لزوم ورود شرکت های دانش ‌بنیان به فراوری محصول زرشک

حجت الاسلام خزاعی گفت: شرکت‌های دانش بنیان با توجه به ۱۲۵ خاصیت زرشک باید در حوزه فرآوری و صنایع تبدیلی این محصول مزیت دار استان ورود کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حجت الاسلام مصیب خزاعی امروز سه شنبه (۲۶ مهر) در جشنواره ملی زرشک که در روستای فورگ شهرستان درمیان برگزار شد، اظهار کرد: امروز فرش درخش در سطح جهان شناخته است اما محصول زرشک خراسان جنوبی به درستی معرفی نشده است.

 

امام جمعه درمیان با تأکید بر اینکه جشنواره ملی زرشک باید به معرفی هر چه بیشتر محصول زرشک بیانجامد، افزود: یکی از برنامه هایی که باید وظیفه خود بدانیم این است که مشکلات کشاورزان را به صورت میدانی رصد کنیم و افزایش بهره وری مدنظر قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان با توجه به ۱۲۵ خاصیت زرشک باید در حوزه فرآوری و صنایع تبدیلی این محصول مزیت دار استان ورود کنند، گفت: مسئولان باید صحبت کشاورزان را بشنوند و برای حل آن اقدامات لازم را انجام دهند.

 

مهدی جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم، اظهار کرد: ۹۸ درصد تولید زرشک دنیا متعلق به خراسان جنوبی است و ۸۵ هزار تن از این محصول ارزشمند تولید می شود.

 

وی با اشاره به قدمت ۲۵۰ ساله تولید زرشک در استان و کم کاری در معرفی این محصول، افزود: با برگزاری جشنواره ملی زرشک ابتدا این محصول مزیت دار را در سطح ملی معرفی می کنیم و در گام بعدی برای افزایش صادرات زرشک تلاش خواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه امرار معاش ۲۵۰ هزار خانوار استان به زرشک وابسته است، تصریح کرد: در این سال‌ها توسط متولیان و مجموعه های سیاست گذار در زمینه معرفی محصول زرشک بسیار کم کاری شده است.

 

جعفری با اشاره به اینکه ریشه تمام امنیت و اقتصاد ما مردم خراسان جنوبی و مرزنشینان درمیان هستند، عنوان کرد:  تمام تلاش استان برای محصول گرانقدر و ارزشمند زرشک در سطح ملی و جهانی است و با تبلیغات و معرفی آن شاهد افزایش تقاضا خواهیم بود لذا کشاورزان نباید محصول زرشک خود را ارزان بفروشند‌.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با گلایه از قیمت گذاری زرشک در خارج استان، افزود: نباید زرشک استان خارج از فصل و بدون کیفیت مطلوب به فروش برسد اما متاسفانه عده ای به خاطر منافع محدود خود منافع ۲۵۰ هزار خانوار بهره بردار زرشک را به خطر می اندازند.

 

جعفری در ادامه استفاده از بارگاه های بهداشتی برای خشک کردن زرشک را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید کشاورزان به توصیه های کارشناسان ترویج کشاورزی برای تولید محصول باکیفیت زرشک توجه داشته باشند.

 

وی به لزوم توجه به بازار رسانی و افزایش قیمت زرشک اشاره کرد و ادامه داد: باید امروز گردشگری مزرعه و توریسم کشاورزی در استان رونق بگیرد و این از اهداف برگزاری جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از ورود شرکت های دانش بنیان برای تولید و فرآوری زرشک استقبال کرد و افزود: تمام اقداماتی که در جشنواره ملی زرشک انجام می شود برای افزایش قیمت و ارتقای معیشت کشاورزان است و همگان باید در این زمینه تلاش کنند.

 

 

 

کد خبر 1224451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha