاکید ویژه دارند فرموده اند که تمام اقدامات و جلسات محلات مختلف از مساجد شروع شود و در این طرح کلاس های درسی و کمک درسی، موضوعات معیشتی، آسیب های اجتماعی، پیگیری مشکلات محله، راه اندازی شورای صلح و سازش و ... مورد توجه قرار می گیرد.

کانون های فرهنگی هنری مساجد در تمام این برنامه ها موثر عمل کرده اند و در کنار آنها به برگزاری برنامه های فرهنگی، قرآنی، ورزشی و ... و موضوع آسیب های اجتماعی خوش درخشیده اند و از زمان فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، کانون های مساجد سعی کرده اند تا سایر مساجدی را که فعالیت های کمتری داشته اند را در برنامه های خود مشارکت دهند تا محله، مسجد محور شود.

برنامه کانون ‌های مساجد برای رسیدن به خواسته و توقع رهبری در گذشته، حال و آینده چه بوده، هست و خواهد بود؟

برای توسعه فعالیت های کانون های مساجد لازم است تا سازمان ها و نهادهای مختلف در مجاورت مساجد، برنامه های مانند جشن تکلیف، برنامه های قرآنی، جلسات انجمن دانش آموزی و ... را در مساجد برگزار کنند و کانون مساجد نیز می تواند، مربی پرورشی، تربیتی و آموزشی به مدارس و سازمان های آموزشی، شهرداری و ... اعزام کند.

چرا کانون‌ ها نتوانسته ‌اند به نقطه مطلوب خود برسند؟

 البته بسیاری از کانونها با مسئول و مدیر قوی توانسته اند پیشرفت های خوبی حاصل کنند و باید گفت که برخورداری از مدیر توانمند می تواند کانون مسجد را به سوی موفقیت سوق دهد و از آنجا که کانون ها منبع درآمدی ندارند، حمایت مالی از آنها هم کمک خوبی برای رسیدن به اهداف آنهاست.

کانون فرهنگی هنری شما در راستای خواسته‌ های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) چه کرده است و برنامه اش در حال حاضر و آینده چیست؟

کانون فرهنگی هنری «شهید منصور خادم صادق» مسجد «آقالر» شیراز با الگو گرفتن و پیروی از بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در حوزه های اشتغال زایی، راه اندازی شورای صلح و سازش، برگزاری سه شنبه های مهدوی، کلاس ها و مسابقات قرآنی، کاروان های زیارتی، استفاده از مربیان کمک درسی و ... برای کمک و تقویت ساکنان بافت تاریخی شیراز همواره در تلاش بوده است و با شروع مدارس، برنامه های کمک درسی را تقویت کرده است و از دانش آموزان دختر و پسر برای حضور در این کلاس های کمک درسی دعوت کرده ایم.

اگر نسبت به پیام رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) غافل شویم چه اتفاقی برای کانون‌ ها خواهد افتاد؟

عدم توجه به پیام ایشان موجب از دست رفتن کارکردها و موفقیت های کانون های مساجد می شود و عدم پیگیری معضلات و آسیب های اجتماعی را در پی دارد.

از نظر شما کانون تراز چه کانونی است؟

کانون تراز کانونی است که اول بداند که مشکلات جامعه حال حاضر چیست و در این زمینه جهش کند و برای هر مشکلی با خط مشی که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تعیین فرموده اند به صورت جهادی وارد میدان شود و پیشرفت کند.

کد خبر 1222566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha