«دگرپذیری» منشاء وحدت و اتحاد  مسلمانان است/ مسلمانان باید یکدیگر را بپذیرند و باور داشته باشند

دکتر ویسی با بیان اینکه مسئولیت خطیر مسلمانان «دگرپذیری» آنهاست گفت: اینکه قبل از هر مسئله ای یکدیگر را بپذیریم، همدیگر را باور داشته باشیم و در عین حال بعد از دگرپذیری ما می توانیم وحدت و اتحاد را در حیات فردی و جمعی خودمان تحقق ببخشیم .

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزای شبستان، مقصود از وحدت اسلامی، همبستگی مسلمانان و اتحاد پیروان مذاهب گوناگون با وجود اختلافات مذهبی، در برابر دشمنان اسلام و بیگانگان است. وحدت اسلامی به معنای یکی شدن مذاهب نیست؛ چراکه این نوع وحدت، نه شدنی است و نه منظور داعیان وحدت است؛ حتی به معنای شیعه شدن سنی، یا سنی شدن شیعه نیست؛ بلکه منظور، کنار گذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آنها در تعامل با یکدیگر و مسائل مربوط به جهان اسلام و صحنۀ بین المللی است، به گونه ای که مسلمانان فارغ از اختلافات و با پرهیز از تفرقه در مسائل جهان اسلام، هم سو و هم جهت حرکت کنند. به تعبیر دیگر، اختلافات نباید مانع از اخوت اسلامی و وحدت صفوف مسلمین در برابر دشمنان شود. از این رو، معنای اتحاد شیعه و سنی، دست برداشتن و کوتاه آمدن از اصول و اعتقادات خویش نیست؛ بلکه یعنی با توجه به اینکه بین دو مذهب، مشترکات بسیاری وجود دارد، دو گروه باید بر محور این مشترکات به هم نزدیک شوند و برای حفظ و تعالی اسلام با یکدیگر همکاری و همیاری داشته باشند؛ چراکه هر دو، دشمن واحدی دارند؛ یعنی دشمنان اسلام، دشمن هر دو مذهب هستند. لذا در این خصوص با دکتر «محمود ویسی»، عضو هیئت علمی دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

 

رسالت و ماموریت خطیر مسلمانان به ویژه علما در راستای وحدت چیست؟

گام موثر و اساسی ای که به عنوان یک مسئولیت خطیر بر دوش همه مسلمانان و اهل ایمان است، «دگرپذیری» آنها می باشد؛ اینکه قبل از هر مسئله ای یکدیگر را بپذیریم، همدیگر را باور داشته باشیم و در عین حال بعد از دگرپذیری ما می توانیم وحدت و اتحاد را در حیات فردی و جمعی خودمان تحقق ببخشیم لذا در این باب راه، طولانی است و موانع زیادی هم پیش روی ما قرار دارد که مانع از دگرپذیری ما می شود.

 

بنده بارها عرض کردم که تفاوت ماهوی بین واژه و مصطلح وحدت و اتحاد وجود دارد. وحدت به معنای همه با من است. در اصطلاح لغوی اما اتحاد به معنای همه با هم است لذا ما بایستی روی با هم بودن مان تکیه کنیم تا اهل اتحاد و وحدت و اعتصام به حبل الله بشویم و از آن رهگذر بتوانیم راحت رویارویی و مواجهه داشته باشیم با کسانی که نمی خواهند اصلا ما باشیم چه برسد به اینکه به عنوان صاحب مذهب و صاحب دین ما را قبول داشته باشند. دیگران این دگرپذیری را فقط برای خودشان قبول دارند، آنها فقط می خواهند ما آنها را بپذیریم، آنها ما را نمی پذیرند، حالا شرایط زمانی بدتر می شود که ما مسلمانان نیز همدیگر را نپذیریم و باور نکنیم لذا ما نمی توانیم بدون همدلی همراهی داشته باشیم.

 

مسلمانان برای دفاع از اعتقادات مشترکات شان چه اقداماتی باید داشته باشند؟

علی القاعده یک قولی مشهور از علامه کاشف الغطاء  است که فرمودند: اساس کار ما دو عبارت است، یکی «توحید الکلمه» و دیگری «کلمه التوحید» اولی کلمه توحید است، توحید و یگانگی خداوند که بندگان را دور یکدیگر جمع می کند و به ما ارتباط، قوت و استحکام می بخشد؛ بعد از کلمه توحید، توحید الکلمه است، اینکه سعی کنیم هم خوب حرف بزنیم و هم حرف های خوب بزنیم تا دل ها را چرکین نکنیم و تالیف قلوب را تقویت کنیم که یکی از نعمات خداوند بر بندگان اش است که در آیه 103 آل عمران فرمود: «فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً..» (خداوند ميان دل‌هاى شما، الفت برقرار ساخت، و به بركتِ نعمتِ او، برادر شديد) .

 

از زوایای شخصیتی رسول خدا (ص) که کمتر به آن پرداخته شده است، چیست تا ما بتوانیم آن را سرلوحه کار و زندگی خود در جامعه امروز قرار دهیم؟

حدود بیش از 30 سال پیش یکی از مشتشرقین (کنستان ویرژیل گئورگیو) کتابی تحت عنوان «محمد پیامبری که از نو باید شناخت»،نوشت. یعنی مثتشرقین هم به این باور رسیدند که باید یک پیامبرشناسی مجدد و یک بازخوانی مجدد از حیات، سنت و سیره مطهر پیامبر اکرم (ص) داشته باشیم و هرچه به پیامبر (ص) نزدیک تر شویم از خلال آن معرفت عمیق و زوایای پیدا و پنهان شخصیت گرامی پیامبر بیشتر بهره مند می شویم.

 

شاید بتوان مهمترین ابعاد شخصیتی پیامبر (ص) را در آیه 124 سوره توبه خلاصه کرد که خداوند فرمود: «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ» قطعا براى شما پيامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است‏ شما در رنج بيفتيد به [هدايت] شما حريص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است. مهم تر اینکه وی پیامبری است که می خواهد رنج شما و رنج بشریت را بکاهد و هر آن چه بر او گران آید بر شما هم گران آید. به نظرم این بعد «کاستن رنج» که اکنون جامعه بشری در این رنج های گوناگون دست و پا می زند، رسالت و شاید یکی از محورهای اصلی رسالت پیامبر (ص) کاستن از رنج مردمان است و همان تعبیری که خداوند متعال برایش به کار برده است. «و ما ارسلناک رحمه للعالمین»

کد خبر 1222928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha