لزوم  برگزاری برنامه های آموزشی و ترویجی جهت  مدیریت آفات زرشک

امیری گفت: برگزاری برنامه های آموزشی و ترویجی یکی از مهم ترین راه ها در جهت مقابله با آفات و بیماری های محصول زرشک محسوب می شود چرا که بیماری هایی از جمله بیماری زنگ جارویی زرشک تا ۶۰ درصد کیفیت و ارزش محصول را کاهش می دهند.

کاظم امیری در گفتگو با خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: برگزاری برنامه های آموزشی و ترویجی در راستای حمایت از کشاورزان یکی از مهم ترین راه ها در جهت مقابله با آفات و بیماری های محصول زرشک محسوب می شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه ادامه داد: در این راستا سازمان جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی و روز مزرعه با هدف معرفی و روش های مقابله با آفات و بیماری های محصول زرشک کرده است.

 

وی با بیان اینکه عدم رسیدگی به محصول در زمان داشت موجب خسارت های شدید و غیرقابل جبران به بهره برداران خواهد شد، گفت: بیماری زنگ جارویی زرشک تا ۶۰ درصد کیفیت و ارزش محصول را کاهش خواهد داد که در راستای جلوگیری از توسعه این بیماری در سال گذشته به میزان ۵۰۰ هکتار توسط مدیریت جهاد کشاورزی به صورت شیمیایی و مکانیکی مقابله شده است.

 

امیری بیان کرد: در صورت عدم مقابله به موقع با این بیماری، بیماری مذکور همگیر شده و اقتصاد منطقه را دچار مشکل خواهد کرد و از جمله آفات محصول زرشک می توان به شته زرشک، برخوار زرشک و زنبور سرشاخه خوار زرشک اشاره کرد و در باغ های آلوده در صورت عدم رسیدگی به موقع به آفت شته زرشک با ۳۰ درصد افت محصول روبه رو خواهیم شد. 

 

مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه در ادامه عنوان داشت: با آفت برگخوار زرشک که معمولاً در پایان دوره برداشت روی می دهد می بایست به صورت شیمیایی مقابله کرد. 

 

وی در پایان گفت: همزمان با رویداد جشنواره ملی زرشک در سطح شهرستان واحد ترویج مدیریت جهاد کشاورزی اقدام به برگزاری ۷۰ نفر روز دوره آموزشی و روز مزرعه و توزیع پیام های ترویجی در روستاهای بخش زهان کرده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه در خصوص اهمیت برگزاری جشنواره ملی زرشک گفت: این جشنواره با هدف شناساندن این محصول استراتژیک به مردم ایران و دنیا و تلاش جهت ارتقای معیشت کشاورزان منطقه و افزایش کمیت و کیفیت محصول در همین زمینه در حال برگزاری است.

 

وی با بیان اینکه کارگاه آموزشی مهارتی مدیریت کنترل عوامل خسارت زای زرشک، آفات و بیماری ها در روستای کبودان شهرستان زیرکوه برگزار شد، گفت: هدف از برگزاری این کارگاه ها افزایش دانش و آگاهی کشاورزان است تا بتوانند با مبارزه به موقع و اصولی از خسارت های وارده که می تواند روی کیفیت محصول زرشک وارد کند جلوگیری کنند.

 

 

 

 

کد خبر 1223558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha