سطح زیر کشت زعفران در مشهد ۳ هزار و ۶۸۲ هکتار است

میری دیسفانی با بیان اینکه صنایع غذایی از مهم‌ترین حوزه‌های فناوری هستند که رشد و توسعه کشور، بدون توجه به آن، ناممکن به نظر می‌رسد، گفت:سطح زیر کشت زعفران در مشهد ۳ هزار و ۶۸۲ هکتار است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان رضوی، «محمد میری دیسفانی» در جمع خبرنگاران اظهارداشت: بخش کشاورزی به عنوان منبع تأمین غذا در سبد مصرف جهانی دارای جایگاه ویژه ‌ای است و مسئله امنیت غذایی و محصولات کشاورزی مزیت‌دار بر اهمیت آن افزوده است و صنایع غذایی از مهم‌ترین حوزه‌های فناوری هستند که رشد و توسعه کشور، بدون توجه به آن، ناممکن به نظر می‌رسد.

 

مدیر جهاد کشاورزی مشهد افزود:روی آوردن به روش‌های جدید تولید و فرآوری محصولات کشاورزی یکی از مهم‌ترین الزامات برای افزایش بهره وری به عنوان محوراساسی توسعه و پیشرفت بخش کشاورزی است، اهمیت اقتصادی و اجتماعی زعفران به عنوان گرانترین محصول کشاورزی جایگاه منحصر به‌فردی در میان محصولات کشاورزی که از قابلیت صادراتی برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه زعفران به دلیل موقعیت ویژه از لحاظ اشتغالزایی در کشاورزی و ایجاد درآمد ارزی قابل توجه برای کشور، به عنوان محصول ارز آور و مهم در اقتصاد ملی تلقی می ‌شود، خاطرنشان کرد:دشوارترین و پرزحمت ترین و در عین حال حساس ترین مرحله زراعت زعفران مرحله برداشت آن است که شامل چیدن گل، جدا کردن اجزای مختلف، خشک کردن و در نهایت بسته بندی و نگهداری آن می‌شود.

 

میری دیسفانی تاکیدکرد: چیدن به موقع گل‌ها، جداسازی اصولی و بهداشتی کلاله‌ها، خشک کردن اصولی گل زعفران و بسته بندی و نگهداری استاندارد از نکات مهم است که برای جلوگیری از کاهش کیفیت، کم شدن ارزش و بازار پسندی زعفران باید انجام شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت:در میان محصولات مختلف تولیدی در بخـش کشـاورزی ایـران زعفران جزء محصولات خاص و سنتی کشور به شمار مـی‌رود و بـا توجه به قیمت بالای آن در صادرات غیر نفتی جایگـاه ویـژه ای را بـه خود اختصاص می‌دهد. زعفران از مزیت نسبی و اهمیت بالایی از نظر تولید، سطح زیر کشت، اشتغالزایـی و نیـز قابلیـت توسـعه برخوردار است.

 

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت زعفران در مشهد ۳۶۸۲ هکتار می ‌باشد، عنوان کرد: متاسفانه در سال ۱۴۰۰عملکرد آن بدلیل خشکسالی و گرمای تابستان و سایر تنش‌های محیطی و در نهایت آسیبی که به پیاز زعفران وارد شده ، به میزان قابل توجهی کاهش یافته و تولید آن در سال گذشته به میزان ۱۵ تن درکل شهرستان بوده است البته امسال نیز پیش بینی می‌شود ۱۷تن زعفران در شهرستان تولید شود.

 

میری دیسفانی ادامه داد: با توجه به دوره فشرده کاشت تا برداشت زعفران ، این محصول در مشهد برای ۵۵۰هزار نفر بطور مستقیم، غیر مستقیم و فصلی شغل ایجاد کرده است و البته حدود ۵هزار نفر هم در بخش فروش زعفران مشغول به کار هستند.

 

مدیر جهاد کشاورزی مشهد اظهارکرد: مشهد به عنوان قطب صادرات زعفران دنیا؛ تعداد ۲۲ واحد‌ بسته بندی و فرآوری زعفران را با ظرفیت فرآوری ۸۶ تن ایجاد کرده و برای ۲۸۱ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

 

وی اذعان کرد:رموز موفقیت با تکیه‌ بر دانش روز برای فرآوری و بسته‌بندی زعفران، توجه به سلیقه و نیاز مشتریان و تمرکز بر بازارهای جهانی به دست می‌آید، امـروزه نقـش بهره وری در ارتقای ارزش افزوده مورد پذیرش همه کشـورها است که برای دستیابی به این مهم نیاز به سرمایه‌گذاری زیربنـایی و اصـولی در سه زمینه علم، فنـاوری و تولیـد مـی‌باشـد بـدین منظـور جهـت ارتقـای بهره وری محصول زعفران از مدیریت دانـش و انتقـال تکنولـوژی بـه کشاورزان باید بهره برد.

 

میری دیسفانی افزود: شناسایی مراکز و مؤسسات پژوهشی کشـاورزی، به منظور تشویق بخش خصوصی بـه سرمایه گـذاری در توسـعه فنـاوری‌هـای ایجـاد کننـده ارزش افـزوده اقتصادی از قبیل برندینگ، نوآوری در بسته بندی و تولید محصولات جانبی آرایشی، بهداشتی، دارویی، غذایی، رنگرزی، عطر و ادکلن می‌تواند نقش مهمی در ارتقای جایگاه این محصول در جهان داشته باشد

کد خبر 1222683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha