فرزندان ما تشنه نقش پذیری هستند / لزوم توجه به شیوه‌های انتقال ارزش‌های دینی و ملی به فرزندان

حسینی با اشاره به لزوم مسئولیت دهی به فرزندان، گفت: فرزندان ما تشنه نقش‌پذیری هستند و آن زمان که دشمن به فرزندان ما نقش و مسئولیت، هر چند ناصواب و نادرست می‌دهد، فرزند ما از اینکه در کف خیابان‌ها و سطح جامعه ایفای نقش می‌کند، لذت می‌برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان قم، متأسفانه در روزهای اخیر با اغتشاشاتی در کشور روبرو بودیم که به گفته سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، میانگین سنی بسیاری از دستگیرشدگان این اغتشاشات 15 سال بوده است و این مسئله باید مورد واکاوی و آسیب شناسی قرار بگیرد. بر همین اساس، «سیده زهرا حسینی» در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به این مسئله، اظهار داشت: این مسئله زنگ خطری برای ما است، گرچه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی چند سال پیش این زنگ خطر  را به جامعه علمی کشور گوشزد کرده بودند.

 

لزوم تحول در نظام آموزشی کشور

مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در این باره بر لزوم تحول در نظام آموزشی تأکید کرده بودند، اما متأسفانه به درستی عمل نشد و بحث متون درسی و تربیت با همه ابعاد آن مورد توجه دقیق قرار نگرفت.

 

وی بیان داشت: اگر بخواهیم این موضوع را آسیب شناسی کنیم، علاوه بر نظام آموزشی که قطعا نیازمند تحول است، خود والدین، مربیان و معلمان را هم باید آسیب شناسی کرد؛ زیرا اولین جایگاهی که دانش آموزان با آن ارتباط دارند، خانه و خانواده و بعد مدارس و معلمان هستند.

 

لزوم ارائه طرح‌های کاربردی جهت کسب مهارت‌های تربیت فرزند/ آموخته‌های دانشی باید به مهارت تبدیل شوند

حسینی تصریح کرد: آنچه که امروز شاهد آن هستیم، شاید عدم موفقت در تربیت صحیح دهه هشتاد به ضعف مهارتی والدین برمی‌گردد که نکته مهمی است و نشان می‌دهد که والدین در نظام آموزشی گذشته، بینش‌ها و مهارت‌های لازم برای تربیت فرزند را کسب نکردند و نظام آموزشی در این قسمت ضعف داشته است. 

 

استاد اخلاق حوزه یادآور شد: اگر ما بخواهیم بحث خانواده و افزایش آمار طلاق را مورد بررسی قرار دهیم، بالا رفتن آمار طلاق به همین موضوع برمی‌گردد. والدین دهه هشتادی، آن مهارت‌های مختلفی را که برای سبک زندگی لازم داشتند، کسب نکردند و لازم است در این زمینه، نظریه‌پردازان و طراحان در کارگروه‌های تخصصی، طرح‌های کاربردی ارائه دهند.

 

وی تأکید کرد: آموخته‌های دانشی به اندازه کافی زیاد هستند، اما اینکه این آموخته‌های دانشی چگونه به مهارت تبدیل شود و در زندگی مورد استفاده قرار گیرد، دچار ضعف هستیم.

 

تأکید رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی بر تقویت ارتباط حوزویان با دانشگاهیان

حسینی خاطرنشان کرد: درباره معلمان هم همین طور است، نقش و جایگاه معلمان نباید مورد بی‌توجهی و فراموشی قرار گیرد و جامعه حوزوی باید در دانشگاه‌های فرهنگیان حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

 

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی چندی پیش در سخنانی بر لزوم تقوبت ارتباط دانشجویان و حوزویان برای تقویت پایه‌های اعتقادی و بینشی تأکید داشتند؛ شاید این ضعف به ما حوزویان برمی‌گردد و ما حوزویان باید به سمت دانشگاهیان می‌رفتیم.

 

مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله طبیب دوّار بطبّه بودند و خودشان به دنبال بیماران می‌رفتند و این وظیفه جامعه حوزوی است که با معلمانی که در عرصه‌های علمی، اخلاقی، تربیتی، اعتقادی و عبادی بر فرزندان ما تأثیرگذارند، ارتباط بگیرند.

 

همکاری‌های حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها گسترده‌تر شود

 حسینی عنوان کرد: معلمان قشر تأثیرگذار در نظام آموزشی و اجتماعی هستند، بنابراین علاوه بر مهارت‌های آموزشی باید دوره‌های مهارتی مختلفی برای آنها در نظر گرفته شود.

 

وی با بیان اینکه همکاری‌های حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید گسترده‌تر شود، گفت: در ارتباط‌گیری معلمان با طلاب باید تسهیلاتی اندیشیده شود که به راحتی بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند و کرسی‌های آزاداندیشی، اتاق فکر‌ها و جلسات مشترکی با یکدیگر داشته باشند.

 

مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به سیره شهیدان باهنر و رجایی که به عنوان روحانی و دانشجو در کنارهم یک تیم تخصصی را تشکیل می‌دادند، تصریح کرد: سیره تربیتی شهید مطهری و شهید بهشتی در ارتباط گیری با دانشگاه‌ها و تغذیه دانش آموزان و دانشجویان حائز اهمیت است و ما باید از آنها الگو بگیریم.

 

وی با اشاره به اجرای طرح امین در مدارس دانش آموزی، عنوان کرد: هم اکنون طرح امین با حضور طلاب دغدغه‌مند و جهادی در مدارس اجرا می‌شود، اما تأثیرگذاری و ارتباط معلمان با دانش آموزان بسیار بیشتر و غیرقابل توصیف است.

 

حسینی در ادامه عنوان کرد: ابزارهای آموزشی و کمک آموزشی که در بحث تربیتی دانش آموزان مؤثر هستند، باید سنجه و معیاری داشته باشند تا بدانیم بر چه اساسی از این ابزار آموزشی و کمک آموزشی برای تربیت فرزندان خود استفاده می‌کنیم و یک بعدی فرزندان خود را تربیت نکنیم و همه جانبه تربیت شوند.

 

وی توضیح داد: ما باید ابزارها و محتواهای آموزشی و کمک آموزشی را با اتکا به مبانی اسلامی روزآمد و کارآمد کنیم. همچنین در تربیت عقلانی پررنگ‌تر ورود کنیم و بحث تربیت عبادی و رابطه ای که با تربیت عقلانی دارد، مورد توجه قرار دهیم.

 

لزوم مسئولیت دهی به فرزندان /فرزندان ما تشنه نقش پذیری هستند

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه نقش‌دهی و مسئولیت‌دهی به فرزندان و شریک کردن آنها در تصمیم گیری‌های آموزشی بسیار حائز اهمیت است، گفت: بسیجی 14 ساله‌ای که در جبهه‌ها حضور پیدا می‌کرد و درباره مسائل به درستی نظر می‌داد، به این دلیل بود که به او مسئولیت می‌دادند و می‌دانست که در سرنوشت و آینده  خود شریک است، اما امروز ما حتی در خانه هم به فرزندان خود مسئولیت و نقش نمی دهیم.

 

وی تصریح کرد: فرزندان ما تشنه نقش‌پذیری هستند و آن زمان که یک ابزاری از سوی دشمن می‌آید، مسئله‌ای را شناسایی می‌کند و به فرزندان ما نقش و مسئولیت هر چند ناصواب و نادرست می‌دهد، این فرزند از اینکه در کف خیابان‌ها و سطح جامعه ایفای نقش می‌کند، لذت می‌برد.

 

لزوم توجه به بحث شیوه‌ها و قالب‌های انتقال ارزش‌های دینی و ملی

حسینی در ادامه به بحث شیوه‌ها و قالب‌های انتقال ارزش‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: امروز ما باید ارزش‌های دینی و ملی، هویت ملی و دینی، ارزش‌های انقلاب اسلامی، هویت تمدن‌ساز جامعه اسلامی کنونی را بشناسیم، بشناسانیم و به نسل‌های بعدی انتقال دهیم، اما متأسفانه ما در این قسمت ضعف داریم.

 

وی با بیان اینکه رابطه نسل جدید با نسل قدیم قطع شده است، افزود: به خاطر سبک زندگی جدیدی که داریم و مشغله‌های فراوان والدین، ارتباط با پدربزرگ، مادربزرگ و دیگر بستگان قطع شده و ما جایگزین مناسبی برای آن نداشتیم.

 

حسینی با بیان اینکه ما باید با شیوه مناسب، ارزش‌های دینی و ملی خود را به نسل‌های بعد انتقال دهیم، تصریح کرد: برای شیوه انتقال این ارزش‌ها باید فکر  شود و از نظر بینشی، گرایشی و مهارتی ببینیم چه راه‌های به‌روز و کاربردی برای انتقال این ارزش‌ها به نسل‌های بعدی داریم.

 

وی با تأکید بر اینکه ما پاک ترین فرزندان را داریم، باید قدر آنها را بدانیم و برای آن برنامه داشته باشیم، عنوان کرد: فرزندان ما در آستانه ظهور سربازان امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف هستند و ما باید با دلجویی و احساس مسئولیت و با توجه به شور و هیجانی که در سنین جوانی دارند، آنها را دریابیم و هدایت و راهبری کنیم.

 

مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه ما باید تهدیدات دشمن را به فرصت تبدیل کنیم،گفت: انقلاب اسلامی تا کنون، برهه‌های خطرناک تری را گذرانده و این برهه را با توجه حضرت حجت عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه و توجهات اهل بیت علیهم‌السلام خواهد گذراند.

 

کد خبر 1223153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha