«نقض حقوق بشر»   در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس/ از شکنجه و بازداشت های خودسرانه تا ممنوعیت سفر

سازمان عفو بین الملل در گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نوشت: حکام کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله بحرین از سال ۲۰۱۱ میلادی با آزار و اذیت فعالان به ساکت کردن صدای اعتراض آنها اقدام می کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از منامه پست، سازمان عفو بین الملل در گزارشی با عنوان «خاموش کردن صداها و آزار فعالان در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله بحرین» اعلام کرد: از سال 2011 میلادی، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مخالفان و فعالان مسالمت آمیز را از طریق بازداشت های خودسرانه، شکنجه، بدرفتاری و محاکمه مغایر با استانداردهای دادرسی عادلانه، حکم های جائرانه، ممنوعیت سفر و تنگنا قراردادن خانواده هایشان  سرکوب کردند. این مسئله باعث شد که هرکسی می خواهد نظر مستقل خود را بیان کند، امری غیرممکن باشد.

 

در این گزارش آمده است: دستکم 75 نفر در پشت میله های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دلیل استفاده از حق مشروع شان در آزادی بیان یا آزادی تشکل ها و اجتماعات یا درخواست شان برای تغییر و اصلاح هستند.

 

براساس این گزارش، رژیم آل خلیفه در بحرین حق آزادی بیان و جامعه مدنی را محو کرد و به جای آن درمان و بررسی دلایل اعتراض های 2011 میلادی، به دنبال حاشیه راندن بیشتر شهروندان شیعه بودند. همچنین مقامات بحرین به ممنوعیت فعالیت احزاب سیاسی و و محاکمه دسته جمعی صدها نفر و سلب تابعیت آنها و تشدید کنترل دولت برای فعالیت های دینی و مذهبی شان اقدام کردند.

 

سازمان عفو بین الملل در گزارش خود آورده است: بحرین جامعه مدنی شیعه را سرکوب کرد. اقدامات قانونی را علیه مهم‌ترین رهبران اپوزیسیون در این کشور انحام داد. همچنین جمعیت اسلامی الوفاق را در سال 2016 میلادی و جمعیت وعد را منحل کرد و روزنامه مستقل «الوسط» را تعطیل کرد که به معنای سرکوب آزادی مطبوعات است. مقامات بحرین محدودیت ثبت سازمان های غیردولتی محلی را ادامه دادند. همچنین 12 فعال بحرینی همچنان پشت میله های زندان و درحال گذراندن مجازات حبس ابد هستند.

 

در این گزارش آمده است: مقامات همچنان نقض فاحش حقوق بشر از جمله شکنجه و بدرفتاری و سرکوب آزادی بیان و تجمع و نقض حریم خصوصی از طریق جاسوسی الکترونیکی را ادامه می دهند.

سازمان عفو بین الملل از مقامات بحرین و کشورهای همکاری خلیج فارس خواست تا به سرعت همه زندانیان سیاسی از جمله «دکتر عبدالجلیل السنکیس» را بدون قید و شرط  آزاد کنند.

 

کد خبر 1222919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha