وحدت کلیدواژه مطالبات رهبری در خصوص کانون های مساجد است

مدیرمسئول کانون فرهنگی علویون شهرک امیرالمؤمنین(ع) ابوزیدآباد گفت: وحدت کلیدواژه مطالبات رهبری در خصوص کانون های فرهنگی هنری مساجد است

خبرگزاری شبستان-آران و بیدگل/روح اله باقری؛

 

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که هدف اصلی شکل‌گیری آن ها، مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است؛ بیش از ربع قرن فعالیت، امروز در جای جای ایران اسلامی مأمنی برای حضور نوجوانان و جوانان مسجدی است.

 

این پایگاه‌های مردمی با اتصال به مسجد، روح معنویت و ایمان را درکالبد فعالیت‌های خویش می دمد تا در مسیر رو به تعالی خود، همواره متأثر از برکات الهی و عنایات خداوندی باشد.

 

اهمیت این تشکل‌های مردمی زمانی بیشتر برای ما عیان می‌شود که بیانات مقام معظم رهبری دررابطه با کانون‌های مساجد را مرور کنیم. ایشان در ۱۹ مهرماه سال ۹۱​ در جمع روحانیون خراسان شمالی فرمودند: «من سفارش می‌کنم که کانون‌هاى فرهنگى هنرى مساجد را فراموش نکنید.»

 

به همین بهانه با حجت الاسلام محمدحسین صنعتکار مدیرمسئول کانون فرهنگی علویون شهرک امیرالمؤمنین(ع) ابوزیدآباد و از فعالان فرهنگی و روحانی مستقر اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آران و بیدگل به گفت و گو نشستیم.

 

کانون های مساجد به چه میزان به سطح توقعاتی که رهبر معظم انقلاب از این پایگاه‌ها دارند نزدیک شده اند؟


به نظر بنده وحدت کلیدواژه مطالبات رهبری در خصوص کانون های فرهنگی هنری مساجد در ۱۹ مهر ۱۳۹۱ است. ارتباط و مدیریت دوسویه عوامل تاثیرگذار در مساجد چون امام جماعت، هیئت امنا، پایگاه بسیج و کانون با حفظ وحدت و یکپارچگی بسیار مهم است.

 

بحمدالله در شهرستان آران و بیدگل با توجه به روحیه ولایت مداری و ولایت‌ پذیری امت حزب الله و مدیران در خصوص کانون ها و رشد آن ها، مسئولین جلساتی ترتیب دادند و سرکشی و جهت آموزش و تذکراتی برای لزوم پیشرفت و رفع نواقص داشته اند تا بهتر به نقطه مطلوب و تاثیرگذاری و منویات معظم له قرار گرفته شود.

 

 برنامه کانون‌های مساجد برای رسیدن به خواسته و توقع رهبری در گذشته، حال و آینده چه بوده، هست و خواهد بود؟


فعالان فرهنگی در کانون‌های مساجد از ائمه جماعات و جوانان پرشور و همچنین پیشکسوتان زحمات زیادی در کانون های فرهنگی مساجد کشیده اند و در حال حاضر می توان گفت در مرحله بازتوانی هستند به این معنا که امید دارند در دولت جدید که نگاه دینی بهتری دارد.

 

در مرحله پسا کرونا و گذر از آن- که می توان گفت که به حقیقت فضای مجازی و بسته بودن و محدود بودن فضای حقیقی فرهنگ در مدت بیماری کرونا تاثیرگذار بود- و از طرفی در مدارس تاثیر گذاری زیرزمینی سند ننگین ۲۰۳۰ همان طور که عرض شده جلساتی با پیگیری مسئولین ذی ربط ادارات فرهنگ و ارشاد و تبلیغات اسلامی با فعالان کانون مساجد ترتیب داده شده تا کانون هایی که مشکلی در مرحله ساختار دارند یا در موارد دیگر حل شود.
 

چرا کانون‌ها نتوانسته‌اند به نقطه مطلوب خود برسند؟


یکی نظارت‌ها ضعیف بود چه به نحو آموزش و سرکشی ها و خداقوت گفتن ها، حضور یک مسئول در بین مردم به افراد مختلف دلگرمی می دهد.


نکته دوم جزیره ای کارکردن نهادی های مختلف بویژه نهادهای فرهنگی است که هر سازمان برای خودش و امکانات خودش تحلیل و خدمات و برنامه ریزی می کند که این دو معضل های بزرگ همین هست.



کانون شما در راستای خواسته‌های رهبر انقلاب چه کرده است و برنامه اش در حال حاضر و آینده چیست؟


تاکنون فعالیت های مفید و نو و تاثیرگذار زیادی داشته ایم و ایده های نو و جالب فرهنگی را اجرا کرده ایم. وقف گردشی کتاب، اجرای طرح لباس همدلی، آموزش و حفظ سوره واقعه برای نوجوانان و بزرگسالان، جشن نوزادی در مسجد چند نوبت، تهیه بسته معیشتی برای فقرا، برگزاری کارگاه آموزش مزدوجین به صورت مشارکتی، افزایش جلسات موالید و عزاداری اهل بیت علیهم السلام و بستر قرار دادن آن برای آموزش اهالی از جمله این برنامه ها بوده است.

 

در حال حاضر هم برنامه های مختلفی همچون فعالیت‌های ورزشی، اصلاح و بروز امنای کانون، ارتباط هدفمند با مدرسه محل و اجرای طرح سه میم، تشکیل شورای محله اسلامی، آموزش محوری جلسات سنتی مذهبی محله در این کانون فرهنگی در حال پیگیری، برنامه ریزی و اجراست.

 


اگر نسبت به پیام رهبری غافل شویم چه اتفاقی برای کانون‌ها خواهد افتاد؟


متاسفانه افراد گمراهی که در اغتشاشات اخیر دستگیر شده اند در سنین ۱۵،۱۸ تا تقریبا ۲۵ بوده اند که این یک زنگ خطر است و نمونه کم کاری خانواده ها، مربیان و نیز مسئولین هست

 

 کانون تراز از نظر شما چه کانونی است ؟


کانون که اخلاص، دارای هدف و برنامه و در کنار کانون فرهنگی به امام جماعت به عنوان محور مسجد اهمیت دهد و از ظرفیت های مختلف هیئات امنا، پایگاه بسیج برادر و خواهر، هیئت مذهبی، مدارس بهره گیری کند و در این راستا کسانی که از مسجد دورتر را مسجد کند، محله اش از طلاق دور باشد، خانواده ها کم فرزند نباشند و همه یک محله هم دل باشند و در یک جمله انسان مومن انقلابی کارآمد برای ظهور حضرت آمده کند.

کد خبر 1222733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha