ماجرای گزارش شبکه های غربی از فعالیت کانون های مساجد/راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی، تربیت نیروهای مومن   مسجدی

جمشیدی گفت: راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی با تربیت نیروهای مومن و انقلابی و از مسیر مسجد و کانون های فرهنگی و هنری محقق می شود.

خبرگزاری شبستاناسوج: به منظور احیای نقش واقعی مساجد در ترویج فرهنگ دینی و کادرسازی، توانمندسازی و هدایت ظرفیت‌های موجود مردمی به سمت اهداف بلند استقرار ارزش‌های دینی و استفاده بهینه از اعتبارات و امکانات وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی که امکان بهره‌وری فرهنگی در حوزه مساجد را دارند و در راستای تحقق منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و اصول و سیاست‌های فرهنگی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، «ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور» تأسیس ‌شد.

طبق گفته حجت الاسلام «کمال الدین خداداده»، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور هم اکنون ۲۶ هزار کانون ثبت شده در مساجد سراسر کشور فعال دارند که نیمی از آنها در روستاها بوده و خدمات تربیتی، هنری و فرهنگی به جامعه ارائه می‌دهند.

کانون ها از پراکندگی خوبی در سراسر کشور برخوردار هستند به طوری که در حال حاضر در نقاط صفر مرزی و در مرکز شهرهای بزرگ کشور کانون های فرهنگی و هنری در مساجد با حضور نوجوانان و جوانان با مدیرییت امام جماعت در حال فعالیت هستند.

با توجه به نقش تاثیرگذار و ارزشمند کانون های فرهنگی و هنری در کشورمان، مقام معظم رهبری در 19 مهرماه سال 1391 که به عنوان روزی ماندگار در تاریخ کانون های فرهنگی مساجد به ثبت رسیده، در جمع ائمه جمعه و جماعات خراسان شمالی نکات ارزشمندی را پیرامون این پایگاه ها با مدیریت امامان جماعت هر مسجد بیان فرمودند.

«پیمان جمشیدی»، مسئول خانه سرود کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد، مدرس مدارس شهر یاسوج و از اعضای کانون فرهنگی و هنری الرحمن مسجد صاحب الزمان (عج) در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج به سوالات ما در زمینه دغدغه مقام معظم رهبری پیرامون اهداف تشکیل کانون های فرهنگی و هنری، مطالبات معظم له از این پایگاه های فرهنگی، آسیب شناسی آنها و سایر موارد پاسخ داد.

 

 

هدف از تشکیل کانون های فرهنگی در مساجد چه بود و آیا این پایگاه ها موفق به دست یابی اهداف از پیش تعیین شده بودند یا خیر؟

ضمن تقدیر و تشکر از مجموعه وزین خبرگزاری شبستان در زمینه انعکاس اخبار و رویدادهای جامعه و همچنین پرداختن به مسائل و دغدغه های نسل نوجوان و جوانان جامعه اسلامی.

همه ما به خوبی به نقش مسجد از صدر اسلام تاکنون واقف هستیم و هیچ عقل سلیمی نمی تواند این نقش تاثیرگذار را در جامعه اسلامی انکار کند.

زیرا مساجد همیشه محور اتحاد، انسجام و تصمیم های عاقلانه مسئولان اسلامی برای پیشبرد امور مسلمین بوده و هر کجا مسجد و مسجدی محوریت را به دست داشته، شاهد رشد و پیشرفت در اهداف الهی و ارزش های اسلامی جامعه بودیم.

این نقش موثر مسجد در همه دوران ها باعث شد تا سکان دار انقلاب با توجه به شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی دشمن به منظور احیای نقش واقعی مسجد در جامعه دستور تشکیل ستاد کانون های فرهنگی و هنری را صادر کنند.

این ستاد و کانون های فرهنگی و هنری مساجد با توجه به حمایت هایی که دولت ها از این مجموعه بزرگ و منسجم فرهنگی در دوران های مختلف داشتند، شاهد فراز و نشیب هایی بود.

برخی از دولت ها به اهمیت نقش کانون های فرهنگی و هنری در مساجد پی برده و از آنها حمایت های مالی و تجهیزاتی را داشتند که این کانون ها نیز در راستای کادرسازی برای انقلاب و نظام نیز نقش خود را به خوبی ایفا کرده اند.

از طرفی برخی از دولت ها نیز حمایت های لازم را این شبکه عظیم و بهم پیوسته فرهنگی و هنری در کشور نداشته اند که بخشی ناشی از نوع نگاه متفاوت به کانون ها بوده و بخشی شاید به دلیل کمبود بودجه و مسائل مالی بوده باشد و این موضوع باعث می شود که فعالان فرهنگی و مسجدی دچار یاس و ناامیدی شده و در ادامه مسیر نتوانند به اهداف از پیش تعیین شده برسند.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت نقش کانون های فرهنگی و هنری در مساجد و ضرورت اتحاد و انسجام این نهاد فرهنگی با همکاری بسیج و زیر نظر امام جماعت، باید جهت انجام همه‌ فعالیت ها اتحاد و انسجام لازم وجود داشته باشد تا خدای ناکرده شاهد بی نظمی و ناهماهنگی در فعالیت های مسجدی و ایجاد یاس و ناامیدی در نوجوانان و جوانان مسجدی نباشیم.


 

اگر نسبت به پیام مقام معظم رهبری غفلت صورت بگیرد، چه اتفاقی برای کانون‌ها خواهد افتاد؟

وقتی مقام معظم رهبری مطلبی را بیان می‌کنند به عنوان یک فرمان از طرف ولایت فقیه باید مورد توجه همگان به ویژه سنگربانان انقلاب در مساجد قرار گیرد.

زیرا مردم مومن و انقلابی که پایه های انقلاب و نظام هستند تربیت شده و برخاسته از بدن مساجد بوده که اگر متولیان فرهنگی کانون ها و بسیج خدای ناکرده نسبت به فرمان ولایت بی توجهی داشته باشند، نه تنها نمی توان نسل نوجوان و جوان را در مسیر تمدن نوین اسلامی تربیت کرد، بلکه اختلاف در مسجد و عدم مدیریت همکاری باعث تعطیلی مساجد به عنوان مدرسه تربیت نیروی اسلامی و انقلابی می شود.


 

چرا کانون‌ها نتوانسته‌اند به نقطه مطلوب خود برسند؟ (آسیب‌شناسی)

کانون های فرهنگی و هنری با توجه به تغییر دولت ها و شرایط حمایتی که از آنها صورت می گیرد، آنچنان که باید و شاید نتوانسته‌اند پاسخگوی مطالبات باشند، زیرا عدم حمایت برخی از دولت ها از کانون های فرهنگی و هنری به دلیل شرایط مالی و حتی نوع تفکر نسبت به مسجد و کانون فرهنگی متفاوت بوده و اخیرا نیز که فعالیت ها صرفاً منحصر به ثبت در سامانه بوده ولی حمایت مالی از مسجد و فعالیت ها صورت نگرفت، شاهد کاهش راندمان فعالیت های فرهنگی و هنری در مساجد بودیم.

با توجه به اینکه شغل بیشتر مردم استان کهگیلویه و بویراحمد کشاورزی و دامداری است به دلیل خشکسالی های پی در پی از شرایط مطلوب مالی برخوردار نبوده، از طرفی فاقد کارخانجات بزرگ صنعتی برای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی است.

بودجه های فرهنگی نیز تقریباً حذف شده و بیشتر مساجد صرفاً در آنها نماز جماعت و مراسمات فاتحه برگزار می شود و با دست خالی نمی توان فعالیت های فرهنگی انجام داد.

با توجه به آسیب های اجتماعی موجود در جامعه که استان ما از این آسیب ها نیز در امان نبوده و جوانان به دلیل شرایط مالی نامناسب حتی قادر به تهیه مایحتاج برای ازدواج خود نیستند، کمتر به مسجد روی می آورند و بیشتر به دنبال معیشت زندگی خود هستند.

این موضوع نشان می دهد که متولیان امر باید ضمن اختصاص بودجه به حوزه فرهنگ، نخست دغدغه ازدواج و اشتغال جوانان را به حداقل رسانده و از طرفی با طراحی برنامه های به روز و مخاطب پسند، زمینه حضور نوجوانان و جوانان در مساجد را فراهم کنند.

 

کانون‌های مساجد تا چه اندازه به توقعات رهبر معظم انقلاب از این پایگاه‌ها نزدیک شده اند؟

تشکیل کانون های فرهنگی و هنری در مساجد کشور با هدف احیای نقش واقعی مسجد در جامعه اسلامی شکل گرفت ولی به نظر بنده نقش مسجد صرفا برگزاری نماز جماعت و مراسمات فاتحه نیست، زیرا در جامعه اسلامی مسجد محل تصمیم گیری و اجتماع مسلمانان، همدلی، انسجام، اتحاد، نمایش قدرت، ایثار و گذشت، فداکاری، جانبازی، میدان داری رشد و پیشرفت و ... بوده ولی در بعضی از جاها از این نقش ها غافل شده اند.

در مقطعی از عمر 43 ساله انقلاب اسلامی از قول یکی از مجریان توانمند صدا و سیما نقل شد که دشمنان با دوربین های خود محل ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور را زیر نظر دارند تا بفهمند این مجموعه عظیم در کشور که توانسته نقش تاثیرگذاری در بسیج نوجوانان و جوانان و گسترش ارزش ها در جامعه را برعهده دارند با چه تعداد نیرو در حال فعالیت هستند و حتی این گزارش را برای کشورهای غربی پخش کردند.

در ادامه پخش این فیلم، وقتی آمار کارکنان اندک ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور مطرح شد، این موضوع با واکنش تعجب برانگیز کارشناس شبکه های آمریکایی و انگلیسی همراه شد که چگونه تعداد اندکی در ساختمانی نه چندان بزرگ می توانند این گونه شبکه سازی منسجمی در کشور ایجاد کنند و این موضوع نشان می دهد که دشمنان به اهمیت نقش کانون های فرهنگی و هنری در مساجد پی برده و در صدد بودند که برای به زانودرآوردن آن برنامه ریزی داشته باشند.

وقتی دشمنان این انقلاب و نظام به اهمیت ستاد کانون ها و نقش ارزنده کانون های فرهنگی و هنری در مساجد پی برده و حرکات شبانه روزی اعضای آن را رصد می کنند، مسئولان و متولیان بالا دستی نیز باید کانون های فرهنگی مساجد را بشناسند و حمایت های لازم در زمینه های مختلف را از آنها داشته باشند.

متولیان امر به ویژه دولتمردانی که در جامعه اسلامی ایران سکاندار هستند و اخیرا نیز شعار «بازگشت به مسجد» را سر می دهند باید بدانند که سکاندار انقلاب و ولی امر مسلمین جهان با سخنان خود که حکم حکومتی محسوب می شود، خواستار توجه ویژه به مسجد و کانون های فرهنگی و هنری هستند و بایید در راستای تقویت کانون های فرهنگی و هنری در مساجد از هر لحاظ تلاش و پیگیری لازم را داشته باشند.

جوانان و فعالان مسجدی در حد توان و امکانات تلاش می کنند تا به توقعات مدنظر مقام عظمای ولایت جامعه عمل بپوشانند ولی این قشر به تنهایی قادر به انجام این مهم نیستند، بلکه حمایت و همراهی عملی دولت اسلامی از مساجد و کانون های فرهنگی و هنری می تواند زمینه تقویت این کانون ها و همچنین رسیدن به تمدن نوین اسلامی را فراهم کند، زیرا اعتقاد دارم راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی با تربیت نیروهای مومن و انقلابی و از مسیر مسجد و کانون های فرهنگی و هنری محقق می شود.

 

از نظر شما کانون فرهنگی در تراز انقلاب اسلامی چه کانونی است؟

کانون فرهنگی جوان گرا، مسئولیت پذیر، هنر دوست، مطالبه گر و پیگیر که در راستای اهداف انقلاب، اسلام، امام راحل عظیم الشان و مقام معظم رهبری حرکت می کند می تواند در تراز انقلاب اسلامی باشد.

 

سخنان گهربار مقام معظم رهبری که ۱۹ مهرماه سال ۱۳۹۱ در جمع ائمه جمعه و جماعات خراسان شمالی در زمینه نقش کانون های فرهنگی و هنری مساجد در کشور مطرح کردند «من سفارش می کنم که کانون های فرهنگی - هنری مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکاری بسیج. بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد، اختلاف به وجود بیاید. نه، با همکاری بسیج، این کانونهای فرهنگی - هنری مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیاز آن جوانی است که آنجا حضور پیدا میکند، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتابهائی وجود دارد که میشود از این کتابها استفاده کرد. کتابهائی هست؛ بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانی که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانونهای فرهنگی - هنری بروید و پذیرای جوانها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا».

کد خبر 1223416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha