حرکت انقلابی در بازسازی فرهنگ باید مبتنی بر عقلانیت، معنویت و حکمت باشد

حجت الاسلام قمی تحقق بازسازی ساختار فرهنگی کشور با توجه به جنگ تبلیغاتی رسانه‌ای دشمن ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست و گفت: حرکت انقلابی در بازسازی فرهنگ باید مبتنی بر عقلانیت، معنویت و حکمت باشد.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی در همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفت: حوزه فرهنگ حوزه مظلومی است که هنوز متاسفانه آنگونه که باید جدی گرفته نشده است. در بیانیه گام دوم انقلاب که بر ضرورت تحول در حوزه فرهنگ تاکید شده است، باید منطق بازسازی فرهنگ از بازسازی انقلابی بهره برد، بازسازی ای که مبتنی بر حکمت و اندیشه باشد.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: منطق ساختار فرهنگی در واژه انقلابی نهفته است چرا که قید انقلابی در این بازسازی اساسی بوده و نباید به آن بی توجه بود. به یک اندک تغییراتی نباید گفت بازسازی انقلابی فرهنگ، بلکه بایستی این بازسازی آثار اجتماعی داشته باشند. مفهوم بازسازی را باید مهندسی معکوس کرد.

حجت الاسلام قمی گفت: در بازسازی فرهنگ حرکت انقلابی باید مبتنی بر عقلانیت، معنویت و حکمت باشد، در این امر باید به آثار اجتماعی متناهی دست گذاشت و سخت گیرانه فرآیندها، مؤلفه‌ها و… را در عرصه فرهنگ ارزیابی کرد تا مشخص شود که تحول رخ داده یا خیر.

وی تحقق بازسازی ساختار فرهنگی کشور با توجه به جنگ تبلیغاتی رسانه‌ای دشمن ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند امروز دشمن بیش از گذشته به جنگ تبلیغاتی پرداخته تا افکار را قبضه کند. امروز برای رسیدن به این بازسازی و تحقق آن به اقدامی مؤثر و تحلیل حکیمانه محتاج هستیم.

حجت الاسلام قمی با بیان اینکه انقلاب اسلامی حکومتی مبتنی بر مردم سالاری است، گفت: متأسفانه در عرصه فرهنگ نسبت به حلقه‌های میانی بی توجهی صورت گرفته و لازم است در بازسازی ساختار فرهنگی کشور نسل جدید مورد توجه قرار گیرند و بر روی آنان سرمایه گذاری صورت بپذیرد.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: در پیشبرد این مباحث باید از مردم بهره جست. مطلب مهم مردم سالاری دینی است و در این میان استفاده از جوانان به عنوان کسانی که سهم برجسته ای در شکل گیری فرهنگ دارند، بی بدیل است.

حجت الاسلام قمی گفت: استفاده از جوانان به عنوان یک سرمایه بزرگ بدون جدی گرفتن خرد جمعی اندیشمندان نمی شود. بهتر است برای حل مسئله و تحول در حکمرانی و حکمرانان از خرد جمعی نیز بهره برد. در ابتدای انقلاب در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی نهادهایی برپا کردیم، نهادهایی چون جهاد سازندگی و بسیج البته این نهادها مبتنی بر حال انسان های آن زمان و شاگردان و پرورش یافتگان حضرت امام بود. امروز گرچه کار ستادی و قرارگاهی ضرورت دارد چرا که در زمانه جنگ و نبرد پیچیده هستیم اما جای نهادهای پیشران که بتوانند سرمایه های اجتماعی را مورد استفاده قرار دهند، خالی است.

 

حجت الاسلام قمی ادامه داد: بدون توجه به خرد جمعی و فرزانگان نمی‌توان بستری برای حرکت مردم ایجاد کرد و به سوی فراهم سازی زمینه‌های رشد و توانمندسازی افراد خیز برداشت. کشف استعدادها و نخبگان در اقصی نقاط کشور و تقویت آنان در بازسازی ساختار فرهنگی مهم است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: انسان‌های پیشرو و بزرگ ساختار مؤثری در ساحت‌های فردی و اجتماعی ایجاد کرده اند و بررسی جدی باید درباره اقدامات آنان صورت بپذیرد. کار ستادی و قرارگاهی برای مقابله با جنگ تبلیغاتی و فرهنگی لازم است و جای نهادهای مؤثر و پیشران در انقلاب اسلامی چون جهاد سازندگی و بسیج که اوایل انقلاب بوجود آمدند با شکلی جدید و امروزی خالی است.

 

کد خبر 1223747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha