برداشت سالانه ۳۵ تن محصول از باغات امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس

آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) شهرستان طبس به عنوان میقات الرضا در خراسان جنوبی شناخته شده که سالانه بیش از ۳۵ تن محصول از باغات این امامزاده برداشت می شود.

مدیر آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس در گفت و گو با خبرنگار شبستان با اشاره به اینکه آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) «میقات الرضا» از مجموعه های وابسته به موسسه فرهنگی و بقاع متبرکه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی است، گفت: در حکمی تاریخی چهارم تیر ماه سال ۱۳۷۳ از سوی مقام معظم رهبری تولیت این مکان مقدس به آستان قدس رضوی واگذار شد که با تلاش خدمتگزاران آستان قدس رضوی و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و تشکیلات حضرت امام رضا(ع)، تحول بسیار زیادی در منطقه از لحاظ فرهنگی، عمرانی و اجتماعی اتفاق افتاد به طوری که امروز شهرستان طبس به برکت این امامزاده لازم التعظیم به عنوان بزرگترین شهر زیارتی و گردشگری دینی در استان خراسان جنوبی شناخته شده است.

 


مهدی قاسم زاده عنوان کرد: موقعیت جغرافیایی ویژه این آستان مبارک به دلیل قرار گرفتن در مسیر تردد زائران از استان های مرکزی و جنوبی کشور به سمت مشهد مقدس و بالعکس سبب شده که سالیانه میزبان بیش از 6 ملییون زائر و مسافر در این امامزاده باشیم.

 

 

وی اظهار داشت: در کنار فعالیت های رفاهی و خدماتی، بحث فعالیت های فرهنگی نیز مورد توجه ویژه است لذا این امامزاده لازم التعظیم به عنوان بزرگترین قطب فرهنگی در استان خراسان جنوبی و منطقه شناخته شده است.

 

 

مدیر آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس گفت: سالانه بیش از 2 هزار برنامه فرهنگی در این مکان از جمله گرامیداشت مناسبت های مختلف مذهبی و ملی با دعوت از سخنرانان، مداحان، قاریان و مجریان برجسته کشور برگزار می‌شود.

 

 

وی برگزاری محافل انس با قرآن، کرسی تلاوت، پخش زنده آیین ترتیل خوانی قرآن در ماه مبارک رمضان از شبکه دو سیما و برگزاری دعای ندبه کشوری را از دیگر فعالیت‌های فرهنگی شاخص آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) برشمرد و افزود: کتابخانه بسیار خوبی در این مجموعه داریم و بیش از هفتاد هزار جلد کتاب و نرم افزار دارد که 12 هزار و 9 نفر عضو کتابخانه هستند.

 

 

قاسم زاده اظهار داشت: در این کتابخانه منابع غیرچاپی و سمعی بصری و خدمات اینترنت پیش بینی شده که دوستداران علم و دانش و علاقمندان به کتاب و مطالعه می‌توانند از این مجموعه فرهنگی استفاده می‌کنند.

 

 

وی با اشاره به فعالیت دبستان هوشمند شکوفه های رضوی نیز گفت: این مدرسه در سال تحصیلی جاری پذیرای حدود ۲۰۰ نفر دانش آموز از مقطع اول تا ششم ابتدایی خواهد بود که تجهیزات روز و امکانات هوشمند آن در منطقه بی نظیر است.

 

مدیر آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس یادآور شد: مهدالرضا و پیش دبستانی شکوفه های رضوی نیز حدود ۲۵۰ نفر نونهال پنج ساله را پذیرش می کند.

 

 

وی با اشاره به تالار همایش های میقات الرضا در جوار آستان مقدس افزود: این تالار با ظرفیت 350 نفر امکانات به روز دارد؛ ظرفیتی کم نظیر یا بی نظیر در شهرستان است که سعی شده در آن تالار گفتمان های دینی و معرفتی و سلسه نشست های تخصصی و برنامه های فرهنگی مذهبی با رویکرد زندگی به سبک بندگی برگزار شود.

 

 

قاسم زاده یادآور شد: بسیاری از مسابقات ملی و منطقه ای نیز در این سالن همایش برگزار می شود.

 

 

وی در ادامه برگزاری کلاس های قرانی، فرهنگی،مذهبی و معارف اسلامی را از دیگر برنامه‌های آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) برشمرد که مورد استقبال کودکان نوجوانان و جوانان به ویژه در ایام تابستان است و افزود: هر هفته پنجشنبه ها با توجه به حضور گسترده زائران و مجاوران در این مکان مقدس موکب خادم الشهدا و ایستگاه های کودکان و نوجوانان با برنامه های متنوع برپا می شود.

 

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت های کاروان جهادی میقات الرضا نیز گفت: این کاروان شامل 15 نفر از متخصصین در زمینه های فرهنگی مذهبی، اجتماعی، پزشکی، درمانی، مشاوره، ساختمانی، فنی و تاسیساتی در مناسبت های مختلف مذهبی و ملی به مناطق محروم مراجعه کرده و یک روز را به خدمت مردم اختصاص می دهند.

 

وی با اشاره به خدمات رفاهی امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) گفت: از جمله اماکن رفاهی پیش بینی شده در این امامزاده 120 اتاق اقامتی، حدود 20 سوئیت و مهمان پذیر ویژه، 2 باب سقاخانه با آب سرد، شیرین و گوارا، سه باب آشپزخانه با خدمات رایگان، پارکینگ های وسایل نقلیه سبک و سنگین، گرمابه رضوان و ... است.

 


رسیدگی ۲۰۰ پرونده در ستاد صبر آستان امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع)

مدیر آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) شهرستان طبس گفت: اولین ستاد صبر خراسان جنوبی در آستان مقدس حسین موسی الکاظم (ع) تشکیل و تاکنون بیش از ۲۰۰ پرونده شکایت در این ستاد رسیدگی شده است.

 


قاسم‌زاده اظهار داشت: ستاد صبر برگرفته از سه کلمه «صلح، بخشایش و رضایت» است و 28 نفر افراد سرشناس و خوشنام شهرستان با جایگاه اجتماعی بالا با این ستاد همکاری دارند.

 


وی ادامه داد: پرونده های اختلاف خانوادگی، ملکی و مالی قبل از تشکیل پرونده نهایی در دادگستری به این ستاد ارجاع می شود تا به برکت این امامزاده لازم التعظیم افراد با قرار گرفتن در فضای معنوی به سمت صلح و سازش حرکت کنند.

 


مدیر آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) شهرستان طبس تصریح کرد: از ابتدای سال بیش از ۲۰۰ پرونده در این ستاد تشکیل شده که یک سوم آن با صلح و سازش خاتمه یافته است.

 


وی برگزاری رزمایش کمک های مومنانه را از دیگر اقدامات انجام گرفته در سه سال اخیر برشمرد و گفت: آستان قدس رضوی بعد از شیوع کرونا با برگزاری این رزمایش سبدهای معیشتی را بین نیازمندان توزیع کرده است.

 


این مقام مسئول از وجود 26 موقوفه در آستان مقدس امامزاه حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس یاد کرد و گفت: قدیمی ترین موقوفه این آستان به سال ۷۲۴ هجری قمری برمی گردد که بیش از ۷۰۰ سال از وقف آن می گذرد.

 


وی یادآور شد: موقوفاتی در سطح شهرستان طبس و بعضی روستاها متعلق به آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) است و حتی در شهرستان بشرویه نیز وقف هایی به نام این امامزاده(ع) وجود دارد.

 


قاسم‌زاده با اشاره به ورود آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) به فعالیت های اقتصادی عنوان کرد: هم اکنون دامداری صنعتی با 300 راس گاو فعال است که سالانه هزار و 200 تن تولید شیر و 40 تن تولید گوشت قرمز به بازار عرضه می‌کند.

 


وی یادآور شد: این واحد صنعتی به عنوان الگو در شهرستان و منطقه شناخته شده است و در تغییر نگاه دامداران منطقه نیز بسیار تاثیرگذار بوده است.

 

 

مدیر آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) شهرستان طبس با اشاره به فعالیت های کشاورزی در این آستان مقدس اظهار داشت: تلاش کردیم درختان مثمرثمر در محوطه امامزاده کاشته شود که بیش از ۳۵ تن محصول از این باغات سالانه برداشت می شود و فضای سبز خوبی هم امامزاده ایجاد کرده است.

 


وی همچنین از وجود باغ زیتون با هزار و 700 اصله درخت در ۲ کیلومتری آستان مقدس خبر داد و افزود: بوستان و باغ رضوان نیز با داشتن اماکن اقامتی و اسکان موقت برای زائران آماده خدمت رسانی است.

 

قاسم‌زاده در ادامه تاکید کرد: آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) از معدود امامزاده هایی در کشور است که به صورت شبانه روزی خدمات به زائران ارائه می کند و بیش از هزار خادم نیز افتخاری با این آستان مقدس همکاری دارند.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1224167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha