وحدت میان خواص و عوام نیازمند بصیرت و آگاهی است

حجت الاسلام پارسا با بیان اینکه دشمن از مسلمانان بی بصیرت در شکل گیری گروههای تروریستی بهره می برد گفت: وحدت میان خواص و عوام نیازمند بصیرت و آگاهی است تا بر روی نقاط مشترک شیعه و سنی تبیین شود.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: دشمن همواره از اختلافات مذهبی در جامعه اسلامی و حتی جوامع دیگر برای رسیدن به اهداف خود بهره برده است و امام خمینی ره و رهبر انقلاب همیشه در بیانات متعدد بر این موضوع تاکید داشتنددر همین رابطه رهبر انقلاب می فرمایند" این را ما باید همیشه در نظر داشته باشیم که در میان جبهه‌ی دشمنی ما در دنیا، دشمنانی هستند که تخصّصشان ایجاد اختلاف است؛ تخصّصشان «تفرقه بینداز و حکومت کن یا سیادت کن» است؛ این جزو چیزهای قدیمی‌ای است که مربوط به بعضی از همینها است؛ اینها بلدند این کار را انجام بدهند؛ و انسان میبیند هر جا توانسته‌اند، این کار را هم انجام داده‌اند؛ از جمله اختلاف مذهبی، اختلاف شیعه و سنّی؛ نباید بگذاریم که این چیزها در کشور رخ بدهد یا اوج پیدا بکند. خب در کشور، شیعه و سنّی در کنار هم قرنها است زندگی کرده‌اند، سالها است زندگی کرده‌اند، مشکلی نداشته‌اند. ما گاهی اختلاف در بین اقوام داشته‌ایم، درگیری در بین اقوام مختلف، قومیّتهای مختلف داشته‌ایم [امّا] در بین شیعه و سنّی درگیری و اختلاف نداشته‌ایم؛ حالا [نباید] یک بهانه‌ای به وجود بیاید، یک چنین چیزهایی به وجود بیاید، که البتّه خوشبختانه بحمدالله چنین چیزی پیش نیامده امّا نباید بگذاریم پیش بیاید، باید مراقبت بکنیم. حالا این را که یک کسی یک حرف غلطی میزند، یک نفر هم احساس تکلیف میکند در مقابل او، نباید کش داد، نباید ادامه داد. بنابراین بایستی همه این انسجام را حفظ بکنند." از دیدگاه امام خمینی هرگونه اتحاد و تجمعی مطلوب نیست بلکه آن تجمع و جماعتی مطلوب است که حول محور اعتصام به حبل الله شکل گیرد. امام بارها با اشاره به آیة «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» [آل عمران: ۱۰۳] تأکید بر وحدت همراه با اعتصام به حبل الهی دارد: خدای تبارک و تعالی امر فرموده است: واعتصموا بحبل الله اجتماع، لکن اجتماع با تشبث به حبل الله. هر اجتماعی مطلوب نیست، واعتصموا بحبل الله مطلوب است، همان است که إقرأ باسم ربک. اسم رب همان ریسمانی است که همه به آن باید اعتصام کنند. مردم را دعوت کنید به وحدت، دعوت کنید به اینکه گروه گروه نشوند [صحیفه امام ۱۳۷۸ ج ۸: ۳۳۴]. در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام محمود پارسا امام جمعه بنجار استان سیستان و بلوچستان به شرح زیر ارایه می شود.

 

 

هفته وحدت چگونه نامگذاری شد؟

هفته وحدت یکی از ایام مبارکی است که به واسطه نامگذاری آن یکی از باقیات و صالحات امام (ره) از ایشان به یادگار مانده است و طبق روایات برادران اهل سنت میلاد رسول گرامی اسلام (ص) در 12 ربیع واقع شده و طبق روایت برادران شیعه در 17 ربیع الاول قرار دارد که امام (ره) با تدبیر و نگاه ژرف خود روزهای میان این دو تاریخ را به نام هفته وحدت نامگذاری کردند و این موضوع باعث شد تا قلوب مومنین و مسلمانان به یکدیگر نزدیک شود.

 

هدف از بعثت پیامبر (ص) را توضیح بفرمایید؟

خداوند پیامبر گرامی اسلام را نه تنها برای مسلمانان بلکه برای کل بشریت قرار داد و می فرماید تو را فرستادیم تا موجب رحمت باشی و بر کل انسان های عالم این رحمت قرار دارد. این امر نشان دهنده این است که هدف خدا از بعثت پیامبر گرامی اسلام هدایت مسلمانان و تمام بشریت است و وجود پیامبر گرامی اسلام را خداوند قرار داد تا بلا و مصیبت بر مومنین و مسلمانان نازل نشود و خداوند می فرماید تا زمانی که پیامبر تو در میان مسلمانان هستی ما آنها را عذاب نمی کنیم حتی اگر گنهکار باشند.

 

وظیفه امروز مسلمانان در برابر نقشه های دشمنان را توضیح بفرمایید؟

  آنچه که امروز بر تمام مسلمانان عالم واجب است با تاسی از پیامبر گرامی اسلام این است که باید ما در برابر نقشه های دشمنان و افرادی که می خواهند میان مسلمانان وحدت نباشد، باید بایستیم و نقشه های آنها را خنثی کنیم. امروز دشمن از اختلاف شیعه و سنی بهره برداری سیاسی می کند، امروز می خواهد مسلمانان را به جان یکدیگر بیندازد و با تشکیل و حمایت گروه های متعدد به نام اسلام تیشه به ریشه اسلام بزند.

 

آنچه که در این میان لازم است بر تمام مسلمانان این است که بصیرت خود را حفظ کنند و همواره روشنگری کنند تا وحدت و انسجام در بلاد اسلامی بیشتر شود. وحدت میان خواص و عوام نیازمند بصیرت و آگاهی است تا بر روی نقاط مشترک کار کنیم. هفته وحدت فرصتی است تا اندیشمندان، نخبگان و علما بر نقاط مشترک و تبیین آن اقدام کنند

 

تاکید امامان معصوم (ع) مبنی بر وحدت میان مسلمانان را توضیح بفرمایید؟

امام صادق (ع) فرمودند شیعیان در پشت سر اهل سنت نماز بخوانند و رهبر انقلاب نیز همواره بر این موضوع تاکید داشتند. این امر نشان می دهد که همواره پیامبر گرامی اسلام منادی وحدت بودند و امروز نیز علما، اندیشمندان، مراجع و در راس آن ولی امر مسلمانان رهبر انقلاب نسبت به وحدت و انسجام همواره تاکید داشتند و فرمودند کسی که ندای تفرقه را سر دهد نه شیعه و نه سنی است بلکه مزدور دشمن است. طبق آموزه های دینی لازم است امروز تمام مسلمانان وحدت خود را حفظ کنند و قطعا این وحدت و انسجام موجب می شود تا دشمنان از بلاد اسلامی عقب نشینی کنند و نقشه های خود را نتوانند در میان مسلمانان اجرا کنند.

 

دلیل شکل گیری گروههای مختلف تروریستی در نقاط گوناگون دنیا را توضیح بفرمایید؟

اگر امروز می بینیم در نقاط مختلف گروه های تروریستی مسلمانان را قتل عام کرده و عملیات تروریستی در افغانستان و نقاط مختلف اجرا می کنند به این دلیل است که افرادی خود را مسلمان نامیده اما بصیرت ندارند و دشمن آنها را حمایت می کند. آنها جیره گیر و اجیر دشمن می شوند و بزرگترین ضربه را به مسلمانان وارد می کنند.

 

 

وظیفه علما و نخبگان در جامعه اسلامی برای ایجاد وحدت توضیح بفرمایید؟

برخی از افراد صاحب تریبون هستند و آب به آسیاب دشمن می ریزند. باید مراقب باشیم و بدانیم که قطعا عمل و سخنرانی ما و خطابه علما به مسلمانان آسیب وارد نکند. اگر سخن و رفتاری انجام شد که به وحدت مسلمانان آسیب زد و منجر به تفرقه شد و خدایی ناکرده مسلمان کشی را به راه انداخت، قطعا در روز قیامت این افراد به عنوان مجرم مواخذه شده و مجازات می شوند. همه از علما، عوام، دانشمندان و نخبگان باید اخوت و برابری را که رسول گرامی اسلام (ص) و اهل بیت (ع) و بزرگان دین تاکید داشتند، روایت کنند. زمانی که وحدت و انسجام شکل بگیرد، پیشرفت حاصل شده و خداوند برکات خود را نازل می کند و هر جا تفرقه و اختلاف باشد در آنجا حرکت و پیشرفتی شکل نمی گیرد و دشمن از آنجا استفاده کرده و به نفع خود بهره می برد و لازم است نقشه های دشمن را خنثی و وحدت و انسجام را سرلوحه خود قرار دهیم. ما در منطقه خود برنامه هایی همچون تلاوت کرسی قرآن و قطعا این برنامه ها قلوب مسلمانان را به یکدیگر نزدیک می کند و با یکدیگر مهربان می شویم و با نزدیکی قلوب مسلمانان به یکدیگر دشمن دیگر نمی تواند رخنه کند و نقشه های خود را اجرا کند. انشاءالله همیشه وحدت میان مردم، مسئولان و جامعه تقویت شود و برکات الهی نازل شده و دشمنان از اجرای نقشه های خود در ممالک اسلامی و ایران اسلامی ناامید شوند.

کد خبر 1223088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha