کاوش آموزشی گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه قِلازکه خرم‌آباد

حسن پور، از کاوش آموزشی گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه قِلازکه خرم‌آباد خبر داد.:

«عطا حسن پور»، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در لرستان، اظهارداشت: بر اساس تفاهم‌نامه همکاری آموزشی و پژوهشی باستان‌شناسی میان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و دانشگاه لرستان، کاوش گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه قِلازکه شهرستان خرم‌آباد، با حضور دانشجویان ورودی سال ۱۳۹۸ دانشگاه لرستان به انجام رسید.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان بیان داشت: در طول کاوش ۸ گمانه به ابعاد یک در یک و نیم متر ایجاد شد که وضعیت گستره تپه را در سمت غرب و جنوب و تا حدودی شمال مشخص کرد.

 

وی افزود: در شمال تپه و در فضایی که در گذشته برای گورستان روستا تسطیح شده بود گمانه شماره ۱ حفر و با برخورد به لایه‌های برجای باستان‌شناختی مربوط به دوره مس‌وسنگ، کاوش در آن متوقف شد.

 

حسن پور تصریح‌کرد: بر اساس نتایج ۳ گمانه حفر شده در سمت غرب (گمانه‌های شماره ۴-۲)، هیچ‌کدام از آنها به لایه‌های فرهنگی برخورد نکرد و با رسیدن به خاک بکر، مشخص شد که گستره عرصه تپه در این سما همان برجستگی موجود است.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اظهار کرد: در سمت جنوب، گمانه‌های شماره ۵ و ۶ در شیب انتهایی تپه ایجاد شدند که هر دو گمانه با برخورد با لایه‌های فرهنگی دوره نوسنگی پایان یافتند و گمانه‌های شماره ۷ و ۸ با فاصله‌ای حدود ۲۰ متری در میان زمین‌های کشاورزی ایجاد شدند که هر دو گمانه با رسیدن به خاک بکر در عمق حدود یک متر در 30 سانتیمتری پایان یافت و مشخص شد که گستره تپه در این سمت بیشتر از عرصه ظاهری است.

 

حسن‌پورعنوان کرد: وضعیت گستره عرصه تپه قلازکه در جهات شرق و شمال در فصل دوم و با درس عملی کاوش ورودی‌های ۱۳۹۹ کارشناسی دانشگاه لرستان تکمیل خواهد شد.

 

کد خبر 1223233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha