علوم انسانی ناظر به مسائل کشور باشد/ این علوم باید دِین اجتماعی خود را ادا کند

کلانتری با بیان اینکه علوم انسانی باید معطوف به مسائل کشور باشد، گفت: علوم انسانی امکان مدارا و تحمل را در جامعه ایجاد کرده و بالا می‌برد. این علوم فرهنگ مطالبه‌گری و پاسخگویی را ایجاد و همبستگی اجتماعی را نهادینه می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، نشست خبری فراخوان آثار چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی صبح امروز (دوشنبه، 25 مهر ماه) در موسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم برگزار شد.

 

بنا بر این گزارش، دکتر عبدالحسین کلانتری در این نشست با بیان اینکه جشنواره فارابی عصاره فعالیت های علوم انسانی اسلامی است، اظهار کرد: لذا پایش دقیقی از وضعیت این علوم انجام شده و فعالان آن تقدیر می شوند.

 

 

 

 

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم با اشاره به اهتمام ویژه دولت سیزدهم به مسئله علوم انسانی تصریح کرد: نخستین اقدام راه اندازی مرکز علوم انسانی است. علاوه بر این بازنگری آیین نامه ارتقای علوم انسانی نیز در دست انجام است چرا که همیشه پژوهشگران این عرصه گلایه مند بودند ارزیابی ها با شاخص های مناسب و مرتبط انجام نمی شود و امید است با بازبینی و ارتقای این آیین نامه، گلایه آنها برطرف شود.

 

وی از تدوین و ابلاغ شیوه نامه سرآمدان خبر داد و گفت: در این شیوه نامه به علوم انسانی به طور ویژه نگاه کرده ایم. اگر فعالیت های فرهنگی هم ذیل علوم انسانی تعریف شود، شاهد اتفاقات مثبتی خواهیم بود.

 

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم با اشاره به همسان سازی جوایز جشنواره بین المللی فارابی با جوایز جشنواره خوارزمی از دولت سیزدهم بیان کرد: علوم انسانی باید به حل انبوه مسایل کشور کمک کند و معطوف به مسایل کشور باشد.

 

وی تاکید کرد: این علوم انسانی است که امکان مدارا و تحمل را در جامعه نهادینه می کند و افزایش می دهد، علوم انسانی فرهنگ مطالبه گری را در مردم و فرهنگ پاسخ گویی را در مسئولان ایجاد کرده و همبستگی اجتماعی را بالا می برد، علوم انسانی سرمایه اجتماعی و امید اجتماعی را ارتقا می دهد لذا باید این دِین خود را ادا کند.

 

کلانتری با بیان اینکه جشنواره بین المللی فارابی بر کاربردی بودن پژوهش ها تاکید دارد، گفت: در این راستا با تاکید وزیر علوم درصددیم حتی پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی از سال آینده با توجه به نیاز جامعه انجام شود.

 

وی درباره برنامه وزارت علوم برای کاربردی سازی نتایج جشنواره فارابی خاطرنشان کرد: می توان در این راستا برگزیدگان را به سازمان های مربوطه به منظور همکاری و پیاده کردن طرح های پژوهشی معرفی کرد.

 

حمایت مادی و معنوی از نوآوران علوم انسانی

 

 

 

 

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه جشنواره بین المللی فارابی درصدد حمایت مادی و معنوی از نوآوران علوم انسانی است، گفت: شاخص های کیفی در ارزیابی این جشنواره لحاظ می شود. از جمله آنها مسئله بندی محققان علوم انسانی اسلامی است. متاسفانه ما کمتر موضوع محور عمل کرده ایم در حالی که باید علوم انسانی گره گشایی های اجتماعی را رقم بزند.

 

رییس موسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: انتخاب مسئله بسیار مهم است. بدون مسئله یابی از دل نیازها، نتیجه ای نمی گیریم. متاسفانه از هر ۲۰ تحقیق علوم انسانی اسلامی به سختی مسئله مندی و قدرت تبیین احراز می شود.

 

رییس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی در ادامه بیان کرد: روش شناسی دیگر شاخصه ارزیابی در این جشنواره است. محقق باید بتواند کارآمدی روش خود را در حل مسئله توضیح دهد. بی توجهی به این مهم کیفیت تحقیقات را کاهش داده است.

 

حجت الاسلام غلامی ابراز کرد: آزادی محقق از تابوهای علمی نیز در ارزیابی های ما ملاک است. محقق باید از هر چه که واضح بینی را از او سلب می کند، فاصله بگیرد.

 

حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه برخی محققان دچار سیاست زدگی در تحقیق هستند، تاکید کرد: پژوهش در حوزه علوم انسانی صرفا تالیف کتاب نیست. ما دنبال نظریه پردازی هستیم که با کارهایی از جنس دایره المعارف و مشابه آن تفاوت دارد.

 

وی اضافه کرد: نظریه پردازی باید بتواند دانش تخصصی ذیربط را یا با نقد و ابطال یا با اصلاح نظریات قبلی یا ارایه نظریات جایگزین برای نظریات ابطال شده، متحول کند.

 

حجت الاسلام غلامی درباره زمان برگزاری اختتامیه جشنواره بین المللی فارابی اعلام کرد: معمولاً اختتامیه در اوایل هر سال و خرداد ماه برگزار می شود اما هنوز برای دوره چهاردهم نمی توانیم زمان قطعی اعلام کنیم.

 

وی درباره دستاوردهای 13 دوره جشنواره بین المللی فارابی خاطرنشان کرد: تالیف آثار فاخر که ظرفیت بالای علوم انسانی در کشور را نشان می دهد و ایجاد نشاط در این فضا از جمله این دستاوردهاست. ایجاد شبکه نخبگانی و ایجاد انجمن های علمی جهانی را نیز دنبال می کنیم تا باب دیپلماسی علمی با دیگر کشورها گشوده شود.

 

کد خبر 1224261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha