اماکن عمومی و دولتی بلااستفاده در روستاها تبدیل به کتابخانه ‌شود

قجری گفت:در روستاهایی که بالای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارند، اماکن دولتی و عمومی بلااستفاده شناسایی شود تا درصورت داشتن شرایط لازم، تبدیل به کتابخانه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان گلستان، «علی اکبر قجری» امروز (چهارشنبه ۲۰ مهر) در جلسه انجمن کتابخانه‌های این شهرستان با تأکید بر ضرورت فراگیر شدن فرهنگ کتابخوانی در جامعه اظهار کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که امروز درگیر آن هستیم نتیجه غفلت و کم توجهی به موضوعات فرهنگی و اجتماعی از جمله در حوزه کتاب و کتابخوانی است.


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار گرگان با بیان اینکه کتاب در سبد خانوار جایگاه و سهم چندانی ندارد، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی، افزایش قیمت کتاب و البته مسائل و موضوعات فرهنگی، خانواده‌ها کمتر رغبتی برای تهیه و مطالعه کتاب دارند. بنابراین لازم است تا شرایطی را به وجود بیاوریم که دسترسی به کتاب برای آنان آسان‌تر شود.


وی افزود: کتابخانه‌های روستایی، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، کتابخانه‌های سیار و ... از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌توان از آنها برای دسترسی آسان‌تر مردم به کتاب بهره گرفت.

 

قجری بیان کرد: برگزاری مسابقات و جشنواره‌های کتابخوانی از جمله جشنواره کتابخوانی رضوی می‌تواند بخشی از جامعه را برای خواندن کتاب ترغیب و تشویق کند. ضمن اینکه مناسبت‌ها و موضوعات مختلفی داریم که می‌توان از آنها به عنوان فرصتی برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی استفاده کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که نهاد کتابخانه‌های عمومی شهرستان گرگان می‌تواند در دستور کار قرار دهد ارتباط‌ گیری با مجموعه‌های مانند اتاق اصناف است که جامعه هدف زیادی دارند. لازم است در این‌گونه موارد نیازسنجی از ذائقه مخاطبان صورت گیرد تا طی تفاهم‌نامه‌ای کتاب‌های موردنیاز مخاطبان در اختیار آنان قرار گیرد.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار گرگان بر ضرورت گسترش کتابخانه‌های روستایی و استفاده از ظرفیت فرهنگیان و معلمان بازنشسته به عنوان رابط امانت تأکید کرد و گفت: در روستاهایی که بالای 2 هزار و 500 نفر جمعیت دارند، اماکن دولتی و عمومی بلااستفاده شناسایی شود تا درصورت داشتن شرایط لازم، تبدیل به کتابخانه شود. همچنین در روستاهای با جمعیت کمتر لازم است برای راه اندازی پیشخوان کتاب تمهیدات لازم اندیشیده شود.

 

وی با تأکید بر احیای کتابخانه شهید مقصودلو در شهر سرخنکلاته اظهارکرد: لازم است در این زمینه شهرداری و شورای شهر پای کار بیایند و مشکلات این کتابخانه قدیمی را برطرف کنند. همچنین با توجه به نبود کتابخانه در شهر قرق، شهرداری اهتمام جدی و لازم برای راه اندازی مکانی به عنوان پیشخوان کتاب را داشته باشد.

 

کد خبر 1223137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha