نرم افزار جامع منابع تاریخ نسخه نورالسیره ۳  رونمایی می شود

حجت الاسلام و المسلمین رحیمی ثابت از رونمایی نرم افزار جامع منابع تاریخ نسخه نورالسیره ۳ در هفته جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان قم، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی رحیمی ثابت امروز (دوشنبه۲۵مهرماه) در نشست خبری با تشریح مراسم رونمایی نرم افزار جامع منابع تاریخ نسخه نور السیره ۳ اظهار داشت: این مراسم ساعت 10 الی 12 روز پنجشنبه ۲۸ مهرماه با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر رسول جعفریان و دکتر محمد حسین رجبی دوانی برگزار می شود.


مدیر گروه تاریخ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی افزود: پس از گذشت 16 سال از نسخه قبلی نرم افزار تاریخی مرکز تحقیقات کامپیوتری اسلامی، توفیقی به دست آمد که نرم افزار جامعی از منابع تاریخ اسلام جهت عرضه توسط این مرکز تولید شود.

 

وی بیان کرد: این کتابخانه و دانش نامه از 1425 عنوان کتاب در 3 هزار و 396 جلد تشکیل شده و در بخش کتابخانه دو بخش ویژه در نرم افزار داریم که شامل تاریخ نامه و تبار نامه یا درختی از اسما قبایل عرب است.

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رحیمی ثابت عنوان کرد: بخش تاریخ نامه و تبارنامه به روز شده نسخه قبلی است که با ایجاد تغییرات در شکل عرضه اطلاعات در این دوبخش سعی شده این اثر برای استفاده محققان و پژوهشگران به روزرسانی شده و دسترسی بهتری داشته باشند.

 

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین ویژگی دانش نامه قسمت کتابخانه است، در کتاب خانه این نرم افزار که تحت عنوان جامع منابع تاریخ عرضه شده فقط اکتفا به کتاب های تاریخی صرف نبوده و مجموعه کتاب‌هایی که به نوعی به دانش تاریخ مرتبط هستند و جز تواریخ مضاف هستند پرداخته شده است.

 

مدیر گروه تاریخ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تصریح کرد: یعنی کتاب های تراجم و کتاب های انصاف و کتاب های جغرافیای تاریخی و مربوط به تاریخ تشیع و بخش تاریخ ایران به صورت ویژه پرداخته شده است و به پژوهشگران تاریخ کمک زیادی می شود تا مجبور به استفاده از نرم افزارهای متعدد نباشند و با این نرم افزار دغدغه های پژوهشی آنان برطرف شود.

 

وی گفت: برای تحقیق تاریخی و اسامی اشخاص و یا اماکن نیازمند به کتابهای فراتر از تاریخ هستیم و سعی شده مهم ترین کتاب ها در مجموعه گردآوری شود، از این رو مجموعه تاریخی کاملی برای تحقیق تاریخی است تا کاربر با بهره گیری از یک نرم افزار جامع همه نیازهای پژوهشی را برآورده کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین رحیمی ثابت ادامه داد: شکل گیری این نرم افزار برگرفته از بازخوردهای مخاطبین نرم افزارهای تاریخی گذشته بوده است.

 

وی بیان کرد: مرکز تحقیقات پس از بلوغ نسبی در شاخه های مختلف تاریخ، نرم افزاهایی را تولید کرده است؛ در این راستا مدیران گروه تاریخ مرکز کامپیوتری در گذشته نرم افزارهای متعددی در موضوع جغرافیای تاریخی و تراجم و موضوع تاریخ تشیع تولید کرده است.

 

مدیر گروه تاریخ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی عنوان کرد: پس از بلوغ نسبی تجمیعی از کتاب های اصلی نرم افزار داخل این نرم افزارها منتخبی از نرم افزار جمع آوری شد و این مجموعه و دانش نامه تاریخی شکل گرفت.

 

وی تصریح کرد: از این حیث مخاطبین ما به خصوص مدخل نویسان و دانش نامه نویسان گلایه مند بودند برخی از مطالب در نرم افزارهای مخلف است، از این رو به نوعی سعی شد با منتخب کردن کتاب های اصلی دیگر پژوهشگر و مخاطب نیازمند به نرم افزارهای متعدد نباشد.

 

حجت الاسلام و المسلمین رحیمی ثابت با اشاره به فعالیت های گروه تاریخ خاطرنشان کرد: بزرگترین فعالیت گروه تاریخ مرکز پایگاه جامع تاریخ به آدرس اینترنتی www.tarikh.inoor.ir است که بزرگترین پایگاه رویدادهای تاریخ اسلام به شمار می‌رود که از تاریخ پیامبر خدا(ص)تا تاریخ معاصر را گردآوری کرده است.

 

وی گفت: به صورت مستمر به این اطلاعات افزوده می شود و امکانات متعددی در این پایگاه قرار گرفته و هر رویداد اطلاعت مفصلی دارد، در نسخه یک یا فاز نخست پایگاه منابع اصلی 4 قرن اول عرضه شده و در حال گردآوری اطلاعات قرون میانی تاریخ اسلام است.

 

مدیر گروه تاریخ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی بیان کرد: در سال آینده نیز نرم افزار سیده معصومان را در دست اقدام داریم که نسخه یک سالها قبل تولید شده ولی با 2 هزار عنوان منابع تاریخ اهل بیت(ع) به این بخش افزوده می شود، همچنین تاریخ ایران اسلامی جز برنامه های تولیدی است.

کد خبر 1224311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha