بیانات رهبر معظم انقلاب چراغ راهی برای کانون های فرهنگی هنری مساجد

بیانات رهبر معظم انقلاب در ۱۹ مهر سال ۱۳۹۱ خطاب به کانون‌ های مساجد، چراغ راهی برای تحقق مسجد طراز اسلامی است و از آن زمان تاکنون کانون های مساجد چهارمحال و بختیاری تمام همت خود را به کار گرفته تا در مسیر تحقق این منویات حرکت کنند.

خبرگزاری شبستان _ چهارمحال و بختیاری: مسجد نهال خودباوری، خلاقیت و روحیه هنری را در وجود افراد تقویت می کند. مسجد محیطی سالم، مملو از آرامش روحی و به دور از هرگونه تشویش ذهنی بوده و می‌توان جسم و روح را در آن پرورش داد.

 

در همین راستا پیوند کانون های فرهنگی و هنری با مساجد ظرفیتی فراهم کرده تا در نهاد مسجد در راستای تعالی بخشی و تربیت کودکان، نوجوانان و نوجوانان در محیطی امن و سالم با بهره گیری از رشته های فرهنگی و هنری به نحو مطلوبی بهره گرفت.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد جوانان را تبدیل به سرمایه های اجتماعی می کند که نتیجه این مهم هرچند ممکن است در درازمدت خود را نشان دهد اما بسیار موثر است.

 

از سوی دیگر فعالیت های فرهنگی و هنری در مساجد موجب رونق این مکان های مقدس می شود و جذب اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان به مسجد را به همراه دارد.

 

اهمیت این کانون ها سبب شد تا مقام معظم رهبری در ۱۹ مهر ۱۳۹۱ در استان خراسان شمالی بیاناتی در خصوص اهمیت نقش و جایگاه کانون‌ های فرهنگی و هنری مساجد داشته باشند و این بیانات از آن تاریخ چراغ راهی برای فعالیت‌های این نهاد فرهنگی شده است.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع روحانیون خراسان شمالی در ۱۹ مهرماه ۱۳۹۱ فرمودند:

«من سفارش کنم که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید، البته با همکاری بسیج ...این کانون ‌های فرهنگی هنری مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید، بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیاز آن جوانی است که آنجا حضور پیدا می‌کند فراهم کنید، مطالعه کنید. خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانون‌هاى فرهنگى، هنرى بروید و پذیراى جوان باشید. با روى خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا»

 

سالگرد بیانات تاریخی رهبر انقلاب این فرصت را فراهم کرده است تا در خصوص نحوه عملکرد کانون‌ های فرهنگی هنری مساجد، آسیب‌ شناسی این فعالیت ‌ها و حرکت آنها در مسیر بیانات و مطالبات رهبر معظم انقلاب درنگی شود.

 

لزوم توجه به کار جهادی در کانون‌های مساجد

حجت الاسلام «محمدعلی نکونام» در گفت ‌و‌ گو با خبرنگار شبستان از استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: لازمه فعالیت در مساجد کار جهادی و توجه به کیفیت برنامه‌ها باور به تاثیرگذاری کار فرهنگی است که می طلبد این مهم مورد توجه فعالان در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باشد.

 

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد افزود: با دست خالی اما با روحیه جهادی می توان کارهای بزرگی در حوزه مساجد انجام داد و کانون‌های فرهنگی و هنری یکی از نهادهای فعال در مساجد هستند که می طلبد این روحیه را در خود تقویت کرده و با توجه به کیفیت فعالیت‌ها، کارهای بزرگی در عرصه مسجد انجام داد.

 

وی با اشاره به اینکه بیانات مقام معظم رهبری چراغ راه مدیریت کشور در عرصه‌های مختلف است، تصریح کرد: در رابطه با نحوه فعالیت کانون های مساجد رهبر معظم انقلاب بیانات مهمی در سال ۱۳۹۱ در سفر به استان خراسان شمالی داشتند که چنانچه فعالان کانون ها این بیانات و دغدغه‌ها را به طور کامل اجرایی کنند بی شک در این عرصه به موفقیت های بسیاری دست پیدا می کنند.

 

امام جمعه شهرکرد ادامه داد: اینکه جمعی از جوانان باانگیزه و دغدغه‌مند در مساجد فعالیت کنند و نقش آفرین باشند اتفاق مبارکی است و با توجه به نگاه بهتری که دولت سیزدهم به حوزه فرهنگ دارد امید می رود فعالیت های موثرتری در مساجد از سوی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد شاهد باشیم.

 

حجت الاسلام نکونام با بیان اینکه ناامیدی در کار فرهنگی معنا ندارد، تصریح کرد: امید به حصول نتیجه کار فرهنگی موضوع مهمی است که باید به آن باور داشت و بی شک به هر اندازه کارهای فرهنگی انجام داده شود به همان اندازه می توان شاهد نتیجه آن بود.

 

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد افزود: کار فرهنگی حتی اگر کم هم باشد ارزشمند است و هیچگاه در این عرصه نباید به کمیت توجه کرد و کیفیت امور را باید مدنظر قرار داد.

 

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری بر ضرورت وحدت و انسجام در نهادهای فعال در مساجد تاکید کرد و گفت: خیلی راه مانده تا مدیریت واحد در مساجد حاکم شود و تا زمانی که این مهم محقق نشود به اهداف مساجد به طور کامل دست پیدا نمی کنیم.

 

گفتنی است: در حدود ۲۴ هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد کل کشور فعال است و در چهارمحال و بختیاری نیز ۴۵۴ کانون با مجموع بیش از ۵۰ هزار عضو در حال فعالیت است و به گفته مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال و بختیاری تمام تلاش این کانون ها تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و حرکت در این مسیر است.

 

فرمایشات رهبر انقلاب سند بالادستی برای کانون های مساجد

«محمدرضا مظاهری» در همین خصوص در گفت ‌و‌ گو با خبرنگار شبستان از استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: فرمایشات رهبر انقلاب باید به عنوان چراغ راه و به عنوان یک سند بالا دستی برای مجموعه کانون های فرهنگی هنری مساجد تلقی شود.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال و بختیاری افزود: همه ارکان مسجد، بسیج و کانون های فرهنگی هنری مساجد در کشور باید از فرمایشات مقام معظم رهبری در ۱۹ مهر در امورات و در برنامه ریزی، سند تحول بنیادین و فعالیتی در حوزه کانون های فرهنگی هنری مساجد استفاده کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: ۱۹ مهر فرصت خوبی برای به منصه ظهور گذاشتن دستاوردها، توانمندی ها و تولیدات کانون های مساجد و فرصتی برای هم افزایی، هم پوشانی و استفاده از ظرفیت های متقابل کانون های مساجد و پایگاه های مقاومت بسیج است.

 

مظاهری با اشاره به همکاری و تعامل کانون های مساجد و بسیج افزود: کانون های فرهنگی هنری مساجد و بسیج به عنوان ۲ رکن در مجموعه مساجد در طول سال برنامه های متنوعی را با تعامل هم اجرا می کنند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: کانون های فرهنگی هنری و بسیج با تعاملی که در مسجد با یکدیگر دارند می توانند اقدامات موثر و پویایی انجام دهند و موجبات جذب کودکان، نوجوانان و جوانان به مساجد را فراهم کنند.

 

وی تصریح کرد: نگاه مسئولین و بدنه مردمی در حوزه کانون های فرهنگی هنری مساجد و پایگاه بسیج نیز حسن تعامل کانون های فرهنگی هنری مساجد و پایگاه بسیج است.

 

مظاهری گفت: در حوزه معرفت افزایی و بصیرت نیز نگاه مردم، مسئولین و اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد باید این باشد که به تاسی از فرمایشات رهبر انقلاب نسبت به برنامه ریزی و مطالعه و آن چیزی که نیاز امروز جامعه به ویژه برای نسل نوجوان و جوان در مسجد است فراهم شود.

 

وی اذعان داشت: امروز با برگزاری و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی هنری در سطح کانون های مساجد و رفتن به سمت برون سپاری فعالیت ها، کادرسازی و توانمندسازی و پرورش نیروهای متعهد انقلابی باید حرکت کنیم تا بتوانیم نسل جدید را به آرمان های مسجد و در راه اعتلای مسجد آشنا و نوجوانان و جوانان را به عرصه های اجتماعی، فرهنگی، علمی و هنری متعهد در سطح جامعه معرفی کنیم.

 

تحقق مسجد طراز اسلامی هدف کانون های مساجد استان

وی ادامه داد: ارتقای اعتماد جامعه بویژه والدین برای ورود فرزندان خود به کانون ها، تبیین جایگاه کانون ها در اعتلای فرهنگی دینی، ارتقای فرهنگ عمومی و تحقق مسجد طراز اسلامی و جریان سازی فرهنگی در راستای ترغیب و تشویق خیرین و جذب مشارکت های مردمی از دیگر اهدافی است که در دستور کار این نهاد قرار گرفته است.

 

وی افزود: در حدود ۳۰ سال از تاسیس این کانون ‌ها در کشور می گذرد و طی این سال‌ ها تلاش شده تا در قالب برنامه های فرهنگی و هنری در جذب جوانان و نوجوانان به کانون مسجد گام های بزرگی برداشته شود.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال و بختیاری مظاهری از فعالیت ۴۵۴ کانون فرهنگی هنری مساجد در استان خبر داد و گفت: همچنین در استان ۱۶۷ کتابخانه مسجد راه اندازی شده است.

 

وی، نیازسنجی و آسیب شناسی فرهنگی متناسب با هر محله و منطقه را از مهمترین برنامه های کانونهای مساجد برشمرد و گفت: در کانون هر محله، شهر و روستا متناسب با نیازها فرهنگی و هنری همان مناطق برنامه هایی تدوین و اجرا می شود.

 

مظاهری، محدودیت اعتبارات را از مهمترین چالش های فراروی کانون های مساجد عنوان کرد و افزود: این موضوع می طلبد تا با جذب خیران، معتمدان و مشارکت های مردمی، محدودیت های مالی را تا حدی برطرف کرد.

 

وی ادامه داد: کمرنگ بودن هم افزایی و همکاری نهادهای فعال در مساجد از دیگر چالش های موجود است که برای رفع آن میثاق نامه ای پیشنهاد داده ایم تا بر اساس آن ارکان و نهادهای فعال در مساجد از فعالیت های موازی و تک روی ها دور شوند.

 

کانون‌های مساجد استان در راستای بیانات رهبر انقلاب در حرکتند

«پیام احمدی» نیز در گفت ‌و‌ گو با خبرنگار شبستان از استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: کانون‌ های فرهنگی هنری مساجد استان تاکنون فعالیت های موثر و مطلوبی در راستای تبیین فرهنگ دینی و اسلامی در استان اجرا کرده اندد که می توان گفت حرکت این کانون ها در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد زمینه‌ساز اشاعه فرهنگ اسلامی و منشا تحولات فرهنگ در جامعه هستند که باید در راستای پویایی مساجد حرکت کنند.

 

وی ادامه داد: راه اندازی کانون های فرهنگی و هنری مساجد در سراسر کشور گامی برای توسعه و ارتقای فعالیت‌ های فرهنگی در کشور است تا اعضای این کانون‌ها در سطح شهر و روستا با استفاده از ظرفیت مساجد بتوانند برای تحقق اهداف فرهنگی گام بردارند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: همت کانون های فرهنگی هنری مساجد به گونه ای است که رهبر معظم انقلاب در ۱۹ مهر سال ۱۳۹۱ توصیه های ارزشمندی در مورد کانون ها بیان کردند که نقشه راهی برای فعالیت این نهاد فرهنگی شده است.

 

احمدی کانون‌ های فرهنگی هنری را احیا کننده نقش واقعی مساجد در جامعه اسلامی دانست و گفت: کانون ها باید بیش از پیش افراد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان را به مساجد جذب کنند.

 

وی تعامل و همدلی در بین اعضای کانون‌های مساجد استان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: این مهم نشان می دهد که کانون های مساجد استان در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب گام های مهمی برداشته اند.

 

کد خبر 1223552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha